Acasă > Articole > Iulia Pencea, Managing Director Nielsen România, despre ultimii 20 de ani în retail

Iulia Pencea, Managing Director Nielsen România, despre ultimii 20 de ani în retail

Iulia Pencea Nielsen

La aniversarea a 20 de ani de existență, Progresiv lansează provocarea #20YearsChallenge pentru managerii de top și antreprenori din piața românească de profil. Astfel, privim ultimii 20 de ani prin ochii celor care au contribuit cu idei noi, pasiune și muncă la dezvoltarea retailului și a industriei FMCG.

 

Citiți interviul cu Iulia Pencea, Managing Director Nielsen România:

 

Care au fost, din perspectiva ta de researcher, reperele ultimilor 20 de ani în comerțul alimentar românesc? 
Primele investiții ale marilor jucători internaționali de retail au marcat începutul mutării ireversibile a volumelor din comerțul tradițional către cel modern. Magazinele de tip “big boxes” cu sortimentația lor foarte bogată și creșterea economică rapidă au determinat un comportament accelerat de consum, epoca în care shopperul cumpăra mult și din toate, “ca să fie”.
 
După 2008, comportamentul de cumpărare s-a modificat și au urmat câțiva ani în care bugetele reduse au determinat o creștere a vânătorii de promoții, dublată de dezvoltarea segmentului economy în care s-au poziționat și mărcile private ale rețelelor de magazine.
În 2015, scăderea TVA-ului la alimente a “oficializat” trendul de premiumizare și a marcat începutul erei în care “convenience” primează prețului.
Explozia digitală de după 2010, cu creșterea accelerată a penetrării telefoanelor inteligente, a determinat accelerarea educării shopperilor care acum pot afla orice detaliu despre bandurile producătorilor, dar și informații din retail.
 
Când estimezi că va fi atins punctul de saturație a pieței de hypermarketuri și supermarketuri?
România este încă un “hypermarket-land”, acesta rămâne canalul de comerț modern care generează cele mai multe vânzări. Însă supermarketurile le respiră în ceafă, cu o creștere accelerată, double digit, de la an la an.
Potențialul formatelor de comerț modern este departe de a fi atins, dacă ne gândim că România nu înseamnă doar Bucureștiul și orașele mari.
   
Care sunt driverii evoluței pieței de retail în România, în următorii 20 de ani?
Digitalizarea, proximitatea și magazinele specializate – driveri care aliniază România la trendurile globale.
 
Îți propun un scurt exercițiu de imaginație: hypermarketul - așa cum îl știm acum - va mai exista în 2040 ?
Eu anticipez că vom asista la o reducere drastică a numărului de hypermarketuri în următorii 20 de ani iar cele care vor rămâne vor fi un loc dedicat unui shopping experiențial.
 
Dar comerțul rural din România cum va arăta în 2040?
Ne așteptăm la creșterea penetrării comerțului modern în mediul rural, rețeta fiind optimizarea sortimentației și adaptarea acesteia la nevoie shopperului din rural. 
Un procent de 45% din populația României trăiește în mediul rural în prezent. Ar fi interesant să vedem mai mulți jucători explorând potențialul acestei piețe, iar primul pas este să o înțelegi. Acum există foarte puține informații disponibile referitoare la zona rurală. Până în 2040 mă aștept să fie depășite provocările logistice legate de livrarea comenzilor, așadar online-ul va penetra și această zonă.
Cât de tehnologizat va fi magazinul viitorului? 
În această perioadă se fac investiții imense în AI (Artificial Intelligence), iar sectorul de retail va fi, cu siguranță, unul dintre cele mai impactate. Magazinul viitorului va fi contactless și effortless.
 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content