Acasă > Articole > [P] Marco Salort, CHEP Europe: Construim un supply chain pentru viitor, pornind de la consumator

[P] Marco Salort, CHEP Europe: Construim un supply chain pentru viitor, pornind de la consumator

Marco Salort, Chep Europe

Conferinţa Progresiv 2019 a adus în prim plan idei și soluții care ar putea răspunde la schimbarea în continuă evoluție a comportamentului de consum și la presiunile care se generează în supply chain. Din perspectiva lui Marco Salort, EU Last Mile Solutions Director la CHEP, sectoarele de retail şi FMCG pot considera cumpărătorul un reper în configurarea strategiei de supply chain, acesta fiind principalul mesaj transmis în contextul evenimentului.

Care este cea mai mare provocare a pieței de retail și FMCG din punctul de vedere al CHEP?

Marco Salort: Când vorbim despre viitorul pieţei de FMCG, ar trebui să începem de la consumatori. Oamenii vor să aibă la dispoziție mai multe opţiuni atunci când fac cumpărături, să primească mai multă valoare, să cumpere puțin și des, la orice oră. În acelaşi timp, vor să vadă că brandurile și comercianții acționează sustenabil și reduc impactul activității asupra comunităților. Cred că această contradicție în așteptările consumatorului e una din cele mai mari provocări din supply chain, în acest moment.

La CHEP, avem o perspectivă unică asupra celor mai mari lanţuri logistice din lume. Și vedem că peste tot sunt provocări —generate de comerţul omnichannel, de criza de personal în transportul de mărfuri, de nivelul emisiilor de carbon.

Cum vedeţi efectele acestor schimbări asupra pieţei? Sunt magazinele fizice amenințate de online și de noile tehnologii?

Marco Salort: Piaţa de retail trebuie să se adapteze în funcţie de toate aceste schimbări de comportament. Pe de o parte, magazinele fizice încearcă să ofere aceeaşi valoare pe care o aduc magazinele online, pe de altă parte, magazinele online încep să testeze posibilitatea de a se extinde prin magazine fizice. Tehnologia le permite comercianţílor să introducă idei noi mai rapid ca oricând şi să se replieze rapid, în cazul unui posibil eşec. Cred că magazinul fizic va rămâne relevant pentru consumatori, însă retailerii, brandurile şi partenerii lor comerciali trebuie să colaboreze mai mult pentru a se adapta nevoilor în schimbare ale clientului final.

Pentru a obține mai multă eficiență end-to-end, este nevoie de o schimbare de perspectivă, de mai multă empatie cu clientul care intră în magazin?

Marco Salort: Cu siguranţă. Modul în care facem cumpărături s-a modificat radical, în consecință, au apărut schimbări şi în supply chain. Trebuie să gândim diferit. În mod tradiţional, companiile au abordat supply-chain-ul pornind de la producător, înspre retailer și cumpărător. La CHEP, optica noastră asupra supply-chain-ului are ca focus principal consumatorul, pentru că vrem să înțelegem cum îi putem împlini așteptările în cel mai eficient mod posibil.

CHEP are o dimensiune şi o acoperire care ne ajută să ne implicăm în toate aceste procese, deci putem să acţionăm ca partener neutru al producătorilor şi al retailerilor. În ceea ce priveşte soluţiile in-store, analizăm vânzările pe categoria de produse de interes pentru producător şi retailer, dinamica dintre SKU-uri, costul operaţiunilor până la raft şi facem simulări de buget şi execuţie. Soluțiile CHEP sunt personalizate fiecărei categorii și fiecărui tip de spaţiu comercial şi vizează trei zone principale de interes: plasarea produselor în magazin, îmbunătățirea experienţei de cumpărare şi captarea atenţiei consumatorilor.

Ce rezultate ați obținut până acum în colaborarea cu retailerii și cu producătorii europeni?

Marco Salort: În 2018, am colaborat cu peste 40 de retaileri şi cu mai mult de 60 de companii din FMCG, pentru a susține schimbările comportamentului de consum pe piaţa europeană. Ne implicăm în proiecte atât alături de retaileri, cât și alături de producători pentru a găsi împreună oportunități de a livra valoare prin inovație în dinamici comerciale și execuții in-store, management de categorie disruptiv și digitalizare.

În managementul de categorie, după analiza complexă a vânzărilor de categorie și a costurilor operaționale, experții CHEP apelează la realitatea virtuală, prin care arată cum pot interacționa clienții magazinelor cu aceste soluții. Apoi se implementează proiecte pilot pentru a se testa conceptul. Rezultatele de până acum au arătat o scădere cu 65% a costurilor de replenishment și o creștere a vânzărilor care variază între 60 și 110%, în funcție de dinamica comercială testată și de cross merchandising.

Soluţiile noastre de proximity marketing sunt un mod de a aduce promoțiile în atenția consumatorilor în cel mai bun moment şi în cel mai bun loc posibil, atunci când se află în apropierea standului. În Spania, colaborarea cu Real pentru brandurile Mondelez şi Maggi a introdus în magazine această soluție pentru marketingul de proximitate. Promoția se construiește pe profilul cumpărătorului, fiind un serviciu care ne dă posibilitatea să ajustăm campania în funcție de rezultatele obținute pe parcursul activării. Cumpărătorul află informații despre campania în derulare, prin notificări transmise pe telefonul mobil, posibile printr-un beacon integrat în paletul pe care e construit standul. Ca impact, numărul clienților Maggi a crescut cu 35% în perioada promoției, iar numărul celor care au cumpărat produse Mondelez a crescut cu 183%. Aceste exemple sunt doar o parte din proiectele la care lucrăm cu producătorii şi retalerii din Europa.

Aşteptăm cu nerăbdare să aducem această soluţie şi în România.

Cum vedeţi viitorul în supply chain?

Marco Salort: E foarte dificil de spus cum va arăta viitorul. Dar pentru mine este clar faptul că magazinul viitorului nu va aparţine unui singur retailer. Va fi necesară colaborarea între parteneri diferiţi care vor livra împreună o experienţă de shopping simplă şi plăcută. CHEP e partener pentru mai mult de 17.000 de companii din Europa, ceea ce ne ajută să orchestrăm foarte eficient astfel de colaborări. În Europa, avem de peste 50 de ori mai mulţi paleţi în circulaţie decât orice altă companie şi o reţea cu mai mult de 315.000 de puncte de livrare. Suntem un partener complet neutru, iar experienţa şi datele de care dispunem poate aduce beneficii oricărui supply chain. Avem proiecte extraordinare în derulare de la transport colaborativ, la realitate virtuală şi utilizarea tehnologiei blockchain pentru a asigura trasabilitatea bunurilor pe care le transportăm. Acest tip de tehnologie disruptivă va adăuga valoare, va reduce deşeurile şi va conduce la noi surse de venit—iar lanţurile logistice vor deveni mult mai eficiente şi vor polua semnificativ mai puţin.

Nu ştim exact care este valoarea pe termen lung a unor astfel de soluţii experimentale. Când Alexander Graham Bell a inventat telefonul, l-a privit la început ca pe o simplă jucărie. A preferat telegrama şi n-a anticipat schimbarea pe care invenţia lui urma să o producă. Deci nu știm exact ce se va întâmpla în viitor. Important este ca, astăzi, să testăm soluții noi şi să nu ne fie teamă de eşec.

Cu toţii avem responsabilitatea să regândim lanţul logistic pornind de la consumator şi să colaborăm pentru a-i împlini cerinţele prin soluţii cât mai economice şi mai sustenabile, cu un impact cât mai redus asupra planetei.

Cred că fiecare producător sau comerciant are şansa să ia parte la schimbare. Ceea ce pot afirma cu siguranța pe care mi-o dă experiența practică pe piața europeană, este că cel mai bun lucru pe care îl pot face companiile este să colaboreze mai mult.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content