Acasă > Articole > Tinerii, consumatorii cu potențial în categoria de mezeluri

Tinerii, consumatorii cu potențial în categoria de mezeluri

Mezeluri

Mezelurile, o categorie care se vrea a fi nelipsită de pe mesele românilor, se bucură de una dintre cele mai ridicate incidențe în consum din piața alimentară: 71% dintre locuitorii din mediul urban includ aceste produse în meniul săptămânal și doar 5% dintre persoane declară că nu au consumat acest tip de produse în ultimul an, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare 360insights pentru Progresiv. Interesant este faptul că, deși vorbim despre o categorie cu jucători puternici, un loc la masă și-au asigurat și producătorii mai mici, care au adeseori doar o acoperire regională.

Dincolo de incidența ridicată, categoria punctează bine și la capitolul frecvență de consum: 56% dintre românii din mediul urban aleg să mănânce mezeluri de minim 2-3 ori pe săptămână sau chiar mai des, tinerii din segmentul de vârstă 18-24 ani fiind printre cei mai asidui consumatori ai acestei categorii. La polul opus se poziționează persoanele de +55 ani, cu un consum mai rar, de câteva ori pe lună.

Ce tipuri de mezeluri consumă românii? Potrivit studiului realizat de 360insights în rândul locuitorilor din mediul urban, salamul, șunca, pastrama și cârnații se regăsesc în ponderea cea mai mare pe mesele românilor, iar alegerea se face dintr-o paletă vastă de producători naționali, dar și regionali. Clasamentul în consum este condus de salamurile crud-uscate, urmate de mușchiul file, kaiser/bacon și cârnați, fiecare dintre aceste produse fiind ales, în ultimul an, de aproximativ doi din trei români. De cealaltă parte se află sortimente precum ceafa afumată, parizerul sau jambonul, care reușesc să atragă aproximativ o treime dintre români. Preferința pentru mezeluri este evidențiată și de numărul mare de tipuri de produse alese pentru consum în ultimul an, românii optând, în medie, pentru șase sortimente de mezeluri.

„În ceea ce privește profilul consumatorilor, bărbații aleg într-o măsură mai mare produse precum parizer, crenvurști sau pastramă, în timp ce femeile se îndreaptă mai mult spre șunca presată, iar  tinerii de 18-34 ani preferă mușchiul file și pastrama. Salamul fiert/afumat sau parizerul reprezintă o opțiune mai ales pentru cei cu venituri scăzute, în timp ce bucureștenii și persoanele cu venituri mari aleg mai mult mușchiul file”, au precizat reprezentanții 360insights.

O piață fragmentată, cu mulți jucători locali

În ceea ce privește structura pieței, prima remarcă este aceea a unei puternice fragmentări, cu mulți jucători care activează doar în anumite regiuni ale țării. Acest lucru poate fi o explicație pentru diferența mare înregistrată între scorurile de notorietate spontană și notorietate asistată.

Astfel, atunci când au fost întrebați care este prima marcă de mezeluri de care își amintesc, aproape doi din 10 români nu au putut menționa o marcă anume, în timp ce, în rândul persoanelor - care au putut totuși să-și amintească numele unui jucător, cele mai multe mențiuni (26%) au fost obținute de Cris-Tim. Rezultatul bun obținut de Cris-Tim este fără îndoială datorat și recentelor campanii desfășurate de acest producător – „Alege produsele cu multă carne” și „Garanția produselor curate”.

Situația se schimbă dacă ne referim la notorietatea asistată, consumatorii putând recunoaște, în medie, șase-șapte mărci, ușor mai informați dovedindu-se bucureștenii. Cris-Tim și Caroli sunt cele mai cunoscute branduri de mezeluri (93%, respectiv 92% scor de notorietate asistată), acestea fiind urmate de Fox, Aldis și Agricola – mărci recunoscute de 7-8 locuitori din mediul urban.

„Cris-Tim, Aldis și Agricola sunt mai populare în rândul bucureștenilor și al celor cu venituri mai ridicate, în timp ce Meda este mai familiară persoanelor de 18-24 ani”, au mai punctat reprezentanții 360insights.

Clasamentul este continuat de câțiva jucători mai mici, precum Ana & Cornel, Gepeto, C&C, dar și de o listă lungă de mărci locale precum Vascar, Sergiana, Killer, Agil,  cuprinse sub umbrela „alte mărci” din cauza numărului redus de mențiuni înregistrate de fiecare dintre acestea (1-2%).

Consum monopolizat de câteva branduri

În ceea ce privește consumul, se observă o tendință de polarizare – în sensul că, deși expuși unui număr mare de opțiuni, locuitorii din mediul urban au ales în ultimul an, în medie, doar 4 mărci diferite de mezeluri. Mai mult decât atât, dacă ne referim la ultimele trei luni, aceștia și-au restrâns paleta de consum la 2-3 mărci.

Clasamentul notorietății se reflectă și în consum, Cris-Tim urmat de Caroli și Fox fiind în vârful topului. În timp ce produsele Cris-Tim au fost consumate în ultimul an de doi din trei români și cel mai des de una din patru persoane, Caroli și Fox înregistrează scoruri de 13%, respectiv 11% consum cel mai des. Aldis, Agricola și Meda sunt jucătorii de la mijlocul clasamentului, fiecare fiind ales în ultimul an de o treime dintre românii care locuiesc la oraș, în timp ce Campofrio, Elit și Ana & Cornel au reprezentat o opțiune pentru unu din cinci consumatori de mezeluri.

Retailul independent, ales de 1 din 3 români pentru achiziție

Fiind vorba de o categorie perisabilă, mezelurile sunt achiziționate cu frecvență ridicată de către gospodăriile din mediul urban, în medie, de 1-2 ori pe săptămână. Cei care cumpără mai des aceste produse sunt îndeosebi tinerii de 18-24 ani și bucureștenii. La polul opus sunt persoanele mai în vârstă, din grupa 55-60 ani, acestea  achiziționând mezeluri mai degrabă o dată pe lună.

Interesant este și faptul că, spre deosebire de alte categorii alimentare, canalul de magazine locale își păstrează importanța. Astfel, circa 30% dintre consumatori aleg magazinele specializate și magazinele de cartier pentru achiziționarea mezelurilor. Potrivit datelor 360insights, magazinele specializate sunt îndeosebi alese de cumpărătorii din grupa de vârstă 45-54 de ani, în timp ce magazinele de cartier sunt populare mai mult în orașele mici.

Asta nu înseamnă că retailul modern nu conduce clasamentul locurilor de cumpărare, supermarketurile și hypermarketurile fiind alese de trei din 10, respectiv doi din 10 consumatori din categorie.

Alegem după aspect și după termenul de valabilitate

Termenul de valabilitate al produsului este, de departe, cel mai valorizat criteriu de alegere pentru românii din mediul urban atunci când vine vorba de achiziția de mezeluri, fiind menționat de șase din 10 consumatori. Aspectul produsului și tipul de carne conținut sunt următoarele două considerente pe baza cărora se face alegerea, criterii menționate de 45%, respectiv 38% dintre respondenți.

Ingredientele sigure, marca sau cantitatea de carne din produs contează, dar nu constituie criterii decisive în procesul de cumpărare (fiind menționate de 1 din 3 români), în timp ce promoțiile, cel puțin la nivel declarativ, nu par să fie luate în considerare în alegere (doar 4% dintre consumatori au precizat că aleg mezeluri în funcție de promoții).

Metodologia studiului

Studiul a fost realizat de compania de cercetare 360insights în luna ianuarie 2019, prin metoda CATI (interviuri telefonice asistate de calculator) pe un eșantion de 400 de respondenți (femei și bărbați, cu vârsta cuprinsă între 18 și 60 de ani). Studiul este reprezentantiv pentru mediul urban

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content