FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > A lăsat sportul deoparte pentru business, dar i-a păstrat valorile

A lăsat sportul deoparte pentru business, dar i-a păstrat valorile

Tibor Becze

Primii 20 de ani din viață l-au pregătit pentru o carieră sportivă de succes, însă mirajul capitalismului l-a făcut să viseze la propriul business. Astfel, în 1992, cu banii strânși în urma unor joburi sezoniere în Ungaria și cu un credit bancar, Tibor Becze punea pe picioare compania Amigo, cu activități de producție de băuturi alcoolice. Astăzi, Amigo & Intercost este unul dintre cei mai mari distribuitori regionali de băuturi și operatorul unei rețele de 15 magazine în județul Harghita.

Tibor Becze este un antreprenor discret și modest. Spune că modestia este o valoare pe care le-o cultivă și celor trei copii ai săi, care au aflat de la colegi că tatăl lor este unul dintre cei mai mari oameni de afaceri din zona Harghitei. A pornit de la zero afacerea care astăzi numără aproape 1.000 de angajați pe toate liniile de business și generează vânzări anuale de 83 de milioane de euro. În 1990, după căderea regimului comunist, a simțit că nu poate trăi din sport – la acea vreme fiind campion național la patinaj viteză și numărul 17 mondial la juniori. Astfel, a plecat să lucreze în Ungaria, la un restaurant. Își amintește, ușor amuzat, de faptul că proprietarul restaurantului a considerat că nu este suficient de experimentat pentru a fi ospătar, prin urmare l-a trimis în bucătărie. „Îmi vin în minte și acum imaginile cu mine curățând cartofi și gândindu-mă la ce voi face cu banii strânși, odată ajuns acasă, în România”. La acel moment i-a înflorit în cap ideea de a-și face propriul business. Astfel, la întoarcerea în țară a contractat un credit bancar și a demarat producția de băuturi alcoolice în Miercurea Ciuc. „M-a ajutat și faptul că eram foarte tânăr, cât și contextul pieței”, afirmă antreprenorul.

Practic, dacă nu ar fi luat calea antreprenoriatului, astăzi Tibor Becze ar fi fost un antrenor de patinaj sau de hochei – sport pe care îl practică și în prezent, ca hobby. El mai spune că sportul l-a ajutat mult în afaceri: „Din sport am avut acest crez care m-a ghidat și în business: să fac cel mai bine ceea ce aleg să fac. Patinajul de viteză nefiind un sport de echipă, m-a învățat să mă bazez doar pe propria persoană și m-a ambiționat să fac tot ce-mi stă în putere ca să fiu cel mai bun. Iar acest lucru mă ține și astăzi în priză. În plus, îmi plac ordinea și disciplina și cred că fără aceste două valori nu ai cum să reușești în afaceri”. Primul magazin al companiei, denumit Amigo, a fost inaugurat în 1994, iar în prezent cea mai mare unitate din rețeaua de 15 locații, din care cea mai mare are o suprafață de 700 de metri pătrați. În acest an, Tibor Becze a decis separarea businessului propriu de retail de restul afacerilor grupului, prin înființarea unei companii noi pe care vor fi transferate magazinele Amigo.

Primul punct de cotitură

După 4-5 ani de la înființarea companiei Amigo a venit primul punct de cotitură pentru fondatorul acesteia, când pe piața financiar-bancară au fost înregistrate creșteri de trei cifre ale ratei dobânzii. „În ‘96-’97, când dobânda ajunsese aproape de 200%, îmi era frică să nu dăm și noi faliment, ca multe firme în perioada aceea. Cred că, mai ales în perioadele de criză care inevitabil apar, îți trebuie și un dram de noroc și, bineînțeles, viziune”, susține Tibor Becze. În opinia sa, cel mai important lucru în business este să fii cinstit. „Eu am ales să lucrez cinstit, să plătesc toate taxele la stat, însă în producția și distribuția de alcool exista și încă există o piață neagră de proporții. Din păcate, legea este prea blândă cu evazioniștii, îi eliberează prea repede, iar ei se întorc la ceea ce știu să facă cel mai bine”, mai spune antreprenorul. Din acest motiv, una dintre cele mai mari greutăți de care s-a lovit de-a lungul timpului a fost concurența neloială venită dinspre evazioniștii din piața de băuturi alcoolice și, mai mult, agresivitatea acestora.
În 2008-2009, când economia României intra într-o nouă criză, Amigo & Intercost era în plin proces de dezvoltare, având în derulare investiții noi. „Noi nu am resimțit nimic la acea dată, în schimb aș spune că astăzi, cea mai mare problemă a noastră este criza de oameni. Trebuie să creștem salariile frecvent și să fim foarte atenți la motivarea angajaților, iar la acest capitol stilul de management și comunicarea cred că joacă un rol esențial. Cea mai mare fluctuație de personal este pe sectorul de distribuție, în special în rândul șoferilor și al manipulanților de marfă”, detaliază Becze.

Co-echipieri în business

Mediul de business este unul dur și, de cele mai multe ori, antreprenorii trebuie să înfrunte singuri hățișul legislativ și presiunea venită dinspre competiție. Însă întotdeauna există opțiunea de a atrage co-echipieri în business. Proprietarul Amigo a făcut această mișcare în anul 2000, când compania sa și-a unit forțele cu o firmă competitoare, Intercost, fiind creat astfel grupul Amigo & Intercost.

În prezent, businessul de distribuție, care are ca parteneri nume mari din industria băuturilor – precum Heineken, Pepsi, Alexandrion, PPD România sau Cotnari – deține ponderea cea mai mare în cifra de afaceri a grupului. Compania are o flotă de 350 de autovehicule și o forță de vânzări formată din 160 de agenți. Pe partea de producție de băuturi spirtoase, Amigo a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 6 milioane de euro în anul 2017.

Cea mai recentă mișcare pe partea de distribuție a fost intrarea pe segmentul de alimente, primele parteneriate fiind semnate cu La Festa și Strauss. Divizia de distribuție acoperă în prezent patru județe din zona centrală și vestică a țării, iar Becze urmărește creșterea acestei arii. Cu produse proprii, Amigo ajunge în nouă județe și vrea să își extindă distribuția și în regiunea Moldovei.

Întoarcerea la prima dragoste: producția

În ultimii patru ani, Becze și-a îndreptat resursele și către înființarea unui nou business de familie, pe care l-a lăsat pe mâna soției sale: producția de brânzeturi naturale de capră sub brandul Timian. Ferma cu 200 de capre și unitatea de producție sunt localizate lângă Miercurea Ciuc, chiar în vecinătatea reședinței Becze. „Inițial, am vrut să facem o fermă pentru auto-consum, pentru că familia noastră este foarte interesată de alimentația sănătoasă și de tot ce înseamnă produs natural. Însă s-a ivit oportunitatea de a cumpăra 200 de capre și așa am început să ne gândim la un business de producție care să fie în linie cu valorile noastre, 100% natural”, detaliază Tibor Becze. Urmează ca familia Becze să acceseze fonduri europene de 1,2 milioane de euro pentru finanțarea parțială a extinderii fermei și alte 200.000 de euro pentru construirea unei agropensiuni în aceeași locație. Tot de curând și tot cu fonduri europene a demarat producția de palincă, mizând pe rețeta tradițională.

La capitolul investiții, Tibor Becze menționează și proiectul inaugurării primului depozit cash & carry de 2.500 mp în Miercurea Ciuc, care ar urma să se finalizeze în această toamnă. Un depozit similar va fi deschis și în Brașov.

Într-un orizont de timp de 10 ani, Tibor Becze se vede implicat cel mai mult în businessul de familie, având intenția de a se retrage treptat din conducerea Amigo & Intercost – firmă la care în prezent ocupă funcția de General Manager. „Sper ca în zece ani să am pe altcineva «in charge» de businessul grupului, astfel încât eu să mă pot retrage la fermă și să trăiesc liniștit împreună cu familia. Îmi doresc să am copiii aproape și la acel moment și să-i pregătesc pentru preluarea afacerilor, pentru că ele vor reprezenta moștenirea lor”, conchide antreprenorul.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content