Acasă > Articole > Paco Supermarkets, retailerul care a transformat amenințarea în oportunitate

Paco Supermarkets, retailerul care a transformat amenințarea în oportunitate

Paco Supermarkets

Intrarea unui retailer internațional pe o piață nouă reprezintă fără doar și poate o amenințare pentru jucătorii locali. Întotdeauna există și excepții de la regulă, iar tranzacția dintre Mega Image și retailerul vrâncean Zanfir este exemplul clar că într-o luptă pot exista și alți câștigători dincolo de actorii principali.

Anunțul preluării rețelei Zanfir de către Mega Image a ridicat multe semne de întrebare la momentul respectiv, una dintre preocupările jucătorilor din piață fiind „Cum se va transforma retailul în regiune și ce impact va avea tranzacția asupra celorlați retaileri locali?”. La cinci luni distanță, putem spune că există viață după IKA, dacă vorbim despre branduri solide, cu o strategie clar definită. „Zanfir era principalul nostru competitor și, până în acest moment, vânzarea a reprezentat un plus pentru noi. În săptămânile în care magazinele au fost închise pentru remodelare, vânzările s-au majorat pe anumite locații cu până la 50%, iar avansul s-a menținut și după redeschidere”, precizează Feliciu Paraschiv, antreprenorul din spatele rețelei Paco Supermarkets, unul dintre principalii comercianți din zona Vrancei.

Cum a reușit Paco Supermarkets să-și păstreze clienții, dar și să atragă alți cumpărători? „Vorbim despre un cumul de factori: notorietatea brandului, politica de preț, dar și sortimentația”, consideră proprietarul rețelei.

„Fidelizarea vine din consolidarea brandului”

Aceasta este una dintre lecțiile învățate de-a lungul timpului de către Feliciu Paraschiv și tocmai de aceea retailerul a mizat tot mai mult pe extindere în ultima perioadă. „Este important ca brandul să aibă notorietate și să fie cunoscut de toată lumea din regiunea în care operezi. Iar acum, la 24 de ani de la lansarea primului magazin și o rețea de 13 magazine, pot spune că am ajuns în acel punct”, precizează Feliciu Paraschiv.

Însă nicio deschidere nu a fost bifată la întâmplare, ba chiar din contră, retailerul dorind nu doar să atragă clienți noi, ci și să-și securizeze businessul. Exact aceeași strategie a fost aplicată și pentru magazinul cu numărul 13, inaugurat la finalul lunii iulie.

„Locația era foarte bună, așa că spațiul nu a fost vânat doar de noi și, chiar dacă este la 600 de metri de o altă unitate Paco, am preferat să luăm noi spațiul și să lăsăm loc celorlalți competitori pentru extindere”, explică antreprenorul.
Investiția în deschidere s-a ridicat la 250.000 de euro, o sumă deloc de neglijat dacă ne gândim la o suprafață de vânzare de 300 de metri pătrați. Magazinul funcționează sub conceptul „black market”, fiind gândit ca un spațiu modern, în care experiența de cumpărare primează. „Sursa de inspirație a fost un concept din Rusia, în care rafturile și pereții magazinului erau negre, iar produsele erau puse în evidență prin lumină. Am așteptat patru ani până am decis să testăm și noi conceptul, evident într-o formă adaptată specificului local. Acum am ajuns la a treia unitate care funcționează în acest concept și feedbackul clienților este bun”, susține Feliciu Paraschiv.

Dincolo de diferențele la nivel de culoare și de „aerul de curățenie”, magazinele black aduc schimbări și la nivel de layout, vedeta fiind vitrina de produse proaspete care este poziționată chiar în centrul magazinului. De altfel, antreprenorul a gândit puțin diferit și poziționarea categoriilor. „Am pornit de la ideea că shopperul are nevoie de mai mult timp în zona produselor nealimentare, așa că am poziționat cosmeticele și produsele de îngrijire a locuinței chiar la intrarea în magazin, când coșul de cumpărături este gol și nu-l împiedică nimic pe cumpărător să se oprească în fața raftului. Apoi clienții merg în zona în care scot efectiv lista (băuturi, produse proaspete și de băcănie) și am lăsat pentru zona din proximitatea caselor de marcat dulciurile și produsele bio și «sănătoase» pentru eventuale cumpărături de impuls”, explică acesta.

Focus pe parteneriatele cu producătorii locali

În ceea ce privește sortimentația, noua unitate Paco Supermarkets pune la dispoziția clienților aproximativ 10.000 de SKU-uri, aproximativ 70% dintre acestea fiind alimente. Un aspect interesant legat de gama de produse este abordarea unitară la nivel de rețea. „Chiar și în magazinele cu suprafața de vânzare mai mică listăm aceleași produse ca și în unitățile mai mari și încercăm să mergem cât mai mult în zona de premium. În toate locațiile avem carne proaspătă de pui, porc și vită, zonă de patiserie și susținem cât de mult putem producătorii locali”, susține Feliciu Paraschiv.

Astfel, din 150-170 de furnizori cu care retailerul lucrează în prezent, aproximativ 40 sunt producători locali, categoriile în care aceștia reușesc să aibă un cuvânt important de spus fiind cea de carne proaspătă, legumele și fructele, dar și în zona de lactate. Pe lângă parteneriatele cu producătorii locali, pe care retailerul le privește ca pe un as în mânecă în lupta cu lanțurile internaționale, Paco Supermarkets mizează și pe contractele cu importatori direcți, dar și pe produsele marcă proprie. „Produsele dezvoltate de noi prind teren. Avem circa 50 de sortimente, iar cumpărătorii sunt deschiși pentru că prețul este foarte competitiv”, consideră antreprenorul.

Extinderea, prioritatea numărul 1

Pentru proprietarul Paco Supermarkets, direcțiile pentru viitor sunt clare. „Expansiunea rămâne una dintre prioritățile noastre, dar nu vom investi în această direcție cu orice preț. Asta nu înseamnă că investițiile în dezvoltare trec pe planul al doilea. Suntem în discuții cu un lichidator pentru un depozit de 2.000 de metri pătrați. Este o investiție necesară, care ne-ar ajuta extrem de mult cu produsele din import și cu produsele care vin pe platformă”, susține antreprenorul.

Astfel, până la finalul anului retailerul are pe listă două deschideri noi, ambele în Focșani. ”Am accelerat ritmul de extindere, însă acest lucru a fost posibil pentru că au crescut încasările și profitul și noi redirecționăm profitul în direcția dezvoltării. Când aveam una-două locații, am putut s-o deschidem pe următoarea la trei ani distanță, cu greu. Când am ajuns la șase unități am inaugurat câte o locație pe an, iar acum suntem în faza în care putem suporta cel puțin două inaugurări”, mai punctează Feliciu Paraschiv.

Cât despre zonele vizate, prioritatea rămâne orașul Focșani. „Vom merge cu extinderea până la limita de canibalizare. Dacă ne gândim că cei de la Kaufland au deschis în luna mai a doua locație, care este cumva echivalentul a 10 magazine de proximitate, e clar că mai e loc în piață. Apoi, următorul pas este extinderea la nivel de județ”, completează proprietarul Paco Supermarkets.

Ce aduce viitorul?

Cu toate acestea, retailerul își păstrează o doză de prudență, mai ales în contextul în care Mega Image este abia la începutul drumului în aventura sa în Moldova. „Ne așteptăm la un «război» și suntem conștienți că e posibil să ieșim șifonați, însă nu predăm armele. Avem în spate 24 de ani de experiență pe piața din Vrancea și cunoaștem și ne adaptăm foarte rapid la nevoile cumpărătorului”, este de părere Feliciu Paraschiv.

Și dacă ne uităm la rezultate, antreprenorul se arată optimist. Primul semestru a venit cu o creștere de aproximativ 15% a cifrei de afaceri, iar anul 2019 ar trebui să aducă un avans de cel puțin 10%, ceea ce înseamnă depășirea pragului de 100 de milioane de lei. „Având în vedere extinderile, este exclus să nu avem o dinamică bună. Problemele apar dacă introducem în discuție creșterile organice, pe care e din ce în ce mai greu să le obținem. Însă potențialul există”, concluzionează proprietarul Paco Supermarkets.

Articole Asemănătoare

Comentarii

14 Oct 2019 - 01:10 | de SĂCĂLUȘ Mihail-... (neverificat)

Totdeauna am susținut brand-urile locale. Felicit managementul Paco Supermarkets pentru strategia pe care a adoptat-o. Veți reuși!!!! Am vizitat de curând o unitate din Focșani care a fost preluată de Mega Image...Nu suportă comparație cu ce a fost sau cu ce oferă Paco Supermarkets!!!...Se vor retrage din piața vrânceană. Continuați politica adoptată...și atenție maximă, în primul rând la gama sortimentală și apoi la politica de preț...pt.că aveți destul spațiu de desfășurare!!!...Mult SUCCES!!!

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content