FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Mathallen, un exemplu de facelift pentru piața tradițională [GALERIE FOTO]

Mathallen, un exemplu de facelift pentru piața tradițională [GALERIE FOTO]

Mathallen
Mathallen
Mathallen
Mathallen
Mathallen
Mathallen
Mathallen
Mathallen
Mathallen

Retailul și serviciile alimentare sunt în plină schimbare, iar food hall este conceptul care se prefigurează a câștiga tot mai mult teren în perioada următoare, oferind de la mâncăruri cunoscute la cele gourmet, sub același acoperiș și la o calitate foarte bună. În Oslo, Mathallen este doar un exemplu al acestui nou val. 

Inspirat din experiența marilor food hall-uri europene, Mathallen (care în norvegiană înseamnă chiar „hală de alimente”) a fost inaugurat în 2012 în inima cartierului Grunerløkka, aproape de centrul istoric al capitalei Norvegiei, într-o zonă frecventată în special de tineri. Încă de la bun început Mathallen a vrut să schimbe peisajul culinar tradițional norvegian și este prima încercare de a construi în Oslo un spațiu acoperit dedicat gastronomiei. Practic, piața tradițională se reinventează, prin accentul pus pe produse de cea mai bună calitate, într-un spațiu inedit unde se îmbină cumpărăturile cu posibilitatea de a mânca la fel ca într-un restaurant. Clădirea a fost construită în 1908 și găzduia „Gamle Broverksted”, un spațiu industrial unde exista și o turnătorie de fier pentru piesele ulterior folosite la ridicarea de poduri.

Povestea Mathallen începe undeva în anii 2000, când dezvoltatorul imobiliar Aspelin Ramm era în căutarea unui spațiu care să revitalizeze retailul tradițional cu produse locale. Iar conceptul Mathallen a pornit tocmai de la ideea creării unui hub culinar. Inițial, construcția acestuia era prevăzută într-o fostă clădire a Poștei din Olso, însă reprezentanții Aspelin Ramm au decis, în cele din urmă, că locul nu era suficient de ofertant din punctul de vedere al accesului - nici pentru furnizori, nici pentru vizitatori. Așa au găsit, pe malul râului Akerselva, fostul spațiu industrial al Gamle Broverksted, pe care l-au recondiționat timp de trei ani (2009-2012), păstrându-i structura originală, și adăugând doar panouri de sticlă care s-au integrat perfect în structura de cărămidă și fier a clădirii. Rezultatul? Un reper pentru gastronomia din Oslo. 

Un spațiu multifuncțional

În spațiul de aproximativ 4.500 de metri pătrați și-au făcut loc circa 30 de concepte specializate - de la pește, legume, carne sau produse de patiserie -, restaurante tradiționale  - de la cele cu mâncare norvegiană, până la cele poloneze, franceze sau japoneze și nelipsitele preparate italiene, cafenele - printre care cel mai important jucător norvegian pe piața cafelelor de specialitate Solberg & Hansen, dar și baruri pentru a crea un spațiu cu o ofertă completă. Produsele vin în special de la micii producători norvegieni - de fapt, acesta a fost și scopul construirii acestui spațiu. Atmosfera și produsele din Mathallen reflectă pasiunea pentru mâncarea și băuturile premium. De aceea, locul nu se adresează doar amatorilor de produse culinare, ci și chef-ilor care pot cumpăra produse norvegiene de la mici producători sau de la importatori.

Însă Mathallen nu înseamnă doar mâncare, de-a lungul anului, aici au loc diverse activități care au de-a face cu mâncarea cum ar fi conferințe, cursuri de gătit, târguri sau competiții, pentru acestea existând un spațiu dedicat, de circa 200 de metri pătrați. De altfel, toate acestea au făcut ca Mathallen să primească premiul Olasvsrosa pentru promovarea moștenirii culturale norvegiene.

De la inaugurarea sa, din 2012 și până la finalul anului trecut, Mathallen a înregistrat peste 6 milioane de vizitatori. Doar anul trecut, din totalul vizitatorilor, 120.000 de persoane au fost străini. Veniturile totale ale celor 30 de chiriași s-au ridicat, în 2016, la circa 18 milioane de euro. Rămânând tot la capitolul cifre, Mathallen a avut afaceri de puțin peste un milion de euro în 2016 și un profit operațional de aproape 230.000 de euro.

Produse norvegiene și nu prea

Dacă inițial a fost poziționat ca un loc destinat în special producătorilor norvegieni, se pare că, la câțiva ani de la deschiderea Mathallen, de fapt, foarte puțini au mai rămas în joc. Aparent, 50 de jucători locali diferiți au încercat de-a lungul timpului să-i cucerească pe localnici și pe turiști cu mâncarea tradițională norvegiană, dar puțini au reușit acest lucru. Dacă în 2012 erau 30 de producători locali, la un moment dat, numărul acestora se înjumătățise.

„Mulți oameni sunt preocupați de traseul pe care îl parcurge mâncarea de la locul de proveniență al ingredientelor până la produsul finit. Spun că vor să mănânce mai sănătos, mai mult bio și preferă produsele cât mai proaspete, însă atunci când se așează la masă, aleg concepte internaționale, în tendințe. Mâncarea locală nu este însă suficient de atractivă”, a explicat, pentru o publicație norvegiană, șeful F&B-Retail Mathallen, Frode Rønne Malmo. Deși un food hall încă tânăr, pariul lui Mathallen, pe producătorii locali rămâne în continuare în picioare.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content