Acasă > Articole > Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Bătăliile trebuie duse pe un teren cunoscut

Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Bătăliile trebuie duse pe un teren cunoscut

Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets

Într-o piață puternic concurențială, în care cumpărătorul este tot mai pretențios, alinierea la standardele retailului modern este colacul de salvare pentru retailerii independenți, consideră Feliciu Paraschiv, proprietarul Paco Supermarkets. Chiar dacă scenariile de viitor nu sunt tocmai optimiste, retailerul pariază în continuare pe expansiune și modernizare pentru a rămâne în hora creșterilor.

O privire în culise. După un 2017 cu creșteri pe linie și un plus de 700 de miloane de lei în conturile celor mai importanți retaileri independenți, 2018 a rămas pe un trend ascendent, însă ritmul s-a diminuat considerabil, cel puțin pentru o parte dintre retaileri, Paco Supermarkets fiind unul dintre exemple. „2017 a fost un an mai bun decât 2018. Estimăm că cifra de afaceri în 2018 va depăși pragul de 20 de milioane de euro, în creștere cu 10% față de anul anterior. Vorbim însă despre o rată mică de creștere, la jumătate față de 2016-2017, iar partea cea mai proastă este că mai mult de jumătate din avans vine din deschiderea magazinului black store (denumirea internă a unității, datorită cromaticii dominate de gri închis și negru – n.r.)”, explică Feliciu Paraschiv, directorul general și acționarul rețelei de magazine.

Situația nu este însă deloc surprinzătoare, dacă luăm în calcul ritmul alert de extindere al marilor rețele, dar și faptul că inflația este principalul „responsabil” de creșterea pieței la nouă luni. „Felia de tort se împarte între mai mulți retaileri și atunci e din ce în ce mai dificil să crești organic dacă nu investești în magazine și nu gândești proiecte de atragere de noi consumatori. Clientul a devenit mai pretențios și trebuie să vii tot timpul cu ceva nou care să răspundă nevoilor lui. În ultimii ani, emoția cântărește mai mult în procesul de cumpărare decât rațiunea și consumatorii se îndreaptă către produsele premium.”, susține antreprenorul.

Pariuri câștigate. Deși Paco Supermarkets este unul dintre cei mai importanți jucători din piața de retail vrânceană, antreprenorul din spatele businessului a încercat de-a lungul timpului să-și consolideze poziția, dar și să se alinieze la ceea ce denumim generic „comerțul secolului XXI”. De altfel, această nevoie acută de a ține pasul cu formatele moderne de retail a stat la baza noului concept de magazin black, inaugurat anul trecut de retailer. „Am bifat deja două deschideri sub formatul black, unul în vară și unul chiar înainte de sărbătorile de iarnă. Este un concept nou, prin care am încercat să evidențiem produsele și să creăm un impact vizual puternic. Produsele sunt expuse pe un fond negru, sunt iluminate foarte bine și atunci ele devin vedetele”, precizează Feliciu Paraschiv.

Merită menționat că primul black store a fost deschis în locul unei unități Profi, ceea ce demonstrează că roata se poate și întoarce în retail. „Rețelele internaționale se extind foarte puternic, dar magazinele sunt oarecum standardizate. Noi avem un ritm de expansiune mai lent, dar fiecare magazin are un concept elaborat”, mai punctează acesta.

În cazul celor două magazine, ambele deschise în Focșani, investiția s-a ridicat la aproximativ 500.000 de euro, însă antreprenorul consideră că noul format este uan pariu câștigat. „Strategia noastră este de a reinvesti tot profitul, iar rețeta noastră de creștere constă în îmbunătățirea imaginii magazinelor. Prima unitate black a atins performanța maximă într-o lună de zile. În medie avem 1.500-1.700 de clienți zilnic, iar valoarea medie a bonului de cumpărături este cu 15-20% mai mare decât în celelalte locații. Performanța se datorează atât conceptului în sine, cât și faptului că există un corner unde un chef pregătește, în fața clienților, diferite preparate calde, iar consumatorii au reacționat foarte bine la aceste produse”, explică antreprenorul.

Și pentru că suntem la capitolul pariuri câștigate, intrarea în rural se alătură și ea proiectelor de succes. „Ruralul nu are aceeași disponibilitate și nici aceeași putere de cumpărare față de urban. Avem două magazine acolo și vizăm extinderea, însă planurile de dezvoltare pe acest segment depind de găsirea spațiului potrivit. Localitatea ar trebui să aibă o dispunere circulară, o masă critică de consumatori și să nu existe și alți competitori, pentru că, în proximitate, dacă este deja un jucător prezent, nu are sens să investești și tu într-o deschidere”, consideră proprieratul Paco Supermarkets.

Scenarii pentru 2019. Cât despre așteptările pentru anul acesta, Feliciu Paraschiv nu este tocmai încrezător. „2019 va fi mai rău decât 2018, dar mai bun decât 2020. Noi o să ne menținem ritmul de creștere de două cifre, parțial datorită magazinului pe care l-am deschis luna trecută. O să depășim pragul de 100 de milioane de lei cifră de afaceri”, susține Feliciu Paraschiv.

Cu toate că scenariile de viitor nu sunt tocmai optimiste, dezvoltarea rămâne una dintre priorități. „Vrem să încercăm să trecem la un ritm de extindere de două magazine pe an. Nu cred că vom ieși din județul Vrancea. Ștefan cel Mare s-a bătut pe terenul lui și eu cred că bătăliile trebuie duse pe un teren cunoscut”, mai punctează proprietarul Paco Supermarkets.

În ceea ce privește viitorul retailului independent, antreprenorul este de părere că mulți dintre jucătorii locali pierd pe mâna lor. „Comercianții tradiționali refuză să se adapteze la cerințele consumatorilor. În plus, faptul că acceptă să vândă pe caiet (pe datorie – n.r.) este o mare problemă. Caietul îi înfrânează, pentru că e legat de gestiune dublă, de marfă la negru și atunci proprietarul trebuie să stea la magazin și să fie atent la tot ce se întâmplă, astfel pierde din vedere expansiunea și dezvoltarea afacerii”, subliniază Feliciu Paraschiv.

De altfel, el este de părere că, pe termen lung, câștigătorii vor fi retailerii serioși, care au un set de reguli și proceduri și cei care investesc în expansiune. „Nu ești important pentru niciun furnizor dacă nu te dezvolți. Prima întrebare după ce am deschis ultimul magazin a fost «Când îl deschideți pe următorul?». Piața nu s-a stabilizat și marile rețele vor continua să se extindă. Probabil vom încheia 2019 cu o cotă de piață de 65% în dreptul retailerilor internaționali, dar asta nu înseamnă că lupta e pierdută pentru noi. Sunt zvonuri în piață că Mega Image a preluat Zanfir. Această tranzacție ar reprezenta, într-adevăr, o amenințare pentru noi, dar avem avantajul că un retailer internațional nu cunoaște piața la fel de bine ca noi și, în plus, probabil se vor poziționa, ca preț, mai sus decât noi. Ne așteptam să vină un retailer mare, însă sentimentele sunt ciudate pentru că rămânem printre ultimii dinozauri din piața de retail locală. Toate celelalte rețele din top au în spate producție sau distribuție. Noi facem retail și atât”, concluzionează Feliciu Paraschiv.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content