Acasă > Articole > O privire în viitor: magazinul robot

O privire în viitor: magazinul robot

„Am petrecut 53 de minute în Amazon Go și am avut revelația magazinului viitorului”, spunea un reporter CNN la prima sa vizită în magazinul complet automatizat al gigantului Amazon, cu care acesta intră acum în comerțul alimentar european. La mai puțin de un an de la acel moment ce ne-a adus practic o altă perspectivă asupra retailului alimentar, asistăm deja la o accelerare a lansărilor de magazine-robot pe piața globală. 

Vă prezentăm câteva dintre cele mai noi și mai interesante formate de magazine 100% automatizate prin care marii retaileri globali, dar și competitori de-ai lor mai mici se adresează cumpărătorilor tineri aflați într-o permanentă cursă contra-timp:

Ximiti, upgrade-ul automatelor de snackuri și băuturi

În Franța, o piață caracterizată în prezent de efervescență în segmentul magazinelor de proximitate cu program non-stop, unul dintre cele mai inovatoare formate noi de retail este Ximiti, magazinul-robot creat de compania Neovendis care deține tehnologia patentată 24RoboMart Robot. Rețeaua Ximiti numără deja 9 unități cu suprafețe de vânzare pornind de la 25 de metri pătrați, acestea fiind operate în sistem
de franciză.

În viziunea Neovendis, magazinul de proximitate complet automatizat poate lista până la 800 de referințe și 20.000 de SKU-uri, pornind de la dimensiunea unui pachet de gume de mestecat și până la un bax de șase sticle de câte 1,5 litri, atât produse dry food, cât și alimente proaspete refrigerate. Unitățile mai mici ale Ximiti par a fi un upgrade la clasicele automate de snackuri și băuturi pe care le găsim în locațiile de tranzit, precum stații de autobuz sau gări.

Clienții pot plasa comenzile atât prin intermediul display-ului din magazin, cât și prin aplicația de shopping de mobil dezvoltată de retailer. Aceleași opțiuni sunt și pentru plata comenzii.

Zaitt, primul magazin-robot din America Latină - Carrefour Brazilia

Lansat la finalul lunii martie 2019, acesta este cea mai nouă „invenție” a francezilor de la Carrefour, dezvoltată în parteneriat cu Zaitt, un mic start-up din comerțul brazilian. Locația aleasă este o stradă cu trafic intens dintr-un cartier bun al orașului Sao Paolo, cu clădiri înalte de birouri, malluri de lux și multe restaurante bine cotate. Tehnologiile principale folosite sunt QR (scan & go) și Radio Frequency Identification (RFID), aceasta din urmă permițând scanarea coșului de cumpărături integral, fără a fi nevoie să ia la rând fiecare produs.
Cum funcționează acest magazin? Pentru a putea intra în magazin, cumpărătorii trebuie să descarce aplicația de shopping Zaitt, în care salvează detaliile cardului de credit sau de debit, apoi sunt rugați să aleagă dintre cele două modalități de plată propuse:

  • cea clasică ce necesită scanarea fiecărui produs luat de pe raft,
  • recunoașterea facială. Tehnologia RFID ce folosește semnalele radio identifică automat toate produsele din coșul de cumpărături al clientului.

În loc de case de marcat, magazinul-robot Zaitt are un ecran care afișează conținutul coșului de cumpărături și suma totală de plată, iar odată validată suma de către client, plata este trimisă către bancă pentru a fi procesată. Ușile magazinului se deschid imediat după ce vine confirmarea debitării cardului înregistrat de shopper în aplicația Zaitt. Evident, magazinul are zero angajați.
Sortimentația este formată din 900 de SKU-uri, majoritatea acestora fiind produse ready-to-eat, snackuri, băuturi, alimente proaspete refrigerate și, în plus, la raft sunt listate și câteva articole de igienă personală.

„Parteneriatul dintre Carrefour și Zaitt – retailer ce operează două magazine în prezent – vizează doar magazinul complet automatizat din Sao Paolo, iar dacă rezultatele vor fi pe măsura așteptărilor companiei franceze, acesta ar putea fi extins la scară largă. Formatul de doar 70 de metri pătrați face ca identificarea unor locații pentru expansiune să fie un proces ușor de realizat”, comentează consultanții companiei de research și market insights IGD.

De altfel, Carrefour face primii pași în această direcție și în Europa – mai multe publicații de business au dezvăluit recent că retailerul pregătește inaugurarea unui magazin Express complet automatizat, deschis non-stop, într-o locație din apropierea Gării Centrale din Bruxelles.

Proiectul ar urma să se concretizeze în următoarele luni și ar cuprinde, de asemenea, un punct de ridicare a comenzilor plasate online. Clienții aflați în tranzit vor selecta produsele pe display-ul amplasat în interiorul magazinului, iar după efectuarea plății un robot le va pregăti comanda. Sortimentația va cuprinde toate categoriile mari din food. Reprezentanții Carrefour au precizat însă că magazinul, deși este automatizat, va avea un număr de angajați similar celui dintr-un Express clasic. De exemplu, magazinul va avea nevoie de oameni pentru recepția mărfurilor, cât și pentru coacerea pâinii.

 

Auchan Minute se lansează în Franța în 2019

Conceptul Auchan Minute, lansat în China în 2017 și care s-a dezvoltat deja în 750 de locații din piața respectivă, a ajuns în martie a.c. în Europa, însă vorbim deocamdată de un test. Magazinul-robot cu zero angajați este amplasat în parcarea din fața sediului companiei Auchan Retail din Villeneuve d’Ascq (Franța), o localitate din apropierea graniței cu Belgia. Momentan, acesta poate fi utilizat doar de către angajații Auchan.
Cum funcționează conceptul Auchan Minute? În spatele său este celebra aplicație WeChat prin care cumpărătorul se poate identifica, primind astfel acces în magazin. După ce își pune produsele dorite în coșul de cumpărături, clientul ajunge la casa self-checkout pentru scanarea articolelor și plata comenzii, aceasta din urmă putând fi realizată prin Alipay (soluția dezvoltată de grupul chinez Alibaba) sau WeChat Pay. În cazul în care întâmpină probleme în procesul de plasare a comenzii, shopperii pot discuta cu un angajat al Auchan prin video chat (magazinul neavând niciun angajat în interiorul locației).
Auchan Minute poate fi amplasat oriunde, un avantaj fiind dimensiunile reduse – suprafața magazinului este de 18 mp. Sortimentația cuprinde în jur de 500 de produse.
Merită menționat și parteneriatul strategic dintre Auchan și gigantul din e-commerce Alibaba pentru piața din China, ambii fiind în acționariatul Sun Art Retail Grup Limited - unul dintre cei mai mari operatori de hypermarketuri din piața respectivă.

Zippin, pe urmele lui Amazon Go în Statele Unite

Zippin, un start-up american din industria hi-tech, calcă pe urmele Amazon Go în Statele Unite, inaugurând primul său magazin în august 2018, în San Francisco. Acesta este complet automatizat și vinde preponderent snackuri și băuturi. De fapt, Zippin a gândit acest magazin ca pe un showroom pentru tehnologiile dezvoltate de el pe care urmărește să le vândă retailerilor.
Desfășurat pe o suprafață de circa 45 mp, Zippin poate fi accesat doar de către consumatorii care descarcă aplicația sa de shopping, acolo găsind cheia de intrare sub forma unui număr sau a unui QR code. Odată intrat în magazin, clientul este scanat în permanență, iar senzorii de la raft urmăresc ce articole au fost luate de pe raft. Atunci când vor să finalizeze tranzacția și să plece, clienții primesc bonul ce detaliază comanda, iar după efectuarea plății se deschide ușa magazinului.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content