Acasă > Articole > Schimbarea la față pentru rețeaua de magazine Amigo

Schimbarea la față pentru rețeaua de magazine Amigo

Magazin Amigo

Pentru rețeaua de magazine Amigo, 2018 este, fără doar și poate, anul schimbării. Remodelarea spațiilor de vânzare, implementarea unui concept unitar de retail și marketingul axat pe crearea unei comunități în jurul fiecărui magazin – toate acestea au rolul de a întări businessul de retail și de a-l face mai atractiv în piața tot mai competitivă din regiune.

Anul viitor se împlinesc 30 de ani de când Tibor Becze punea pe picioare businessul Amigo, în prezent compania fiind unul dintre cei mai mari distribuitori regionali de băuturi alcoolice. De-a lungul timpului, pe lângă diviziile de producție și distribuție de băuturi, antreprenorul a văzut potențial de creștere și în zona de retail, astfel că în anul 2010 inaugura primul magazin alimentar Amigo, în centrul orașului Miercurea Ciuc.

De la acel moment compania a investit constant în extinderea rețelei de magazine, ajungând la 12 unități. Chiar dacă începutul a fost unul timid, magazinele fiind axate în principal pe comercializarea băuturilor alcoolice, cu timpul conceptul a prins contur.

„Vorbim clar despre magazine de proximitate, cu o sortimentație extinsă, dar nu neapărat ieftină. Încercăm să răspundem nevoilor din consum, fără a face însă rabat la calitate, ceea ce se traduce și în prețul de vânzare. În plus, punem accentul pe imagine și am încercat să aducem magazinele la un numitor comun, clienții fiind tot mai exigenți în ceea ce privește aspectul”, explică Mathe Hunor, Directorul rețelei de magazine Amigo.

Cu toate acestea, conceptul a fost adaptat în funcție de fiecare locație, dar și de puterea de cumpărare a locuitorilor din zonă. Magazinul Amigo situat în cartierul Tudor din Miercurea Ciuc este cea mai veche unitate comercială din rețea, dar și locația cu cea mai mare suprafață de vânzare. „Magazinul se bucură de un vad comercial foarte bun și este considerat un punct strategic pentru businessul Amigo, recunoscut ca fiind locul cu cea mai ieftină băutură din tot orașul - lucru reflectat și în traficul de clienți, media zilnică ajungând la 1.750 de cumpărători. Anterior, aici a funcționat unul dintre depozitele en-gros Amigo” , punctează Hunor.

Avantajul producției proprii

Așa cum era firesc, sortimentația este unul dintre elementele cheie în strategia de diferențiere, iar Amigo a pariat în primul rând pe cartea producției proprii. Astfel, ponderea băuturilor alcoolice din totalul sortimentației variază între 35% și 60%, în funcție de locație. „În cazul magazinului din cartierul Tudor, avem peste circa 11.000 de SKU-uri, pe o suprafață de vânzare de 550 de metri pătrați, iar aici băuturile au o felie de 40%, urmate de alimente (35%) și de produsele non-food (15%)”, mai precizează managerul.

Tot la capitolul strategie de diferențiere, reprezentanții Amigo au încercat să aducă plus valoare prin parteneriatele cu producătorii locali, dar și prin produsele de import. „În regiunea în care suntem prezenți – jud. Harghita și Covasna – avem avantajul că rețelele internaționale nu au investit atât de mult în expansiune, însă asta nu înseamnă că prezența lor nu se face simțită. Iar strategia noastră a fost de a miza pe diferențierea prin sortimentație. Tocmai de aceea, la raft sunt listate, pe lângă produsele furnizorilor naționali, și sortimente produse local. De exemplu, doar pe categoria de lactate lucrăm cu șase producători din zonă, iar situația este la fel și dacă vorbim despre mezeluri sau produse de panificație”, susține Mathe Hunor.

În ceea ce privește importurile, retailerul a luat decizia de a dezvolta acest segment în principal datorită avantajului de preț. „Există încă o categorie de cumpărători care caută activ prețul cel mai mic la raft. Și atunci, chiar dacă noi nu ne poziționăm ca fiind un retailer cu produse first price, încercăm să răspundem nevoilor tuturor categoriilor de shopperi. De altfel, acesta a fost și motivul pentru care am lansat și brandul nostru propriu (Klauss - n.r.), unde reușim să avem prețuri competitive și, mai mult decât atât, clienții nu au un punct de comparație”, adaugă directorul Amigo.

Mai mult decât magazine de cartier

Odată cu dezvoltarea rețelei, dar și cu schimbările din piață, proprietarii Amigo au înțeles că a fi retailer nu mai este demult echivalent cu a avea niște produse expuse la raft. Astfel, unul dintre rolurile pe care și le-au asumat a fost acela de a crea o comunitate în jurul fiecărui magazin. „Unul dintre avantajele pe care le avem este faptul că, fiind locați în cartiere, ne cunoaștem foarte bine clienții și asta ne ajută să creăm o conexiune. În plus, în ultima perioadă am organizat o mulțime de campanii tocmai pentru a susține această idee. De exemplu, recent am avut o activare in-store cu degustare de paste, în care am gătit în magazin și ne-am invitat clienții la masă. Scopul nu a fost să creștem vânzările, ci să venim cu ceva deosebit pentru clienții noștri. Un alt exemplu este un concurs de fotografie, în care am provocat cumpărătorii să realizeze fotografii în zona magazinelor și am reușit să implicăm o mulțime de cumpărători în acest proiect. Pe lângă creșterea notorietății, am reușit să atragem și mai mulți cumpărători în magazine”, punctează Hunor.

În plus, pe lângă proiectele proprii, retailerul are o politică deschisă în tot ceea ce privește campaniile furnizorilor. „Din două în două săptămâni avem un afiș promoțional în care reușim, cu ajutorul furnizorilor, să avem cele mai bune prețuri din oraș pentru șase produse diferite”, mai adaugă managerul.

Un business de sine stătător

Dacă până anul trecut divizia de retail era parte integrantă a grupului Amigo Intercost, antreprenorii din spatele businessului au luat decizia de a separa magazinele de diviziile de distribuție și producție. „Din 2016 ne gândim la acest lucru, să dăm o față nouă magazinelor și businessului printre celelalte divizii. Era dificil să analizăm performanța efectivă a magazinelor, astfel că la finalul anului trecut am început să transferăm pe firma Harghita Retail tot ce înseamnă magazine, iar procesul a fost încheiat în luna august 2018”, punctează reprezentantul Amigo.

Cât despre ce va urma după această mutare, retailerul vorbește în primul rând despre consolidarea businessului. „Pe termen scurt, prioritatea numărul unu este consolidarea, atât la nivel de echipă, cât și în ceea ce privește businessul. În prima parte a anului viitor vom muta depozitul logistic într-un spațiu nou, cu suprafață mai mare, iar acest lucru ne va permite să creștem procentul de produse achiziționate direct de la furnizor, dar și importurile. Dacă vorbim despre 2019, după ce am transferat businessul știm că avem profit din retail, astfel că vom putea să investim în extindere. În Harghita și Covasna sunt încă multe locuri neexploatate, astfel că avem șanse să creștem în regiune și să ne securizăm cumva businessul în fața marilor rețele de magazine”, susține Mathe Hunor.

În ceea ce privește performanța financiară, rețeaua de magazine a raportat anul trecut vânzări de 50,10 milioane de lei (fără TVA), iar pentru 2018 retailerul estimează rulaje de peste 60 de milioane de lei. „Am încheiat primele șapte luni cu afaceri de 33 de milioane de lei, iar în primele șase luni am avut o creștere organică de peste 10%. Dacă luăm în calcul și vânzările pe care le va genera magazinul pe care l-am deschis anul acesta, vom avea per total an o performanță bună”, conchide reprezentantul Amigo.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content