Acasă > Articole > Marius Găvănescu, Bonduelle: „Trebuie să crezi într-un trend, nu în reușite zilnice”

Marius Găvănescu, Bonduelle: „Trebuie să crezi într-un trend, nu în reușite zilnice”

„Trebuie să crezi într-un trend, nu în reușite zilnice”

Aceasta este filosofia de business a lui Marius Găvănescu, manager cu state vechi în industria bunurilor de larg consum. Sunt deja peste 16 ani de la prima experiență în FMCG și aproape cinci ani de când a preluat conducerea businessului Bonduelle în România, Bulgaria și Republica Moldova și una dintre cele mai importante lecții învățate a fost aceea că schimbările le poți face doar prin oameni. Iar această gândire vine în principal din zona sportului, de competitivitate bine înțeleasă. 

Pasionat încă din copilărie de cifre, istorie, geografie și fotbal, traseul profesional al lui Marius Găvănescu a fost mai degrabă un cumul de alegeri fericite decât un plan bine pus la punct. „Dacă privesc în urmă, fotbalul a fost una dintre constantele vieții mele, însă cariera mea de fotbalist s-a terminat înainte de a începe pentru că în mintea mamei, ideea de olimpic la matematică și a fi căpitanul echipei de fotbal nu făceau casă bună împreună. Așa că, mânat de dorința de a face turism, am ales Facultatea de Comerț din cadrul ASE”, își amintește managerul care acum gestionează businessul Bonduelle în România, Bulgaria și Republica Moldova. Cu toate acestea, doi ani mai târziu, la momentul alegerii specializării, pentru că apăruse un nou subiect la modă, Marius a ales marketingul, fiind printre primii absolvenți cu această specializare.

Cum a ajuns în FMCG? Dincolo de studiile de specialitate, felul său energic de a fi, completat de skilluri de comunicare și negociere, s-au suprapus bine pe profilul unui om de vânzări. Astfel, prima experiență cu adevărat notabilă a fost cea în cadrul producătorului român de cosmetice Lotus, unde lui Marius i-a fost încredințată conducerea departamentului de vânzări, „o responsabilitate imensă” ținând cont că la nivel practic experiența sa era zero. „Acel prim job a coincis cu venirea retailerilor internaționali pe piața din România, astfel încât am avut ocazia să cunosc de la zero absolut toți buyerii marilor rețele, ceea ce a reprezentat un atu, fără doar și poate. Poate că de multe ori în cariera mea aveam să fac lucruri pe care le-am considerat doar parte a unui job sau nu m-am bucurat de reușită pentru că îmi părea normal să le pot face, dar acele momente și reușitele primului job sunt memorabile pentru mine, deoarece a fost o experiență de pionierat”, povestește Marius.

Viața în multinațională

Însă în momentul în care a fost sunat de cei de la Kaufland pentru a discuta termenii listării produselor Lotus, Marius a simțit că și-a atins targetul. „Faptul că nu eram eu cel care iniția discuțiile a reprezentat o premieră. Și în acel moment m-am gândit că «my job is done» pentru că reușisem să listez produsele în toate marile lanțuri prezente pe piață”, spune acesta. Și dacă prima experiență a fost în cadrul unei companii românești, un pas firesc înainte, în opinia lui Marius, a fost să încerce și un job într-o multinațională. „Fiind destul de bine ancorat în piață, am ales Bic pentru că mi-a plăcut ideea de multinațională care activează pe mai multe categorii. Vorbim despre liderul global pe brichete și instrumente de scris și numărul doi pe aparate de ras, iar misiunea mea era similară cu ceea ce făcusem în cadrul Lotus, dar cu o denumire mai pompoasă”, mai precizează Marius.

Bic i-a adus oportunitatea de a interacționa și cu alți buyeri și, în același timp, i-a oferit cadrul perfect pentru a gândi în termeni de profit și pierdere. „Un element care s-a suprapus foarte bine pe skillurile mele analitice a fost acela de a face prognoze de business. Așa am învățat și că nu e bine să vinzi mai mult decât ai estimat. Știam că nu e bine să vinzi mai puțin, dar nu știam că nu e bine să vinzi mai mult. Tot Bic a contribuit semnificativ și la formarea mea profesională pentru că exista o academie de traininguri în interiorul organizaței. Privind în urmă, îi datorez foarte mult acestei companii pentru că a completat foarte bine ceea ce mi-a lipsit în compania antreprenorială, unde lucrurile se făceau de multe ori din instinct, de la o zi la alta”, susține Marius.

Și pentru că, în general, e mai ușor să promovezi în afara companiei, Marius a acceptat și alte provocări de-a lungul timpului în cadrul unor companii importante din FMCG, precum Strauss România sau Alexandrion Group.

Lecții pentru viitor

Așa cum era de așteptat, experiența multinaționalelor a venit la pachet și cu lecțiile pentru viitor, iar una dintre cele mai importante a fost aceea că „nu e bine să deschizi gura dacă nu ai nimic de câștigat”. „E spus cumva într-un limbaj popular, însă ideea a fost că am învățat să pun instinctul de a vorbi pe locul al doilea, după gândire. Cred că din copilărie am fost un fel de Robin Hood, nu al săracilor, ci al celor care nu se puteau apăra singuri. Și când vedeam o nedreptate mă agitam mai mult decât persoana în cauză. Iar în Strauss, Alexandru Frangopol, unul dintre oamenii pe care i-aș putea numi mentori în ceea ce privește gândirea mea business, m-a învățat să am răbdare”, precizează Marius.

Privind însă în urmă, Marius spune că este un om al multinaționalelor, însă din punctul său de vedere a avut norocul de a lucra în niște companii în care rigorile nu sunt chiar atât de mari, iar deciziile și libertatea de decizie sunt încurajate. „Sunt multe caracteristici care se suprapun profilului de multinațională. Sunt o minte analitică și logică, lucruri care se caută în multinațională. Ce nu se suprapune neapărat era partea legată de răbdare și dinamism din nativitate. Poate eram puțin prea rapid, dar am înțeles că asta este normalitatea și m-am adaptat din mers”, mai punctează managerul.

Întoarcere la french school

Sunt aproape cinci ani de când Marius s-a alăturat echipei Bonduelle, companie care a răspuns nevoilor sale și care i s-a potrivit ca o mănușă. „A fost cumva o întoarcere la stilul de business francez. Bonduelle este o companie franceză ce provine dintr-un business de familie, la fel ca Bic, și pentru prima dată eram omul responsabil de business pe trei piețe, aceasta fiind o provocare pe care mi-am dorit-o”, spune Marius.

Și pentru că tot am ajuns la capitolul provocări, spre deosebire de celelalte companii unde se alăturase echipelor ca să schimbe sau să îndrepte ceva, în cazul Bonduelle targetul său a fost să facă mai bine și mai mult decât precedesorul său. „La Bonduelle am venit înlocuind un om care lucra de 15 ani în companie. În istoria Bonduelle în România au existat doar doi oameni la conducere – eu și predecesorul meu în funcție, și atunci integrarea în echipă nu a fost deloc ușoară. În plus, vorbim despre notorietatea brandului. La nivel mondial, sunt doar două piețe unde notorietatea Bonduelle este mai mare decât în Franța: România și Rusia. Și, ultima, dar nu cea de pe urmă, a fost provocarea de a schimba curba businessului, ducându-l în zona creșterilor”, explică Marius.

„Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face”

Un principiu cât se poate de simplu, pe care Marius l-a aplicat tot timpul în relația cu echipele pe care le-a condus. „Sunt peste 15 ani de când activez în această industrie. De ce am rămas? Răspunsul este cât se poate de simplu: pentru că mi-a plăcut și pentru că piața FMCG s-a suprapus foarte bine pe nevoile și abilitățile mele. Era evident că aveam nevoie de un spațiu în care să-mi consum energia și creativitatea și această industrie a fost mediul perfect. Toate schimbările pe care le-am făcut în carieră de-a lungul timpului au fost un drum spre progres. Nu am ales niciodată o poziție, ci am ales de fiecare dată momentul și compania potrivite. Și cred că toate acestea s-au reflectat în stilul meu de management și am învățat că schimbările le poți face prin oameni”, punctează Marius. El spune despre sine că este tipul de lider democratic, care dă oamenilor săi libertate totală de decizie. „Țin minte cum în fiecare companie în care am ajuns, îmi stabileam niște borne care începeau cu «eu nu o să fac așa», «eu nu o să fiu așa». Este un citat din Antoine de Saint-Exupery care reflectă perfect gândirea mea de business și de lider: «Dacă vrei să construiești un vapor, să nu începi prin a-i trimite pe oameni după lemne, cuie, unelte, sfori și alte materiale. Învață-i întâi să tânjească după marea nesfârșită.» Despre asta este vorba și în business. Nu trebuie să le spui oamenilor unde și cum să ajungă, ci doar să le arăți posibilitățile și ei să-și dorească să parcurgă singuri drumul”, susține executivul Bonduelle.

Dincolo de rezultate financiare

În Bonduelle, cele trei piețe ale țărilor de care se ocupă Marius sunt total diferite, cu Bulgaria și Moldova ca un deja-vu al celor întâmplate deja în România, dar și cu specificul local al fiecăreia. De aceea munca în echipă este importantă și aici nu vorbim doar de echipa Bonduelle, ci și de echipele de retail și HoReCa ale distribuitorilor din cele trei țări. Și pentru că unul dintre task-urile pe care le-a primit odată cu preluarea mandatului de Director Comercial a fost readucerea businessului pe un trend ascendent, Marius s-a concentrat pe livrarea de rezultate. „Am plecat de la 200 de tone de produse pentru zona de foodservice și acum vindem peste 1.000 de tone pe acest segment. Reprezintă încă puțin, dacă ne gândim că noi am ajuns la volume de 8.000 de tone pe piața locală, însă pe HoReCa este mult loc de creștere”, susține executivul.

Dar important e faptul că Marius crede că rezultatele se obțin cu oameni și prin oameni. Iar această gândire vine în principal din zona sportului de echipă, de competitivitate bine înțeleasă, în care scopul echipei este să câștige împreună. „Munca de echipă înseamnă că fiecare om sau fiecare jucător poate avea o zi mai proastă, pentru că ceilalți sunt acolo să-l susțină. Este important și ca toată echipa să tragă în aceeași direcție și să fie bine condusă de un lider. Chiar dacă toți jucătorii sunt foarte buni, dacă o echipă nu are un lider recunoscut, acest lucru se vede”, mai punctează acesta. De altfel, Marius este de părere că sportul de echipă a avut un rol foarte important în modelarea sa ca om de business. „Trebuie să crezi într-un trend, nu în reușite zilnice. Progresul vine din schimbarea într-o anumită direcție, iar trendurile sunt cele care ne definesc ca oameni de business”, consideră managerul. O contribuție importantă în această direcție a avut-o și gândirea simplă, dar nu simplistă pe care Marius a văzut-o în anii petrecuți la bunici. „Îmi amintesc că de multe ori bunicul mă lua pe umeri pentru că nu puteam merge prin zăpadă și mă ducea la grădiniță. Deși eram copil, senzația de a fi pe umerii bunicului însemna mai mult decât protecție. O vedeam și aveam să o translatez în business mult mai târziu ca o posibilitate de a privi foarte departe, de a vedea întregul peisaj dintr-un anumit unghi. Și da, de multe ori acele momente au fost o sursă de inspirație pentru mine”, susține Marius. Cât despre viitor, fără doar și poate Marius este un om al multinaționalelor, însă în viitorul îndepărtat nu exclude posibilitatea de a-și dezvolta un business propriu.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content