Acasă > Articole > Hainele cele noi ale retailului independent

Hainele cele noi ale retailului independent

Comerț tradițional

Consolidare și maturizare sunt cuvintele care descriu cel mai bine anul 2018 pentru comerțul independent. Însă dincolo de performanța de a reuși să-și tempereze considerabil scăderea, cel mai important aspect este faptul că retailerii au înțeles că elementul-cheie în ecuația de creștere este găsirea unei rețete pentru cucerirea clientului.

După trei ani în care am asistat la intrarea unor jucători locali pe terenul marilor rețele străine de magazine, fie prin achiziții, fie prin dezvoltarea unor concepte „stăpânite” de aceștia, 2018 poate fi descris mai degrabă ca un an al consolidării și al maturizării.

Comercianții au investit în expansiune, dar nu cu orice preț și, mai mult decât atât, au înțeles că notorietatea și poziționarea în topul celor mai mari comercianți independenți vine la pachet cu rolul de promotor al retailului modern. Astfel, nu este deloc surprinzător faptul că, pentru o parte dintre jucători, acest lucru s-a tradus prin dezvoltarea unor concepte noi sau prin investiții considerabile în remodelări.

Spre exemplu, Annabella - al doilea cel mai important jucător local în funcție de numărul de magazine și venituri - a alocat 3,5 milioane de euro în dezvoltare și extinderea noii generații de magazine. „Scopul este alinierea la trendurile actuale de cumpărare pentru a facilita și a acoperi toate nevoile și cerințele clienților”, explică Dorina Mutu, Director General al companiei. Retailerul a gândit spații moderne, foarte bine luminate, în care categoriile sunt mai bine definite pentru a crea o experiență de cumpărare cât mai plăcută.

Un aspect interesant este și faptul că, după 20 de ani în care rețeaua românească a mizat pe consolidare în zona care a consacrat-o (jud. Vâlcea), în ultimii doi ani miza a fost cucerirea unor noi teritorii. „Cu toate că a pătrunde în piețe noi înseamnă, de fapt, obiceiuri și comportamente de cumpărare diferite față de cele cunoscute deja, ne bucurăm că am reușit să depășim aceste bariere. Așadar, intrarea pe piața din Pitești, cât și pe cea din Câmpulung au reprezentat un real succes, în concordanță cu așteptările noastre”, punctează antreprenoarea. Nu același lucru putem spune despre piața bucureșteană, unde retailerul a închis anul trecut și ultimul magazin pe care îl opera aici. „Exit-ul de pe piața bucureșteană este unul temporar și nu a reprezentat un pariu pierdut. Dorim să ne întoarcem în curând în Capitală cu noi concepte de grocery store, mai urbane, mai fresh”, susține Dorina Mutu.

Tot la capitolul proiecte demne de menționat, merită aduse în discuție și rețelele Diana și Paco Supermarkets. Pentru retailerul vâlcean Diana, remodelarea a fost laitmotivul anului 2018. „Alinierea la tendințele pieței a venit ca un «must do» care s-a concretizat într-un proces intens de remodelare, care va continua. Atragerea cumpărătorilor tineri, crearea unei ambianțe mai plăcute, creșterea numărului de clienți și a valorii coșului de cumpărături, crearea unei experiențe optime de shopping sunt obiectivele pe care ni le-am propus și pe care am reușit să le atingem în 2018”, detaliază Adina Crăciunescu, Director de Marketing al rețelei.

Cât despre Paco Supermarkets, retailerul a pariat anul trecut pe magazinele „black store”. „Vorbim despre un concept care se aliniază trendurilor europene și în care am încercat să scoatem în evidență produsele. Am bifat deja două deschideri și rezultatele sunt promițătoare”, explică Feliciu Paraschiv, proprietarul rețelei.

Jucătorii care au spus „Stop joc!”

În niciun business nu există doar lapte și miere, iar piața de retail nu se abate nici ea de la această regulă. La doi ani de la anunțul de vânzare a celor trei magazine pe care le opera în Constanța, Adivin ’95 a ajuns la un acord de preluare cu Mega Image. Tranzacția a primit deja acordul Consiliului Concurenței, însă valoarea acesteia nu a fost comunicată.

Și Agricola Magazine, divizia proprie de retail a Agricola Group SA Bacău, a renunțat la business, pe fondul unei concurențe tot mai accentuate în comerțul de proximitate. La începutul lui 2017 retailerul număra 35 de magazine, o parte dintre acestea fiind preluate de alți jucători din piață, în timp ce restul au fost închise.

Vestea bună este că datele companiei de cercetare de piață Nielsen indică o temperare a declinului retailului independent, per total. În 2017 numărul de magazine operaționale era estimat la 65.500 de unități, în timp ce în 2018 universul a ajuns la 65.100 de unități, ceea ce indică închiderea a 400 de locații. Astfel, dacă la nivelul perioadei 2013-2015 deschiderea unui magazin al rețelelor internaționale a dus la închiderea a 11 unități deținute de retailerii locali, în ultimii trei ani s-a văzut clar o tendință de stabilizare, favorabilă jucătorilor autohtoni. „Deși numărul de locații este în ușoară scădere per total – în special datorită magazinelor mici (cu suprafață de până în 40 de mp - n.r.) care se închid - formatele mai mari au o ușoară creștere numerică, iar în 2018 valoarea tranzacțiilor lor a înregistrat o creștere accentuată față de anii anteriori”, explică reprezentanții Nielsen România.

Cine sunt campionii deschiderilor?

În fruntea clasamentului se află Unicarm, unul dintre cei mai mari producători români de alimente, care deține și cea mai extinsă rețea de magazine proprii. Astfel, la finalul lui 2018, Unicarm opera 120 de locații, după ce a inaugurat 12 unități pe parcursul anului. Magazinele au o suprafață cuprinsă între 300 și 800 de metri pătrați, iar investiția în inaugurarea unei unități noi este în jur de 50.000 – 100.000 de euro, potrivit datelor furnizate de Vasile Lucuț, proprietarul Unicarm.

Și producătorul de mezeluri și preparate din carne Sergiana a avut un ritm bun de extindere, investind în opt magazine noi. „Am ajuns la 58 de unități comerciale și pentru 2019 avem în plan trei deschideri în zonele în care suntem prezenți deja”, precizează Simina Arsene, Directorul de Retail al companiei.

Expansiunea a fost una dintre prioritățile lui 2018 și pentru rețeaua prahoveană Maya. Retailerul a bifat trei deschideri în mediul rural, valoarea investițiilor totale ridicându-se la 450.000 de euro. Deși este printre puținii jucători care au pariat pe rural, strategia este una eficientă, dacă ne uităm la rezultatele financiare. „Cifra de afaceri a raportat anul trecut un avans de 24% față de 2017, rezultatul fiind influențat atât de expansiune, cât și de remodelări și de extinderea categoriilor de produse. Pentru 2019 avem în plan remodelarea formatului actual, atragerea și loializarea generației tinere, dar și integrarea online-ului cu offline-ul”, spune Răzvan Popescu, Directorul General al rețelei.

Ce se întrevede la orizont?

Deși anul trecut retailerii independenți au reușit să țină piept valului de expansiune al rețelelor internaționale, concurența acerbă rămâne principala provocare pentru anul acesta, dar și dincolo de 2019. „De exemplu, în Râmnicu Sărat, un oraș cu sub 30.000 de locuitori, unde noi avem șase magazine și alți retaileri independenți operează în total circa 16 magazine, lanțurile IKA dețin cinci magazine și planifică și alte deschideri anul acesta”, punctează Maria Cruceru, Directorul General al MCA Comercial.

Cu toate acestea, rețelele moderne sunt privite și ca un stimulent, care îi impulsionează pe jucătorii locali să se dezvolte și să se perfecționeze. „Strategia care s-a dovedit eficientă de-a lungul timpului și pe care mizăm pentru viitor este cea a retailului tradițional de calitate. Pe lângă o politică de prețuri echitabilă, am dezvoltat și o relație umană cu clienții din zonele în care activăm. În rețeaua de magazine Diana, frecvența de cumpărare este zilnică, ceea ce denotă o comunicare eficientă cu clienții și o posibilitate sporită de fidelizare pe termen lung”, susține Adina Crăciunescu.

În ceea ce privește planurile de viitor, ținta anului 2019 pentru Diana rămâne extinderea, în paralel cu modernizarea unor magazine existente.

Investiții în expansiune vom vedea și de la MCA Comercial, care anul trecut și-a direcționat atenția către zona de logistică. „Nu am deschis niciun magazin anul trecut, însă 2018 a fost un an bun, cu o creștere organică de 7%. Avansul este generat de inflație, dar și de creșterea vânzărilor pe categorii unde facem importuri directe”, detaliază Maria Cruceru. Dacă vorbim însă despre creșterile viitoare, antreprenoarea este de părere că prioritatea numărul unu pentru retaileri ar trebui să fie modernizarea locațiilor și apropierea de client. „Câștigătorii pe termen lung vor fi retailerii care reușesc să dezvolte un lanț de magazine, dar și aceia care vor găsi o rețetă mai bună pentru a se apropia de client, pentru a-l cuceri”, concluzionează Cruceru.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content