Acasă > Articole > Kudryashova, P&G: ”Inovația este un catalizator pentru creșterea economică”

Kudryashova, P&G: ”Inovația este un catalizator pentru creșterea economică”

Interviu Elena Kudryashova, Vicepreşedinte pe regiunea Europei de Sud-Est Procter & Gamble, iunie 2017

După un an cu o creștere a PIB-ului peste media europeană și un avans de două cifre al consumului în retail, Elena Kudryashova, Vicepreşedinte pe regiunea Europei de Sud-Est în cadrul Procter & Gamble, se așteaptă ca 2017 să aducă un nou val de creștere, susținut de un consum puternic generat de creșterea veniturilor disponibile, dar și de investițiile în inovații.

În contextul în care România a avut în 2016 o creștere a PIB-ului de 4,8%, adică una dintre cele mai mari majorări ale economiei din Europa, iar consumul privat din retail a crescut cu 13,5%, perspectivele sunt încurajatoare în ceea ce privește piața locală de FMCG, este de părere Elena Kudryashova, managerul care a preluat anul trecut conducerea operațiunilor locale ale producătorului Procter & Gamble. De altfel, evoluția indicatorilor macro-economici s-a remarcat și la nivelul performanței companiei. Astfel, producătorul a raportat  anul trecut, o cifră de afaceri de 1,39 de miliarde de lei, în creștere cu 6% față de anul precedent, ritmul de creștere fiind în linie cu așteptările.

Mai mult, 2016 a fost marcat de vânzarea brandului Wash&Go, despre care managerul spune că ”a făcut parte din decizia la nivel global a companiei de a se concentra pe mărci de top în categorii atractive din punct de vedere structural și care sunt puncte forte ale P&G. Wash&Go a reprezentat un procent foarte mic al businessului din România. Segmentul nostru de produse pentru îngrijirea părului este foarte puternic, mărci de top precum Head&Shoulders fiind prima alegere a consumatorilor.”

Cât despre tendințele în materie de consum ”românii continuă să fie deschiși la inovație, dezvoltând obiceiuri noi și nevoi diferite, pe măsură ce trec prin diverse etape ale vieții. Iar în ultima perioadă au arătat că apreciază mărcile de calitate superioară și că sunt interesați de propunerile de produse noi”, explică Elena Kudryashova. Și la acest capitol managerul amintește despre Ariel PODs (capsule lichide predozate), primul produs pentru spălarea hainelor cu trei compartimente care acționează împreună și Lenor Unstoppables, produs lansat în luna august și care reprezintă o propunere complet nouă de produs.

”Această orientare a consumatorilor către inovație este fantastică deoarece este exact ceea ce reprezentăm noi. În plus, inovația este un catalizator pentru creșterea economică și a categoriilor. Piețele inovatoare cresc de patru ori mai rapid comparativ cu cele lipsite de inovații semnificative”, susține executivul Procter & Gamble.

Cum schimbă tendințele din retail comportamentul de cumpărare

Fără doar și poate impactul noilor tehnologii se resimte din plin în interacțiunea consumatorilor cu brandurile, iar acest lucru este tot mai vizibil și în sectorul FMCG și are, implicit, efecte și pentru Procter & Gamble. ”Când vorbim despre tendințele din retail și shopping, trebuie să recunoaștem că în era digitală graniţele tradiționale din circuitul cumpărării se suprapun. Nu mai există limite distincte între locul în care consumatorul obţine informația și cel în care cumpără în cele din urmă. Tehnologia a transformat experiența consumatorului cu un brand. Ne confruntăm, într-adevăr, cu schimbări majore în comportamentele și așteptările oamenilor: aceştia vor ca brandurile să răspundă propriilor lor cerințe, să fie disponibile oriunde și oricând. Consumatorii adoptă diferite modele de cumpărare și doresc servicii simple și integrate. Nu mai există, practic, spații necomerciale. O persoană cu un telefon mobil este un cumpărător potențial, un influențator oriunde s-ar afla”, este de părere Elena Kudryashova.

Mai mult, în acest moment șapte din zece români se documentează online înainte de a cumpăra, iar 30% dintre consumatori își fac achizițiile online, potivit datelor P&G. ”Cu toate acestea, prezența și dezvoltarea online a industriilor și a produselor diferă foarte mult. De exemplu, industria de electronice și cea de turism sunt mult mai dezvoltate în această privință decât industria bunurilor de larg consum. Dar chiar și atunci când ne uităm doar la sectorul FMCG putem observa diferențe: categoriile precum produsele de îngrijire pentru copii cunosc o foarte mare dezvoltare, în timp ce altele, cum ar fi categoria șampoanelor, mai mică”, explică Kudryashova.Cum răspunde producătorul la aceste schimbări din comportamentul de cumpărare? ” Ne așteptăm ca prezența online să crească rapid pentru toate sectoarele și produsele. Și, bineînţeles, îi vom urma pe cumpărători oriunde s-ar afla aceştia. În acest scop, ne accelerăm capacitățile noastre interne, astfel încât să putem continua să oferim soluții impecabile online sau offline, iar partenerii noștri comerciali au o importanță vitală”, completează reprezentanta Procter & Gamble.

Oportunități și amenințări

Managerul vede cu ochi buni anul 2017, în principal datorită perspectivelor economice -  România având una dintre cele mai mari creșteri ale PIB-ului din Europa. ”Investițiile tot mai mari în diferite sectoare și regiuni din România, împreună cu extinderea rețelelor de retail reprezintă un indicator clar al creșterii economice a țării”, susține Kudryashova.

Cât despre principalele amenințări, managerul este de părere că marea problemă constă în a ignora ceea ce își doresc cu adevărat consumatorii și anume o inovație cu adevărat și ideea de a rămâne blocați în strategia ”mai mult”. ”În ultimii ani, în căutarea dezvoltării, industria noastră a răspuns complexității prin complexitate. Strategia «mai mult» - mai multe dimensiuni, mai multe variante și mai multe promoții - nu a generat întotdeauna creștere. Am făcut mai dificilă experienţa de cumpărare și am adăugat costuri și complexitate, în loc să ne concentrăm asupra inovației, care este ceea ce contează cu adevărat pentru consumatorii noștri și pentru industria noastră. Astăzi, consumatorii ne spun că îşi doresc mai puțin "zgomot" - doresc mai puţină complexitate și o cale mai simplă, fără probleme, către achiziţie. Datele arată că atunci când li se prezintă o gamă cu până la 25% mai redusă cumpărătorii simt de fapt că există mai multe opțiuni, sunt mai mulțumiți și este mult mai probabil ca ei să cumpere. Trebuie să recunoaștem că toți avem ceva de îmbunătățit în privinţa aceasta”, completează executivul.

Alte priorități pe agenda P&G

În contextul în care în ultimii doi ani au apărut peste 450 de unități comerciale noi, iar planurile de expansiune ale marilor rețele continuă și anul acesta și revoluția digitală va continua în ritm rapid, obiectivul companiei este de a continua colaborarea cu partenerii din retail pentru a se asigura că vor fi aproape de consumatori și de nevoile acestora. ”Mici sau mari, tradiționali sau online, toți retailerii au un rol de jucat în abordarea nevoilor consumatorilor. Astfel, vom colabora cu clienții pentru a aplica modele comerciale care ajută consumatorii să găsească produsul potrivit  pentru nevoile lor. Ne concentrăm pe crearea unei experiențe captivante și care să aducă satisfacție: cumpărături zilnice mai ușoare și un cost mai bun pentru coșul total”, explică Elena Kudryashova.

Dincolo de colaborarea cu retailerii, o altă prioritate este reprezentată de construirea unei organizații puternice, ”iar atragerea și păstrarea talentelor reprezintă motorul succesului nostru în afaceri. Programele noastre de dezvoltare permit liderilor locali să crească și să preia poziții de conducere la nivel regional. În ultimii ani, peste 40 de români au avut acces la astfel de funcții”, concluzionează managerul P&G.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content