Acasă > Articole > Cum s-a născut și dezvoltat retailul bio în Italia

Cum s-a născut și dezvoltat retailul bio în Italia

Natura Si

NaturaSi nu este doar cel mai mare lanț de supermarketuri bio din Italia, este și exemplul de succes al unui pariu pus în urmă cu mai bine de 30 de ani pe tot ceea ce înseamnă un stil de viață sănătos și sustenabil.

Tot mai mulți consumatori sunt atrași de segmentul bio, însă în momentul în care a luat naștere NaturaSi, lanț de magazine ajuns astăzi la aproape 200 de unități în Italia și Spania, acest concept părea mai degrabă pariul unor întreprinzători vizionari. De fapt, un întreg univers se conturează în spatele rețelei de magazine în care se împletesc agricultura organică, distribuția sustenabilă și retailul de nișă. „Creșterea segmentului bio este un semnal pozitiv, pentru că înseamnă că tot mai multe persoane devin atrase de aceste produse și încearcă să mănânce mai sănătos. Este, de asemenea, un semnal pozitiv și pentru agricultură, pentru că aceasta ajunge să fie tot mai curată. Bineînțeles că există și riscuri, deoarece o creștere atât de rapidă aduce în atenție și ceva provocări. Este simplu să vinzi un produs, însă este mult mai dificil să îl produci în regim bio. Agricultura trebuie să țină pasul cu consumul”, explică Fabio Brescacin, președintele EcorNaturaSi, grupul care operează lanțul de magazine NaturaSi.

Grupul EcorNaturaSi a fost creat în 2009 prin fuziunea dintre Ecor - cel mai mare distribuitor engros de produse organice și biodinamice (concept care presupune cultivarea și producerea alimentelor după principii antroposofice) din Italia – și NaturaSi, principalul lanț de supermarketuri pe nișa bio din peninsulă, ambele fondate în 1992. În 2016, veniturile se ridicau la aproximativ 380 de milioane de euro, cu o creștere anuală de 12%, o rată a profitabilității operaționale EBITDA de 11,2% și circa 950 de angajați, potrivit companiei croate Caper, specializate în fuziuni și achiziții. EcorNaturaSi are un control complet asupra lanțului valoric, fie direct, fie prin înțelegeri comerciale, acoperă întreaga producție și distribuție și deservește peste 1.000 de magazine de specialitate din întreaga Italie operate sub brandurile Cuorebio și NaturaSi.

Puțină istorie ... bio

Drumul parcurs de EcorNaturaSi până la a deveni cel mai important jucător din agricultura bio italiană începe în urmă cu mai bine de trei decenii. În 1985, în Conegliano (Treviso) se inaugura Ariele, un mic magazin de produse organice dezvoltat de fermieri locali care puneau la dispoziția consumatorilor doar câteva produse cu origini nemțești și care își propuneau să promoveze mâncarea sănătoasă. Câțiva ani mai târziu, în 1998, în colaborare cu alte companii din același domeniu, acesta a devenit Ecor Spa, o corporație al cărei scop era crearea unei distribuții specializate în domeniul retailului cu produse organice. În 2002, Ecor a lansat B’io, un proiect care viza crearea unei rețele de magazine asociate care să promoveze produsele organice. În 2010, B’iona a devenit Cuorebio, însumând circa 270 de magazine de pe întregul teritoriu al Italiei, situate în special în orașele mici unde stocul de produse organice poate fi asigurat și de către producători locali.

Pe de altă parte, NaturaSi este rezultatul unui proiect lansat în 1992 în Verona de un grup de antreprenori obișnuiți să mănânce produse organice. Visul lor era acela de a crea o rețea de supermarketuri specializată în astfel de produse. După ce au verificat oportunitatea deschiderii unui astfel de magazin, ideea a fost pusă în practică și astfel începea o etapă importantă pentru retailul bio din Italia. Primul magazin a fost deschis în 1993 sub denumirea de Naturalia, fiind o noutate în comerțul din Italia. Un an mai târziu, acesta era rebranduit NaturaSi.

În 1995, la doar doi ani de la lansarea conceptului, are loc și prima extindere: a doua unitate comercială este inaugurată în Milano. La scurt timp, apar și alte magazine în mai multe orașe din peninsulă, iar astăzi NaturaSi, „supermarketul natural”, are o rețea de peste 190 de magazine în Italia (atât în franciză, cât și operate direct) și două în Spania (primul dintre acestea, deschis la Madrid încă din anul 2000). Prin fuziunea din 2009, grupul EcorNaturaSi Spa are astăzi atât producție (patru ferme biodinamice care produc de la carne, lactate și cereale la struguri și legume fac parte din ecosistemul EcorNaturaSi), cât și distribuție (cu două centre logistice situate în Italia) și retail (Cuorebio și NaturaSi).

„Supermarketul natural”

NaturaSi rămâne principalul business de retail al grupului, iar spre deosebire de Cuorebio, acesta este prezent în toate marile orașe, cu magazine de format modern ce au suprafețe de vânzare de minim 300 de metri pătrați și un concept de retail omogen.

NaturaSi pune la dispoziția consumatorilor peste 4.800 de produse certificate organic și biodinamic: o insulă cu fructe și legume proaspete, mâncare proaspătă și ambalată, produse destinate celor care urmează o dietă vegană sau fără gluten, produse pentru consumatorii cu intoleranțe alimentare, băuturi, produse pentru bebeluși, la care se adaugă cele pentru înfrumusețare și îngrijire, precum și produse de curățare pentru casă și cele destinate animalelor de companie. Pentru a le oferi clienților o astfel de varietate de produse organice și biodinamice, NaturaSi a făcut parteneriate cu circa 300 de ferme din întreaga Italie care îi furnizează o gamă largă de produse proaspete (fructe, legume, lactate) și de bere și vin produse artizanal. De aceea, identificarea furnizorilor este esențială pentru lanțul bio. NaturaSi se adresează, în principal, consumatorilor care au venturi medii spre mari, sunt tineri, educați și conștienți, dar în același timp critici legat de costurile suplimentare.

Din 2014, rețeaua a deschis și canalul online de vânzare, prin care se pot comanda inclusiv produse ambalate pentru micul dejun, prânz sau cină, precum și mâncare și accesorii pentru copii, dar și cosmetice și produse pentru îngrijirea personală, cărți sau reviste. Odată cu prezența pe Amazon, NaturaSi vrea să ajungă și în zonele care nu sunt acoperite de magazine fizice.

În fiecare magazin NaturaSi, accentul este pus pe calitatea produselor, pe menținerea sănătății și pe siguranța alimentară, promovând o comunicare transparentă între actorii din lanțul de aprovizionare, cât și principiile de respectare a mediului, a biodiversității și a afacerilor micilor producători.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content