Acasă > Articole > Lăptăria cu Caimac, businessul care vrea să ia caimacul categoriei

Lăptăria cu Caimac, businessul care vrea să ia caimacul categoriei

Madalina Cocan, Laptaria cu Caimac

Dacă ar trebui să rezumăm în câteva cuvinte industria lactatelor, printre acestea s-ar regăsi cu siguranță și „mulți jucători”, „competiție strânsă” sau „stabilitate”. Însă niciunul dintre aceste atribute nu i-a speriat pe Mădălina și Adrian Cocan să ducă afacerea dezvoltată de părinți la un nou nivel. Acum, la doar șase luni de la lansarea brandului Lăptăria cu Caimac, putem spune că avem în față un business cu potențial maxim, care dă o față nouă categoriei. 

În spatele cortinei. La fel ca în cazul multor businessuri de familie, pentru Agroserv Măriuța, o afacere cunoscută în piață de peste 24 de ani, schimbarea de generații a venit la pachet cu o viziune fresh și cu noi direcții de dezvoltare. Iar toată povestea din spatele brandului Lăptăria cu Caimac este strâns legată de volatilitatea businessului. „Acum 10 ani am început să livrăm lapte proaspăt către procesatori din țară și din străinătate, însă vorbim despre un produs al cărui preț fluctuează destul de mult. Spre exemplu, în 2014 am trecut printr-un moment foarte dificil din acest punct de vedere și nu mai reușeam să ajungem la break even. Atunci ne-am dat seama că nu mai avem predictibilitate și nu mai putem să plănuim investiții pe termen lung. Iar la această problemă se adăuga și starea proastă a infrastructurii. Pentru că ferma este la țară, iarna rămâneam blocați din cauză că cisterna nu mai putea să ducă laptele la procesatori. Așa că am început să ne gândim să facem noi procesare, lucru care, pe de-o parte, dă valoare laptelui, iar pe de altă parte oferă un termen de valabilitate mai mare”, explică Mădălina Cocan.

Decizia de a merge în zona de procesare a atras după sine și predarea ștafetei către noua generație. „Este un proiect pe care l-am luat cu drag în primire de la părinți, cei care gestionează ferma, și pe care ni l-am asumat. Atât eu, cât și soțul meu suntem oameni de comunicare, nu aveam nici în clin, nici în mânecă cu tehnologia de procesare a alimentelor sau cu zootehnia, și atunci ne-am gândit să facem produse despre care noi, ca oameni de marketing, să avem ce spune și pe care să le putem pune ușor pe piață”, mai spune antreprenoarea.

De la idee la primele produse. Lipsa de experiență în această industrie, dar și teama de eșec, au atras după sine un an de consultare și de testare a ideilor. Și dacă inițial pe listă era doar îmbutelierea laptelui proaspăt, după ce au făcut calcule de rentabilitate au realizat că această extensie nu i-ar fi dus foarte departe de situația în care se aflau la acel moment. „Ne-am dat seama că trebuie să adăugăm în portofoliu și alte produse cu valoare mai mare, cum ar fi iaurturile și brânzeturile. Iar de aici până la pregătirea proiectului pentru accesarea fondurilor nerambursabile prin PNDR (Programul Național de Dezvoltare Rurală – n.r.) a mai fost doar un pas. La 1 martie 2017 am intrat pentru prima oară «pe teren», iar pe 12 iunie anul acesta am inaugurat oficial fabrica Lăptăria cu Caimac” punctează antreprenoarea.

De ce Lăptăria cu Caimac? „Pentru că asta am vrut să fim în piață. Sunt tot felul de poziționări ale lactatelor în piață și noi ne-am căutat un drum propriu. Nu suntem un procesator mare de lapte, dar nu suntem nici la nivel artizanal, astfel că lăptăria este cuvântul care ne reprezintă”, susține antreprenoarea. Cât despre teama de concurență, Mădălina Cocan spune că tocmai faptul că au ales un drum diferit le-a făcut viața mai ușoară. „Consumatorul a evoluat, gusturile au evoluat, astfel că în piață există loc pentru produse și jucători noi. Noi ne-am dorit să aducem în piață un lapte care să păstreze caimacul, asta încercăm să le oferim consumatorilor”, adaugă antreprenoarea.

De altfel, diferențierea a fost criteriul pe care l-au avut în minte și atunci când au gândit sortimentația. „Inițial am pornit la drum cu lapte proaspăt și iaurt natural, iar la finalul lunii octombrie am lansat în piață și sana, laptele bătut și cașul zvântat. Ceea ce ne propunem însă cu adevărat este să facem brânzeturi maturate, fabrica fiind proiectată cu o cameră specială pentru maturat. În plus, testăm și alte rețete care nu există pe piața locală, un exemplu fiind smântâna coaptă, un sortiment pe care l-am gândit inspirându-ne din produsul tradițional englezesc clotted cream și de la caimacul turcesc”, spune Mădălina Cocan.

Partea mai puțin plină a paharului. În business însă nu totul merge întotdeauna ca pe roate, iar principala barieră a constat în reticența jucătorilor implicați în dezvoltarea acestui concept de business. „Noi credeam în acest proiect, însă am vrut să vedem cât de mult sens are pentru un public mai larg. Și treptat ne-am dat seama că, cu cât sunt mai mulți oameni care ne spun că nu se poate ceea ce noi ne dorim, cu atât suntem mai aproape de proiectul schițat. A fost dificil să ajungem la un tehnolog care să înțeleagă că poți să faci un lapte care să ajungă de la vacă în sticlă, uneori în doar două ore, sau că poți să investești peste 5 milioane de euro într-o fabrică de lactate care nu produce telemea”, punctează proprietara businessului.

Tot la capitolul bariere, putem adăuga și reticența retailerilor vizavi de listarea produselor. „Am început colaborarea cu Mega Image și băcănii precum Nasul Roșu, Magazinul lui Fabio, Băcănia Veche sau RealFoods. De curând produsele se găsesc și în câteva locații Metro din București sub formă de test și vom vedea care sunt următorii pași. Ne așteptam însă la o deschidere mai mare, pentru că noi suntem exact ceea ce foarte mulți dintre ei comunică, respectiv prospețime, orientarea către producătorii locali și transparență”, precizează Mădălina Cocan. Cei doi antreprenori încă lucrează la extinderea rețelei de distribuție. „Suntem deja în discuții cu două rețele de hypermarketuri, rămâne însă de văzut dacă și când se va concretiza colaborarea. Am început să ne uităm cu atenție la zona de băcănii și chiar suntem deja prezenți în Constanța și mai avem pe listă și alte rețele specializate sau retaileri independenți pe care îi vizăm”, susține aceasta.

Nișe de exploatat în viitor. Proprietarii Lăptăriei cu Caimac au setate deja următoarele direcții de dezvoltare. Pe lângă extinderea portofoliului, atât la nivel de sortimentație, cât și la nivel de parteneriate, Mădălina Cocan se gândește deja la zona de export. „Este una dintre țintele pe care ni le-am propus, să ajungem cu produsele pe rafturile magazinelor din străinătate și să le expunem la marile târguri internaționale de brânzeturi. Cu smântâna coaptă tindem mai degrabă către Orientul Mijlociu, unde există cerere pentru astfel de produse, iar pentru brânzeturi miza este piața din Germania. Suntem conștienți că este încă devreme și mai avem câteva etape de parcurs, respectiv stabilizarea businessului pe piața locală și extinderea bazei de consumatori”, explică antreprenoarea.

În ceea ce privește extinderea gamei, prioritatea numărul unu este listarea celor trei sortimente noi – lapte bătut, sana și caș zvântat, lansările urmând să fie completate de lapte condensat, smântână pentru frișcă, smântână coaptă și brânzeturi maturate. Dezvoltarea portofoliului nu vine însă la pachet cu alte investiții suplimentare, fabrica fiind gândită încă de la început să susțină producția pentru toate produsele pe care proprietarii Lăptăriei cu Caimac le au pe listă. „Avem o capacitate de 75 de tone de lapte crud pe zi și noi procesăm momentan doar câteva tone, deci loc de creștere există. Ne dorim însă să investim anul viitor într-o stație de biogaz, un proiect care se ridică la 2-3 milioane de euro”, mai detaliază Mădălina Cocan.

Cum se vor resimți toate aceste proiecte în cifra de afaceri? „Recunosc că nu ne-am uitat cu mare atenție la rezultatele financiare, ci mai degrabă dacă produsele sunt primite de consumatori, cum evoluează brandul în piață, dacă a fost înțeles de cumpărători, și de acolo avem semnale foarte bune. Dar ca să răspund la întrebare, impactul brandului Lăptăria cu Caimac va fi minor în totalul cifrei de afaceri anul acesta”, spune managerul.

Cu toate acestea, pentru anul viitor proprietarii Lăptăriei cu Caimac speră să ajungă la break even, ceea ce ar însemna afaceri de 15-16 milioane de euro, față de 8,5 milioane de euro cât estimează pentru 2018.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content