Acasă > Articole > Cum a schimbat orientarea spre proximitate prioritățile rețelelor internaționale?

Cum a schimbat orientarea spre proximitate prioritățile rețelelor internaționale?

cumparator in magazin

Orientarea cumpărătorilor spre magazinele de proximitate nu a rămas fără ecou în marile lanțuri de magazine și acest lucru s-a reflectat în principal pe segmentul de supermarketuri, unde jucătorii s-au concentrat pe reducerea timpului petrecut de client la casele de marcat. Astfel, procentajul mediu anual al caselor de marcat deschise pe acest canal de vânzare a fost de 56%, mult peste media înregistrată de hypermarketuri și cash & carry - 35%, respectiv 36%. Magazinele cu cel mai mare procentaj de case de marcat deschise din totalul celor existente au fost MyAuchan, Mega Image și Profi, care au operat cu mai mult de una din două case de marcat. De altfel, dacă comparăm acest indicator cu mediile înregistrate în 2017, anul trecut ponderea caselor de marcat deschise a crescut în rândul tuturor rețelelor de supermarketuri, în timp ce pe canalul de hypermarketuri singurul jucător care a operat cu mai multe case de marcat decât în anul precedent a fost Cora (44% în 2018 față de 31% în 2017). „Procentajul mai ridicat pe canalul de supermarketuri se datorează și faptului că aceste magazine au un număr mai mic de case de marcat și implicit mai bine calibrat”, explică reprezentanții Mercury360 – agenția care realizează lunar studiul Shopping Basket pentru Progresiv.

Decizia retailerilor de proximitate de a opera cu mai multe case de marcat deschise s-a reflectat anul trecut și în numărul mediu de coșuri întâlnite la casa de marcat. Astfel, pe segmentul de supermarketuri, la momentul vizitelor în magazin, media anuală a numărului de coșuri întâlnite la casa de marcat a rămas la un nivel constant față de 2017 (1,8 coșuri de cumpărături). Dacă ne referim însă la hypermarketuri, situația se schimbă: media anuală de coșuri de cumpărături a fost anul trecut de 2,41 de coșuri versus 2,09 coșuri în 2017. Astfel, hypermarketurile rămân cu cozi la casele de marcat, dar acest lucru se întâmplă și pentru că au ales să opereze cu mai puține case de marcat decât în 2017. În ceea ce privește evoluția lunară, cel mai mare trafic a fost înregistrat în perioada începerii școlii și a sărbătorilor de iarnă, când media de coșuri la o casă de marcat a fost de 4, respectiv 6,5.

Cât despre evoluția pe rețele de magazine, cel mai mare număr de coșuri de cumpărături la casele de marcat a fost înregistrat de hypermarketul Cora (3,55), urmat de Kaufland, cu o medie de 2,45. La polul opus se află magazinele Mega Image, Carrefour și Selgros. „Carrefour vine cu un număr mare de case de marcat, ceea ce fluidizează traficul, iar Selgros a avut un trafic redus de cumpărători, în special în intervalul orar al vizitelor noastre. De partea cealaltă se situează rețeaua de magazine Cora, unde au fost întâlnite, în medie, 3,55 coșuri de cumpărături la casele de marcat, iar acest lucru poate fi pus pe seama creșterii numărului de clienți ai rețelei”, au mai precizat reprezentanții Mercury360.

Online-ul, imbatabil la capitolul economie de timp

Timpul mediu petrecut în magazinele fizice la o vizită pentru cumpărăturile incluse în analiza Shopping Basket este de 33 de minute, în ușoară creștere față de anul precedent. Comparativ cu 2017, în unitățile de tip supermarket se remarcă scăderea timpului mediu petrecut în magazine (24 de minute versus 31 de minute). În același timp, hypermarketurile și magazinele cash&carry au înregistrat o creștere de 2 minute a timpului mediu petrecut în magazin.

Comparând rezultatele înregistrate în online și offline, se observă diferențe mari între timpul petrecut la cumpărături în magazinele fizice și cel necesar finalizării unei comenzi în online. În magazinele virtuale, media a fost de 8 minute, ceea ce reprezintă un sfert din timpul necesar realizării cumpărăturilor într-un magazin fizic. Practic, atuul principal al magazinelor online este faptul că sunt mult mai eficiente din punct de vedere timp.

La fel ca în 2017, timpul mediu petrecut la casa de marcat pe canale de vânzare a variat anul trecut între 2 și 11 minute. Cele mai multe minute petrecute la casele de marcat au fost înregistrate în magazinele de tip hypermarket, Cora și Auchan fiind rețelele unde s-a înregistrat cel mai mare timp de așteptare la casele de marcat, unde timpul mediu a fost de 11 minute, respectiv 7 minute.
În ceea ce privește curățenia în magazin, cu excepția Carrefour și Mega Image, toate celelalte rețele analizate anul trecut au avut de suferit la acest capitol. Principalele probleme întâlnite au fost podeaua murdară și ambalajele și lăzile de marfă abandonate pe raion.

Metodologie

Pentru al 14-lea an consecutiv, în rubrica „Shopping Basket” a revistei Progresiv au fost publicate lunar, în 2018, analize ale prețurilor din rețelele internaționale de magazine alimentare din România. Studiul Shopping Basket este realizat de agenția de servicii integrate de marketing și comunicare Mercury360, fiind un studiu de tip Mistery Shopping. Produsele din lista de cumpărături sunt SKU-uri lider în segmentul IKA, selectate din Top 3 SKU pe categoriile/segmentele vizate - clasament realizat de către compania de cercetare RetailZoom pe universul de magazine monitorizate, pe perioada ianuarie-noiembrie 2018. Prețurile publicate în revistă sunt cele afișate pe bonul de cumpărături. Cumpărăturile efective pentru această analiză s-au realizat timp de 11 luni, în perioada februarie – decembrie 2018, între datele 1 – 6 ale fiecărei luni, în 13 magazine, după cum urmează:
- 4 magazine tip hypermarket (Auchan, Cora, Kaufland și Carrefour);
- 4 magazine tip supermarket (Profi, Carrefour Market, Mega Image, My Auchan);
- 2 magazine cash & carry (Selgros și Metro);
- 3 magazine on-line (Carrefour.ro, Cora.ro și Mega-Image.ro).

Magazinele vizitate pentru realizarea analizei au fost schimbate trimestrial, pentru a atinge toate regiunile țării pe parcursul anului.
 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content