Acasă > Articole > Simplu Market - un upgrade la afacerea de familie, odată cu schimbul de generații

Simplu Market - un upgrade la afacerea de familie, odată cu schimbul de generații

Eduard Popescu, Simplu Market

Simplu Market este un concept aparent simplu care a dus o afacere de familie din comerțul tradițional în zona retailului modern, având în spate ideile și curajul unei noi generații de antreprenori. Astfel, la doar 26 de ani, Eduard Popescu (Foto), directorul general al Superlimon Store – compania care operează magazinele Simplu Market – se poate lăuda cu un pariu câștigat în lupta cu rețelele mari care au împânzit Bucureștiul.

În 2014, cu banii obținuți de bunicii săi din vânzarea unui apartament în Capitală, Eduard Popescu inaugura primul Simplu Market în comuna Pantelimon din județul Ilfov, în aceeași locație în care părinții săi au operat mai mulți ani un magazin alimentar de format tradițional. Era anul în care Mega Image atingea pragul de 300 de supermarketuri în București, din care 100 de unități fuseseră deschise doar în 2013. Însă tocmai succesul acestei rețele internaționale l-a încurajat pe tânărul antreprenor să-și lanseze propriul business în retail. Admite că, la acel moment, nu știa foarte multe lucruri despre supermarketuri, însă a făcut multe vizite în magazinele competitorilor, iar într-un final a apelat la un consultant în retail pentru a-i face o planogramă.

În primele luni a învățat mult din greșeli. „La început am mers destul de mult în pierdere, timp de 3-4 luni, până când am văzut exact ce produse performează și ce produse nu merg. Dar apoi clienții din zonă au început să se obișnuiască cu prețurile noastre, cu modul de aranjare a produselor, astfel că vânzările au intrat pe un trend ascendent”, mai spune Eduard.

În expansiune

Pentru că magazinul a performat bine, în septembrie 2015 tânărul antreprenor a inaugurat al doilea magazin Simplu Market, mizând pe o strategie diferită în alegerea locației. Astfel, a închiriat un spațiu de circa 100 de metri pătrați la parterul unui bloc nou de pe strada Amurgului din Popești Leordeni, județul Ilfov, într-o zonă rezidențială aflată în plin proces de dezvoltare. Între timp, unitatea a fost extinsă la o suprafață de vânzare de 170 de metri pătrați, având listate în prezent aproximativ 3.500 de SKU-uri. Aici, profilul clienților diferă mult de cel al magazinului din Pantelimon, în zonă locuind preponderent familii tinere cu venituri mici și medii și cu 2-3 persoane per gospodărie, în general oameni deschiși la noutăți care nu cumpără de fiecare dată aceleași produse.

Fiind amplasat pe strada principală care duce la stația de metrou, o categorie importantă de clienți sunt persoanele aflate în drum spre serviciu sau cele care se întorc acasă de la muncă. Astfel, produsele pentru mic dejun și cină sunt amplasate la intrare, pentru a facilita accesul clienților la aceste categorii. Vânzările magazinului sunt concentrate, în general, în a doua parte a zilei, după ora 16, supermarketul fiind deschis până la ora 23.

„Locația este foarte importantă, dar nu doar ea, pentru ca mai sunt și alte magazine în zonă. De curând s-a deschis un Shop&Go chiar vizavi de noi, ceea ce ne-a afectat doar în prima lună, apoi vânzările au revenit la valoarea de dinaintea acestei inaugurări. Foarte mult contează și aspectul magazinului, sortimentația, angajații și faptul că reușim să avem prețuri mici la majoritatea produselor. Strategia noastră este de a pune o marjă mică pentru a face volume mari, iar aceste volume ne ajută să obținem prețuri bune de la furnizori”, explică Eduard.

Pe primul loc: eficientizarea și angajații

Pentru tânărul antreprenor, eficientizarea businessului și atragerea oamenilor potriviți în echipă și fidelizarea acestora sunt cele mai mari priorități în acest moment. De exemplu, obișnuiește să renunțe rapid la lucrurile care nu performează, cum a fost cazul vitrinei de mezeluri și brânzeturi cu vânzare asistată. Și la produsele nou listate, timpul de așteptare este scurt. „Noi suntem setați pe eficientizare, pentru că altfel nu am reuși să avem prețuri mici la raft. Din acest motiv, spațiul de depozitare din magazin este redus la minimum și am vorbit cu furnizorii să ne aprovizioneze mai des. Pe băuturi sunt furnizori care vin în magazin de două-trei ori pe săptămână”, mai spune Eduard.

Cât despre angajați, proprietarul Simplu Market afirmă că preferă să acorde salarii mai mari decât media pieței pentru a atrage în echipă oameni competenți și de încredere. „Angajații sunt conștienți că e important rolul lor în acest business. Șefa de magazin, Dana, care este o persoană extraordinară, e cu noi de când am deschis acest magazin”, afirmă Eduard. Echipa din această locație este formată din oameni tineri, astfel că ei pot înțelege mai bine și profilul de cumpărător.

În relația cu furnizorii, cele mai importante criterii în alegerea partenerilor de business sunt prețurile mici și livrarea la timp. „Nu facem discriminări și nu avem preferințe. La detergenții de rufe, în schimb, nu facem achiziții de la orice firmă, pentru că nu vrem să avem produse contrafăcute. Pe această categorie prefer să aloc mai mulți bani, dar să știu că am luat din surse sigure”, detaliază proprietarul Simplu Market. De altfel, detergenții de rufe sunt în top 3 vânzări categorii nealimentare, alături de balsamul de rufe și de produsele din hârtie.

Deși spune că trebuie schimbat constant câte ceva în sortimentație, deoarece clienții vor să încerce produse noi, Eduard Popescu afirmă că nu este foarte deschis la propunerile noi cu care vin furnizorii. În schimb, el caută în mod activ în piață produse care ar avea potențial de vânzări în magazinul său. Iar rata de înlocuire a produselor este mare, deoarece unul dintre obiectivele sale este de a se diferenția de rețelele mari de supermarketuri prin sortimentație. „Competitorii mai mari merg cumva pe sortimentație standard, eu prefer să aduc la raft și produse de nișă, pe lângă brandurile de top care știu sigur că se vând”, subliniază antreprenorul.

Din cauza limitării spațiului, Eduard este foarte selectiv și la capitolul plasări secundare ale furnizorilor. „Accept o plasare-două în magazin, dacă într-adevăr este o promoție atractivă pentru clienții mei. Altfel, nu sunt de acord cu plasările secundare”.

Ambiții de viitor

A treia unitate a rețelei Simplu Market, inaugurată tot în Popești Leordeni într-o zonă cu trafic mare, la câteva luni de la deschiderea de pe strada Amurgului, a fost vândută către rețeaua Profi, iar cu banii obținuți Eduard a mai deschis un magazin într-o zonă rezidențială nouă din cartierul Berceni, undeva la marginea orașului. „Vrem să mai deschidem magazine, chiar acum mă uit după un alt spațiu pentru închiriere. Vom merge tot în zonele în care operăm acum, ca să avem flexibilitate cu angajații. Preferăm aceste zone rezidențiale noi pentru că aici perioada de acomodare a clienților cu magazinul este una redusă”, menționează antreprenorul.

Ambițiile sale de viitor vizează dezvoltarea unei rețele de magazine la nivel național. „În 2019 vreau să inaugurăm trei magazine noi, practic vom dubla spațiul actual de vânzare, iar din 2020 vom crește exponențial. Ca să pot avea o expansiune profitabilă, vreau să centralizez mai mult și să reduc la minimum spațiul de depozitare. Iau în calcul inclusiv crearea propriei divizii de distribuție”, spune Eduard. Unde se vede peste 10 ani? „În liga Mega Image, cu o rețea extinsă la nivel național”, conchide antreprenorul.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content