Acasă > Articole > Nicolae Palfi, Romaqua: Cuvântul cu risc major pentru viitor este criză

Nicolae Palfi, Romaqua: Cuvântul cu risc major pentru viitor este criză

Nicolae Palfi

Ultimii trei ani au fost sub semnul creșterii pentru businessul Romaqua Group, iar 2018 nu face excepție de la regulă, pilonul cheie care a susținut performanța fiind investițiile. Despre strategia companiei, planurile pentru următorii ani și cum poți face performanță în categorii unde principalii competitori sunt jucători internaționali, ne povestește Nicolae Palfi, Vicepreședinte Romaqua Group.

2017 a venit cu o creștere a veniturilor de 5% față de anul precedent. Cum arată bilanțul primelor luni din acest an?
Nicolae Palfi
: Într-adevăr, am încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 725 de milioane de lei, în creștere cu 5% față de anul precedent. La nivel de volume, avansul a fost de peste 15%. În momentul în care a intrat în vigoare Legea 321, au fost interzise tot felul de plăți către rețelele mari de magazine, însă toate acestea s-au transferat cumva în bonusul de volum, care articulează cifra de afaceri. Acum, comparând primele cinci luni ale acestui an cu aceeași perioadă din 2017, vorbim despre o creștere de venituri de 12-14% și de o majorare a volumelor de 18-20%.

Ce a susținut această performanță și cum se împart vânzările între cele trei categorii în care operați?
Nicolae Palfi
: Sunt mai mulți factori, iar unul dintre ei este faptul că oamenii au avut mai mulți bani și sunt cumva mai liniștiți. Și temperaturile ne-au ajutat, însă au mai fost ani cu caniculă, dar cu creșteri moderate. Spre exemplu, dacă vorbim despre luna mai, am finalizat-o cu un avans de 24% la volume. Cât despre segmentarea vânzărilor în funcție de categorie, dinamica este diferită de la o lună la alta. În sezon, vânzările de apă minerală se dublează, iar la bere vorbim chiar de o creștere de 300%. Însă apa minerală generează 57% din totalul vânzărilor valorice, berea 20-25%, sucurile undeva la 14-15% și restul produselor pe care le avem în portofoliu (energizant și vin) au aproximativ 2-3%. Însă grosul vânzărilor vine de la Borsec – 430 de milioane de litri anual - în timp ce pe bere vindem 100 de milioane de litri.

Știu că investițiile sunt unul dintre pilonii de susținere a creșterilor anuale. Care au fost cele mai recente proiecte?
Nicolae Palfi
: Orice creștere a pieței te obligă să faci investiții. Dacă ne referim la ultimul an, vorbim despre investiții totale de 20 de milioane de euro (16,4 milioane de euro credite și 4 milioane aportul firmei) care au fost direcționate către fabrica de bere de la Sebeș, în capacități de depozitare, la Borsec (jud. Harghita – n.r.) am mai construit o hală și am mai inaugurat o linie de
producție etc.

Ce aveți pe listă pentru perioada următoare? Mă gândesc că planurile de dezvoltare nu se opresc aici.
Nicolae Palfi
: Cu siguranță nu, mai ales că, din punctul meu de vedere, investițiile sunt cheia pentru creștere. Am creionat deja un plan de investiții și pentru următorii doi ani, am bugetat 30-40 de milioane de euro în dezvoltare. Este vorba despre o fabrică nouă la Azuga (jud. Prahova – n.r.) pentru că am ajuns la limită cu capacitatea de producție în fabrica de la Bușteni. În plus, planul de dezvoltare cuprinde și modernizări în fabrica de la Bușteni, dotări suplimentare în tehnologie la Borsec, surse noi de apă, dar și creșterea bazei logistice cu 40%. În acest moment avem aproximativ 40.000 de mp de hale de producție și 40.000 de metri pătrați de depozitare. Totodată, pentru că traficul în București este tot mai aglomerat și nu știm ce se va întâmpla cu traficul pentru camioane, luăm în calcul mutarea sediului din Bucureștii Noi. Nu știm însă care va fi ordinea în care se vor realiza aceste investiții, pentru că nu le-am prioritizat.

Considerați că se justifică investiția într-o fabrică nouă, în contextul actual?
Nicolae Palfi
: Așa cum spuneam, începem să nu mai facem față în unitatea de producție de la Bușteni. Capacitatea de îmbuteliere a ajuns la 170-180 de milioane de litri de apă și suc și e mult pentru suprafața pe care o avem, respectiv două hectare. Astfel, vom muta producția de suc în Azuga unde avem un teren de 3,3 hectare, dar vom păstra și linia de suc de la Bușteni pentru a prelua orice vârf de suprasarcină. Cele două fabrici vor putea fi administrate de același director și de aceleași echipe tehnice, ceea ce înseamnă că nu vom avea costuri de administrare foarte mari.

Vom vedea și lansări de game noi de produse odată cu această investiție?
Nicolae Palfi
: Da, e posibil să intrăm pe piață cu noi segmente de sucuri, este vorba despre nectar și juice, produse pe care noi le-am avut și anterior pe listă. Am renunțat însă la investiție pentru că a coincis cu momentul intrării în criză și nu ar mai fi fost sustenabilă. În plus, vrem să modernizăm anumite produse, însă veți vedea noutățile undeva în primăvara anului viitor.

Nu pot să nu remarc optimismul dvs. Până unde credeți că va merge însă toată această creștere din consum?
Nicolae Palfi
: Esența capitalismului este societatea de consum. Dacă produci și nu ai cui să vinzi, închizi și pleci acasă. Deci toată lumea are nevoie de o creștere. În același timp, trebuie să avem ecou în piață, să ne validăm producția și să o vindem. Partea proastă, dincolo de această creștere, este că foarte multe produse provin din import. Din punctul meu de vedere, creșterea pe consum este singura creștere viabilă. Dacă oamenii au bani, consumul devine aspirațional. Dacă nu, devine consum de subzistență. Anul trecut am avut o creștere a PIB-ului de 7% și este important de văzut care este aportul consumului de produse autohtone și cât au reprezentat importurile, acestea din urmă având impact direct în deficitul balanței comerciale.

Pentru că ați adus în discuție impactul importurilor, unde se poziționează exporturile în strategia de creștere a Romaqua Group?
Nicolae Palfi
: Sincer, exporturile nu ne interesează. Retailul este principalul canal de vânzare și aici jucătorii independenți generează 65-70% din vânzări. Exporturile reprezintă 1-2% din producție, în funcție de sezon, și am ales să ducem produsele dincolo de granițe mai mult de imagine, pentru că am câștigat diferite medalii la competițiile din afară. Nu vrem însă să punem consumatorul în situația de a nu găsi la raft Borsec sau orice alt produs din portofoliul nostru pentru că Romaqua Group exportă. Plus că, în situația unei crize, acestea sunt primele care cad. Și dacă vei vrea să te întorci la piața ta și să-ți recapeți cota de piață ok, vei reuși acest lucru în doi-trei sau poate cinci ani, dar cu alte costuri.

Am observat că în ultimii ani s-a subțiat tot mai mult linia antreprenorilor locali. Care e cheia succesului și cum încercați să vă mențineți performanța de la un an la altul?
Nicolae Palfi
: Inițial, am fost mai mulți acționari la Romaqua Group și încet-încet am rămas doar eu și domnul Crețu. Am rămas împreună tocmai pentru că gândim la fel și prima noastră ambiție a fost să demonstrăm că și românii pot. Dacă am vinde, ce am face cu banii? Și a doua întrebare esențială este „Ce vom face mâine?”. Important este să fii aproape de realitatea pieței. Noi nu așteptăm aprobările unui consiliu de la 15.000 de kilometri, noi suntem în fiecare zi lângă echipa noastră, ancorați în piață și acest lucru ne dă flexibilitate. Borsec este de departe liderul pieței, Aquatique a avut în ultimii ani creșteri de 50% de la un an la altul, Stânceni a vândut în ultimul an peste 25 de milioane de litri și este un brand pe care vrem să-l dezvoltăm. Cu brandul Albacher, la 10 ani de la lansare, am ajuns la o cotă de piață volumică de 6,7%. Suntem foarte mulțumiți și avem politici pentru a împinge piața și mai departe. Pentru anul acesta, de exemplu, estimăm că vom avea o creștere de minimum 15-18% valoric și 18-20% la nivel de volume.

Care sunt cele mai mari provocări pe care le vedeți pentru perioada următoare și cum încercați să diminuați impactul pe care l-ar putea avea asupra businessului?
Nicolae Palfi
: Problemele țin mai degrabă de factori externi. Nu ne-a speriat niciodată concurența și nu ne uităm în grădina competitorilor noștri, deși vorbim despre jucători importanți. Însă cuvântul cu risc major pentru viitor este criză. Criza economică, pe care o tot anunță specialiștii, criza politică pentru că de patru ani tot suntem în criză politică. Și toată această instabilitate trece și în social și, implicit, în comportamentul de cumpărare. Însă acestea sunt amenințări pe care le văd pentru toată România, nu doar pentru noi. Aștept cu interes să se nască un român adevărat care să ducă țara asta acolo unde ar trebui, pentru că potențial există.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content