Acasă > Articole > Domnișoara Murătură, un business în care profitul are un gust atipic

Domnișoara Murătură, un business în care profitul are un gust atipic

Dana Văcaru, Domnișoara Murătură

Dana Văcaru este exponenta unei generații de antreprenori pentru care ambiția și refuzul de a renunța, oricâte piedici apar pe traseu, sunt esențiale pentru succesul unei afaceri. În plus, dacă adăugăm și ineditul businessului pe care îl conduce, rețeta este completă. Așa a ajuns Domnișoara Murătură să continue tradiția de 50 de ani a familiei sale și să ducă murăturile din Slobozia Moară (județul Dâmbovița) la un alt nivel, trecând pragul de vânzări de un milion de euro.

Încă de acum 50 de ani, bunicii Danei Văcaru produceau varză murată pe malurile Dâmboviței, în comuna Slobozia Moară. Copil fiind, Dana participa în fiecare toamnă la murarea verzei care ajungea apoi pe tarabele din mai multe piețe bucureștene. După 1990, părinții Danei au preluat afacerea și au început să lucreze cu restaurante și firme de catering.

A urmat momentul 2007 când, proaspăt ieșită de pe băncile Facultății de Drept, Dana a fost pusă în situația de a alege între un job în avocatură și preluarea frâielor businessului de familie. „Chiar dacă am făcut studiile în București și puteam să-mi construiesc o carieră acolo, eu  întotdeauna am simțit că mă leagă ceva de locurile natale. Fiind o afacere de familie, cu tradiție, nu am vrut niciodată să plec, ci să realizez ceva la mine acasă”, povestește Dana Văcaru.

La început, tânăra a fost privită cu reticență chiar de proprii părinți, pe care i-a convins cu greu de faptul că viitorul și continuitatea unui business stau în capacitatea de a te adapta noilor condiții din piață. Contextul nu mai era favorabil vânzărilor din piețele agroalimentare, aprozarele se închideau rând pe rând, astfel că retailul modern era cheia pentru un viitor de succes al micului producător de murături. Inițial, părinții Danei au fost contactați de un exportator care țintea piețele cu comunități mari de români cu produse precum foile de varză murată, varză murată tocată sau castraveți murați. „De regulă, producătorii încep cu vânzarea către retailerii din țară, după care merg la export. Noi am făcut exact invers. Asta pentru că, fiind mici, neavând un brand în spate, mergeam la discuții cu retailerii locali, cu mostre de produse și oferte de preț, și eram ignorați sau refuzați. Am încercat de foarte multe ori, însă de fiecare dată ne-am lovit de refuzuri. La un moment dat pur și simplu am renunțat, nu am mai vrut să insist”, spune antreprenoarea. Inițial, murăturile din Slobozia Moară au ajuns în Italia și Marea Britanie, după care au urmat Spania, Franța, Germania, Cipru și Grecia. Mai mult, anul trecut murăturile au fost degustate și de consumatori români care locuiesc și lucrează în Dubai.

Investiții de jumătate de milion de euro

La puțin timp de la demararea exporturilor, familia Văcaru a fost solicitată și de un prim retailer internațional activ în România. Astfel, murăturile din Slobozia Moară au ajuns pe rafturile din magazinele Penny Market. Ulterior, Dana Văcaru a semnat contracte și cu Selgros Cash&Carry România și cu Profi.

Intrarea în retailul modern a presupus investiții consistente în procesul de fabricație, dar și crearea unui brand pentru produsele comercializate. Ideea a apărut natural, în urma unei discuții avute cu prietenii săi: Domnișoara Murătură. Numele i s-a părut Danei foarte potrivit și autentic, astfel ea a decis să îl păstreze și să îi creioneze o identitate vizuală, cu ajutorul unei agenții locale de branding. „Imaginea de brand exprimă o marcă de tradiție, dar care vine totodată cu o abordare fresh”, completează tânăra antreprenoare.

De asemenea, modelul de business a trecut în ultimii ani prin modificări importante. Dacă în trecut, familia Văcaru se ocupa și de partea de cultivare, acum compania lucrează cu cinci producători din zona Slobozia Moară, păstrând doar partea de procesare. „Am decis să lucrăm cu producători din zonă care au înțeles ce înseamnă o colaborare de lungă durată, au renunțat să mai cultive cartofi și cultivă doar varză în diverse etape”, explică Dana.

Producătorii lucrează cu semințe hibrid aduse din Olanda, acestea putând fi cultivate primăvara timpuriu și având o productivitate mai mare. Există însă și culturi de varză de Buzău, fermierii creând un hibrid din aceste semințe, cu o perioadă de vegetație mai scurtă.

Investițiile realizate în ultimii ani depășesc jumătate de milion de euro, bani proveniți din surse proprii – potrivit informațiilor furnizate de antreprenoare. O parte din acest buget a fost direcționat spre modernizarea capacităților de stocare. Astfel, tradiționalele butii de lemn în care bunicii Danei puneau varza la murat au fost înlocuite cu 150 de bazine îngropate în pământ, cu un volum de 5.000 de litri fiecare, ocupând în total o suprafață de 2.500 mp. Iarna, procesul de murare durează până la 60 de zile, în schimb vara perioada este mult mai scurtă, de 30 de zile, pe fondul temperaturii exterioare ridicate.

Dacă în 2018 compania Domnișoara Murătură a procesat aproximativ 1.000 de tone, pentru anul acesta cantitatea ar urma să fie mai mare cu cel puțin 50%. În proporție de 90%, în unitatea din Slobozia Moară este procesată varză, restul fiind castraveți, gogonele, ardei iute și mixuri de murături.

O nouă unitate de procesare la orizont

Cei 15 angajați din unitatea de procesare din Slobozia Moară ambalează zilnic foi de varză murată, varză murată tocată, căpățână de varză și castraveți. Topul vânzărilor este condus de produsele din varză și derivate, alături de castraveți, un produs solicitat în special de restaurantele de tip fast-food.

„Un produs pe care l-am lansat anul trecut a fost zeama de varză, ambalată la PET, un produs nou pe piața din România, privit oarecum cu reticență. A durat foarte mult să convingem achizitorii din retailul modern să îl pună pe raft. Însă produsul se bucură de succes. Noi ne dorim să diversificăm portofoliul cât mai mult, însă studiem piața foarte bine înainte de a lua o decizie în acest sens. Cred că produsele au succes pentru că ne bazăm pe rețete simple, moștenite de la bunica mea. Nu folosim decât varză, apă, sare și câteva condimente. Cred că acesta este și principalul diferențiator pe o piață în care majoritatea producătorilor folosesc oțetul”, consideră Dana.

Dacă anul trecut Dominișoara Murătură a generat afaceri de aproximativ un milion de euro, pentru 2019 antreprenoarea țintește o creștere a businessului de 25-30%. Evoluția va fi susținută atât de piața internă, cât și de exporturi. „Acum avem cerere și din America de Nord, unde există depozite deținute de antreprenori români care achiziționează de la eugenii, parizer, pufuleți și bere la PET, până la murături tradiționale românești”, mai spune antreprenoarea.

Odată cu creșterea businessului, familia Văcaru va investi într-o nouă unitate de procesare, cu o capacitate de trei ori mai mare decât cea actuală. Proiectul ar urma să fie demarat în 2020 și susținut tot din fonduri proprii, precum profiturile reinvestite. Anul trecut, profitul înregistrat a fost cu 15% mai mare comparativ cu 2017, respectiv 1,1 milioane lei.

„Proiectul noii unități de procesare ar urma să demareze în primăvara anului viitor. Vorbim de o fabrică cu un grad mai mare de automatizare pe care, într-un orizont de timp de cinci ani, îmi doresc să o transform în cea mai mare fabrică de profil din zonă. Acest lucru ne va permite ca brandul Domnișoara Murătură să fie pe rafturile tuturor retailerilor din România”, concluzionează antreprenoarea.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content