Acasă > Articole > Vârful de lance al tehnologiilor in-store pentru un cumpărător „time savvy”

Vârful de lance al tehnologiilor in-store pentru un cumpărător „time savvy”

Tehnologii

Retailul reprezintă un peisaj aflat într-o rapidă schimbare. Jucători de calibru sau companii de mai mici dimensiuni testează deopotrivă aplicații și concepte care să aducă valoare-adăugată experienței de cumpărare. Pe măsură ce competiția devine mai acerbă și consumatorii mai exigenți, apar în piață idei ce revoluționează cu adevărat retailul și comportamentul cumpărătorilor.

Cea mai recentă ediție a studiului „What’s New in Retail: Emerging Global Concepts” realizat de Euromonitor International, surprinde evoluția și reinventarea industriei globale de retail, identificând cele mai interesante concepte de magazine din peste 100 de înscrieri realizate de analiștii companiei de cercetare. Iar viitorul retailului stă în mâinile și strategiile companiilor câștigătoare.

O categorie importantă în cadrul acestei ediții este reprezentată de zona de digital, acolo unde retailerii se întrec în inițiative inovatoare prin care vin în întâmpinarea nevoilor unui cumpărător pentru care timpul reprezintă cea mai importantă monedă.

În prim plan continuă să rămână comerțul cu ajutorul dispozitivelor mobile, în contextul unui retail omnichannel. Alimentate de avansul tehnologic și dezvoltările din sfera retailului offline, inovațiile din zona digitală se concentrează pe facilitarea unei experiențe de shopping cât mai facile, integrând în paralel mediul digital cu cel fizic. Forța care va susține pe viitor dezvoltarea comerțului va fi reprezentată tocmai de atenția acordată nevoilor consumatorilor, iar ideile premiate în categoria digital vin să susțină această afirmație.

Modelul click-and-collect, pe val

Walmart Inc., cel mai mare retailer la nivel global în funcție de valoarea vânzărilor, a investit substanțial  în ultima perioadă în zona produselor alimentare pentru a putea face față competiției venite din partea gigantului Amazon.com. Astfel, în încercarea de a rămâne în poziția de lider al inovației pe segmentul omnichannel din SUA, acesta a introdus serviciul click-and-collect pentru alimente, utilizând automate pick-up, de unde cumpărătorii care vor să economisească timp pot să comande rapid produsele de care au nevoie. În urmă cu un an, Walmart a introdus această opțiune prin instalarea a cinci chioșcuri automate de tip pick-up în cadrul Walmart Supercenter din Sherman, Texas. Pentru a putea beneficia de această facilitate, cumpărătorii trebuie să completeze un formular de click-and-collect utilizând aplicația de mobil Walmart Grocery. Ulterior, un angajat centralizează produsele comandate și le plasează în compartimentele dedicate din cadrul chioșcurilor. Apoi, clienții sunt așteptați în locația indicată, la o oră aleasă în prealabil, pentru a scana codul de bare al comenzii. În final, aceștia intră în posesia produselor fără a interacționa cu vreun angajat Walmart.

În acest context, retailul alimentar din America de Nord se îndreaptă în mod cert în direcția unui model omnichannel de tipul click-and-collect, iar automatele pick-up pentru astfel de produse reprezintă următorul pas în evoluția industriei. Cu siguranță, accesul nelimitat și proximitatea unor astfel de servicii, coroborat cu o vastă selecție de produse, sunt o combinație irezistibilă, în special pentru cumpărătorii din zonele suburbane. Iar cifrele nu fac altceva decât să susțină această realitate: Walmart deține în prezent peste 2.450 de locații pick-up pentru produse alimentare, aproximativ 1.000 de magazine cu serviciu de livrare la domiciliu și 900 de automate pick-up.

Aplicația mobilă, cel mai bun asistent la cumpărături

A fi conectat în permanență prin intermediul telefonului mobil este noua realitate pentru majoritatea consumatorilor, iar retailerii nu au întârziat să profite de acest lucru. FairPrice Co-Operative Limited, cel mai mare lanț de supermarketuri din Singapore, se află în top 3 câștigători digitali, conform studiului Euromonitor. Compania a lansat în octombrie 2017 o aplicație disponibilă în supermarketul SingPost Centre. Având ca scop testarea de tehnologii inovatoare în retail, prin aplicația de mobil FairPrice@SingPost retailerul nu face altceva decât să îmbunătățească experiența de cumpărături și să ajute cumpărătorii să salveze timp. Folosind această aplicație, consumatorii pot căuta produsele de care au nevoie, creând o listă personalizată de cumpărături și localizând în același timp articolele selectate în magazinul fizic. În plus, FairPrice@SingPost pune la dispoziția utilizatorilor o rută optimizată în interiorul magazinului în funcție de nevoile fiecărui cumpărător, funcționând, de asemenea, ca un scanner de coduri de bare, opțiune care permite self-checkout-ul. Mai mult, aplicația utilizează servicii de stocare și analiză de date în cloud pentru a trimite promoții personalizate cumpărătorului potrivit, la momentul potrivit.

Pe de altă parte, chiar dacă această aplicație funcționează ca un asistent perfect pentru o sesiune de cumpărături, ea ajută în același timp la îmbunătățirea productivității retailerului prin direcționarea resurselor dinspre uman spre sisteme automatizate. Pe măsură ce consumatorii din Singapore caută din ce în ce mai mult o experiență de cumpărături cât mai facilă, acest tip de aplicații vor deveni tot mai populare în special în rândul generației tinere. Cu toate acestea, potențial de dezvoltare există la nivel global, în condițiile în care consumatorii caută în permanență modalități de limitare a timpului alocat cumpărăturilor.

O aplicație 3 în 1

Inovația nu are limite, lucru demonstrat și de studenții Universității din Zagreb (Croația) care au creat aplicația de mobil FoodIn, prin care au încercat să răspundă la întrebrea „Ce gătim pentru cină?”. Astfel, consumatorii pot alege rețete create de utilizatorii platformei. Pe baza rețetei alese, aplicația identifică ce ingrediente trebuie achiziționate și, în același timp, oferă posibilitatea plasării comenzii și asigurarea livrării produselor acasă. Prin urmare, această aplicație este un exemplu excelent pentru o platformă all-in-one: beneficiezi de la inspirație pentru gătit până la livrarea alimentelor necesare. Ca și public-țintă inițial, FoodIn targetează tinerii, însă se va extinde înspre consumatorii cu un stil de viață intens sau spre cei care nu au experiență în zona culinară și care caută un ajutor pentru a-și prepara singuri mâncarea.

FoodIn este încă în stadiul de dezvoltare, dar proiectul urmează să fie lansat în curând. Pe partea de provocări, această aplicație va avea de depășit aspecte care țin de gestionarea parteneriatelor cu alte businessuri sau simpla obținere a rețetelor incluse. Chiar dacă rămâne de văzut cum va performa această platformă, cu siguranță vor apărea concepte similare în anii următori.

În concluzie, retailerii vor continua să investească în crearea de experiențe premium pentru consumatorii lor. O zonă-cheie va fi asigurarea unui mediu transparent în distribuție pe măsură ce cumpărătorii sunt din ce în ce mai interesați de originea produselor pe care le achiziționează, atât sub aspectul sustenabilității, cât și din rațiuni care țin de sănătate. În ultimă instanță, inovațiile lansate în retail vor trebui să țină cont și de impactul pe care îl vor avea asupra mediului.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content