Acasă > Articole > Froneri sau miza unui start-up cu moștenire grea pe piața înghețatei

Froneri sau miza unui start-up cu moștenire grea pe piața înghețatei

Cristian Doxan, Froneri

În 2016, Nestlé anunța fuziunea cu producătorul britanic R&R, ridicând miza pe piața înghețatei si creând astfel joint-venture-ul Froneri, cu vânzări anuale de 2,45 miliarde de euro și peste 10.000 de angajați în 20 de piețe, incluzând România. În primul interviu acordat presei de business după această fuziune, Cristian Doxan, Country Manager România & Adriatic Region la Froneri Ice Cream, vorbește despre dimensiunea și planurile noii companii la nivel local și despre oportunitățile de creștere pe care le oferă retailul românesc.

La doi ani distanță de la acest anunț, businessul Froneri ajungea la 2,6 miliarde de euro, din care aproape 2,1 mld. euro au fost generate pe piața europeană, potrivit raportului financiar al companiei pe 2018. Și deși cea mai mare parte a acestei sume provine din piețele dezvoltate – Marea Britanie, Germania, Franța, Spania și Italia – piețele aflate în curs de dezvoltare (printre care și România) oferă grupului un potențial semnificativ de creștere deoarece economiile țărilor respective înregistrează un avans al PIB-ului peste media europeană, iar oportunitățile de a accesa segmente noi și de a-și majora cota de piață sunt mai mari aici decât în restul țărilor – se mai precizează în raportul anual al producătorului de înghețată.

De altfel, rezultatele raportate în România confirmă aceste așteptări: Froneri Ice Cream România a finalizat anul 2018 cu o cifră de afaceri de 45 mil. lei (9,7 mil. euro), în creștere cu 11% în moneda locală față de anul anterior - conform bilanțului depus la Ministerul de Finanțe. Rata de majorare a vânzărilor este de apoape trei ori mai mare decât cea raportată în același interval de grupul Froneri, de 3,6%. Mai mult, în același interval subsidiara locală a trecut pe profit, raportând un rezultat net de 1,9 mil. lei (408.000 euro) pe 2018, după ce în anul anterior înregistrase o pierdere de 6,5 milioane de lei. Ce a stat la baza acestor rezultate? „Performanța de anul trecut reprezintă un efort comun în consolidarea relațiilor cu partenerii noștri, stabilizarea operațiunilor după desprinderea de Nestlé România și alinierea la obiectivele grupului Froneri”, explică Cristian Doxan.

Focus pe branduri mari

Investițiile în branduri internaționale puternice este driverul creșterii businessului Froneri, atât la nivel global, cât și în România. Pe piața locală, compania a lansat în 2018 brandurile de înghețată ale Mondelēz. Această mișcare vine după ce în anul anterior Froneri preluase licența pentru producția de înghețată sub brandurile iconice ale companiei americane. Cristian Doxan menționează motivele din spatele investiției în această lansare: „În piața românească s-au observat schimbările în gusturile clienților noștri, de aceea începând cu 2018 am adus înghețata sub brandurile Mondelēz: Milka, Oreo si Toblerone. Anul acesta ne bucurăm să anunțăm și venirea Movenpick of Switzerland în România. Ambele lansări s-au bucurat de aprecierea consumatorilor”.

Movenpick of Switzerland este un brand super-premium din portofoliul Nestlé, produsele având la bază laptele provenit de la ferme mici din zona Alpilor Elvețieni. „Sub același brand am adus și o gamă mică de sorbeturi pentru care există un trend în creștere”, adaugă directorul Froneri Ice Cream România.

Portofoliul actual al companiei, la nivel local, cuprinde peste 100 de SKU-uri, toate pe segmentul înghețatei, și 13 branduri. Produsele sunt aduse din afara țării, compania neavând producție locală. Grupul Froneri, cu sediul central în Marea Britanie, deține în prezent 25 de fabrici în 16 țări, cu o capacitate totală de producție de 2 miliarde de litri de înghețată pe an. La începutul lui 2019, acesta a închis fabrica operată în Bulgaria, după ce la jumătatea anului trecut inaugurase o fabrică de 20 mil. euro în Serbia.

Cât despre oportunitatea de a accesa noi segmente de piață în România, datorită faptului că grupul deține în portofoliu și alimente congelate, Cristian Doxan afirmă că „înghețata este și rămâne principalul nostru obiectiv, dar în funcție de dinamica pieței și preferințele consumatorilor, grupul Froneri este capabil și pregătit să susțină inovații în diferite segmente ale pieței de produse congelate”. Tranzacția dintre Nestlé și R&R din 2016 a cuprins și businessul de alimente congelate al Nestlé în Europa, inclusiv pizza congelată, cu excepția diviziei de profil din Italia.

Obiectiv: reducerea sezonalității vânzărilor

Cu un consum estimat de agenția de cercetare Euromonitor la 2,2 litri per capita, cu mult în urma Europei de Vest (5,9 litri/capita) și chiar a regiunii noastre (3,1 litri/cap de locuitor în Europa de Est), piața de înghețată din România are în față un potențial imens de creștere.

Dezvoltarea categoriei de profil în retailul local ar putea veni în următorii ani din două direcții: diversificarea ocaziilor de consum și trendul de premiumizare a categoriei. Prima dintre acestea se bazează pe eforturile companiilor– atât producători sau importatori, cât și retaileri – de a-i determina pe români să consume înghețată și în sezonul rece, în condițiile în care în prezent majoritatea covârșitoare a vânzărilor categoriei se concentrează în vară. De altfel, reducerea sezonalității vânzărilor de înghețată se numără în prezent printre obiectivele Froneri Ice Cream România. Ce acțiuni concrete îi vor asigura atingerea acestui obiectiv?

„Consumul de înghețată continuă să se mențină cu precădere în lunile mai-august. Cu toate acestea, în ultimii trei ani se observă o creștere constantă a consumului de înghețată în extrasezon, în principal în categoria de SuperPremium și Every day premium. Pentru a acoperi această cerere, Froneri își propune să mențină în extrasezon un portofoliu permanent cât mai variat de produse take home (Nirvana, Movenpick și Aloma)”, detaliază Cristian Doxan.

Direcții urmărite în comerțul tradițional

În retailul modern, Froneri Ice Cream România acoperă toate magazinele de tip hypermarket și supermarket, la nivel național. În aceste două segmente, focusul companiei este să aibă o sortimentație variată care să acopere toate palierele de consum, atât pentru consumul individual, cât și pentru cel familial. „O abordare asemănătoare avem și în comerțul tradițional. Aici ne-am concentrat pe trei direcții care definesc punctul de vânzare”, mai explică Cristian Doxan. Prima dintre acestea este crearea unei sortimentații adecvate cu focus pe consumul individual, dar și păstrarea sortimentației pentru segmentul familial în afara sezonului de înghețată. „Aici avem nevoie și de sprijinul magazinelor pentru acțiuni de susținere a consumului de înghețată în sezonul rece”, punctează executivul.

Cea de-a doua direcție urmărită este deschiderea sezonului de înghețată cât mai curând, astfel încât produsele de impuls să fie disponibile în magazine și atunci când temperaturile ajung la 25° Celsius la începutul lunii martie. Cea de-a treia direcție este plasarea frigiderelor de înghețată în punctele de maximă vizibilitate din magazine, astfel încât consumatorul să poată găsi mai ușor acest produs.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content