Acasă > Articole > Whittard of Chelsea, o afacere de familie cu gust internațional

Whittard of Chelsea, o afacere de familie cu gust internațional

Whittard of Chelsea
Whittard of Chelsea
Whittard of Chelsea
Whittard of Chelsea
Whittard of Chelsea
Whittard of Chelsea
Whittard of Chelsea
Whittard of Chelsea

În luna decembrie s-au împlinit 10 ani de când Irina Bârla și sora ei au adus primele produse Whittard of Chelsea pe piața locală. Și în ciuda faptului că este încă departe de notorietatea de care se bucură în Marea Britanie, vorbim despre un brand internațional care a prins rădăcini și pe piața locală. 

Cine este Whittard of Chelsea? Pentru aceia care nu știu cine este Whittard of Chelsea, primele lucruri care ar trebui spuse sunt că vorbim despre un brand de familie, care își are începuturile în 1886 și care a fost construit în jurul a trei produse - ceai, cafea și ciocolată caldă. În acest moment produsele Whittard sunt prezente în 40 de țări la nivel mondial și doar pe piața din Anglia producătorul operează nu mai puțin de 50 de magazine.

În România, brandul Whittard of Chelsea a pătruns pe piață în 2007, când antreprenoarea Irina Bârla, fostă jurnalistă, a încheiat un contract de distribuție exclusivă a produselor pe piața locală. „Înainte de 2007 am avut o perioadă în care mergeam des în Anglia și îmi plăcea foarte mult brandul, iar magazinele efectiv te cucereau în perioadele de Sărbători. La acel moment aveam o firmă de comunicare și una dintre problemele cu care se confruntau clienții mei erau cadourile, pentru că de fiecare dată ne rezumam la pixuri și agende. Așa că m-am gândit că ar putea fi o oportunitate bună să venim cu altceva”, își amintește antreprenoarea.

Și în ciuda faptului că nu avusese nicio altă experiență în retail, și-a luat inima în dinți, i-a sunat pe cei de la Whittard of Chelsea și a încercat să-i convingă că există potențial pentru acest brand pe piața locală. „Luna aceasta se împlinesc 10 ani de când am semnat primul contract. Norocul, dacă pot să spun așa, a fost că vânzările au mers excelent și acesta a fost asul meu din mânecă”, povestește Irina.

Statusul actual. Deși departe de notorietatea de care se bucură în Marea Britanie, businessul Whittard of Chelsea din România s-a dezvoltat de la un an la altul, trecând de la statutul de simplu distribuitor, la cel de retailer și, mai mult decât atât, anul acesta a început colaborarea cu marile lanțuri de magazine. Primul test pe piața de retail a fost în 2010, odată cu redeschiderea magazinului Cocor și pentru că rezultatele nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor, a încercat marile centre comerciale. „Am realizat însă că Whittard of Chelsea nu este un brand de mall, este pentru alt tip de public, de aceea când s-a finalizat construcția Magheru One ne-am mutat. Mi-a plăcut spațiul pentru că este chiar în centru, într-o zonă cu istorie, care te inspiră, iar clienții noștri asta caută”, mai spune femeia de afaceri.
Cât despre conceptul de magazin, deși vorbim despre o franciză, nu s-a pus niciun moment problema de a copia efectiv un spațiu din Anglia. „Am avut destul de multă libertate. De altfel, fiecare țară și-a adaptat conceptul în funcție de specificul pieței. Iar piața s-a dezvoltat mult în ultimii 10 ani. Dacă la început se vindeau infuziile de fructe, acum există un interes foarte mare pentru ceaiurile verzi, dar și pentru cele negre, ceea ce înseamnă că vorbim despre un consumator educat. Și sper că am avut și noi un rol în a educa piața pe nișa aceasta”, susține Irina.

Culoare prin sortimentație. Ceea ce te surprinde în magazin, dincolo de modul în care arată, sunt produsele. Nu mai puțin de 800 de tipuri de ceai, cafea, ciocolată caldă și accesorii se află pe rafturi, ele fiind elementul care aduce parfum și aromă acestui business. Și nu e deloc surprinzător dacă ne gândim la toate combinațiile de ceai. Ceai negru cu boboci de trandafiri, lavandă, mușețel și lemn dulce, lămâie și ghimbir sau ceai afumat, sunt doar o mică parte dintre sortimentele disponibile. Și în ceea ce privește ciocolata caldă clienții au la dispoziție o gamă variată, cele mai apreciate fiind sortimentele cu mentă, portocală și chilli.

Sortimentația însă a evoluat de-a lungul timpului, iar consumatorii au fost cei care au dictat schimbarea. „Când am deschis primul magazin am luat toate sortimentele și, deși eram conștientă că nu se vor vinde în proporții egale, am vrut să-i lăsăm clientului oportunitatea de a alege ce-i place. Merită însă menționat faptul că vânzările sunt împărțite oarecum în mod egal între cele trei categorii de bază, un ușor avantaj fiind în dreptul ceaiului”, mai punctează aceasta.
Ce a rămas însă neschimbată de-a lungului timpului, este ponderea importantă pe care o reprezintă cadourile în total business. „Ca și trafic de clienți, numărul variază de la 20-30 de persoane pe timp de vară, până la 150-200 în perioada sărbătorilor”, spune Irina.

Dincolo de granița vânzător – client. Pe lângă vânzările din magazin, antreprenoarea a încheiat un parteneriat cu Mega Image, unde distribuie ciocolată caldă  și cafea în 17 locații premium, dar a listat produsele și pe platforma de comerț online emag.ro. „Per total am încheiat anul 2016 cu afaceri de peste 200.000 de euro și pentru anul acesta estimez o creștere. Elementul care sper însă că va avea un impact major asupra businessului va fi intrarea pe online, care sper să ne aducă un avans de 30% în 2018”, estimează antreprenoarea.

Cu toate acestea, de-a lungul timpului, antreprenoarea a învățat că acesta nu este un business la care să urmărești neapărat câștigul, ci este și un business pentru suflet. „Clienții nu vin, își cumpără produsul și pleacă, este nevoie permanentă de comunicare. Consumatorii vor să vadă ce este nou și experiența olfactivă este foarte importantă. De aceea noi le oferim posibilitatea să miroasă sortimentele noi și să le încerce. Mai mult, noi am depășit granița de client – vânzător, suntem prieteni cu clienții noștri. Vin și ne povestesc despre ce se mai întâmplă nou prin oraș, ce concerte mai sunt, ce mai fac copiii. Și asta se reflectă și în gradul de loializare, 80% dintre clienți fiind fideli”, mai spune Irina Bârla.

În ceea ce privește direcțiile pentru viitor, antreprenoarea nu mai are în plan să deschidă un alt magazin, însă vrea să dezvolte platforma de comerț online, care să includă și un blog și vizează în același timp să-și extindă colaborarea cu marile lanțuri de magazine.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content