Acasă > Articole > Cristian Popa, Intersnack România: 2019 va fi un an provocator

Cristian Popa, Intersnack România: 2019 va fi un an provocator

Cristian Popa, Intersnack

După cinci ani consecutivi de creștere, Cristian Popa, Managing Director Intersnack România, este sigur că și în 2019 compania pe care o conduce își va câștiga locul la masa învingătorilor. Această garanție vine în ciuda faptului că vorbim despre un an care nu va fi ușor, umbrit de contextul macroeconomic ce pare să degradeze gradul de încredere al consumatorilor.

În ultimii patru ani, afacerile Intersnack România au fost pe plus de la un an la altul. Ați reușit să păstrați trendul și în 2018?

Cristian Popa: Dacă activezi într-o piață care se majorează cu peste 10%, viața nu are cum să fie grea. Am sărbătorit Centenarul României adăugând încă un an de creștere pentru toate brandurile noastre. Dezvoltarea businessului a avut loc însă într-un context mai dificil, pentru că am fost limitați de capacitatea de producție. Cu toate acestea, am mare încredere că vom închide al cincilea an consecutiv de creștere double digit.

Cum s-a resimțit creșterea pe fiecare segment în parte și ce cotă de piață aveți în acest moment?

Cristian Popa: Întreaga piață de snackuri sărate a raportat o creștere de 12,7% în valoare, fiind susținută de toate subcategoriile. 4 din 6 categorii în care activăm au raportat un avans de două cifre, iar acest ritm s-a menținut și la nivelul businessului nostru. Specialitățile (snackurile extrudate) au reprezentat motorul de creștere atât pentru piață, cât și pentru noi, businessul nostru depășind media de creștere a segmentului, ceea ce ne-a adus un punct adițional în cota de piață valorică. Snackurile coapte și popcornul sunt alte două categorii în care performanța noastră a depășit evoluția pieței. Bineînțeles, există și categorii în care provocările au fost mai accentuate și aici mă refer la chipsuri și semințe. Cât despre poziția noastră, per ansamblu, Intersnack România este lider de piață, cu o cotă anuală de 23,6% (YTD sept., conform datelor Nielsen).

Ce alte provocări v-a adus anul care s-a încheiat?

Cristian Popa: A existat o adevărată provocare pe zona de resurse umane, și aici mă refer la creșterea prețului forței de muncă, ceea ce generează repercursiuni la nivelul întregului business, dar și în inflație. Însă există și aspecte pozitive, cum ar fi faptul că această măsură reprezintă un prim ricoșeu pentru a diminua emigrarea. Dacă ar trebui să mă opresc asupra unui singur aspect, acesta ar fi, fără îndoială, cadrul legislativ. Predictibilitatea este un element cheie pentru o planificare coerentă. Majorările repetate ale salariului minim și impactul acestora asupra întregului buget de salarii, noile prevederi legale privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, interpretările discreționare ale Ordonanței nr. 21/1993 privind protecția consumatorilor sunt doar câteva dintre dificultățile întâlnite de către toți jucătorii.

Cu toate acestea, bugetul anual de investiții se ridică la peste 3 milioane de euro.

Cristian Popa: Într-adevăr, Intersnack investește constant în branduri și calitate, dar și în capacitățile de producție și, dacă mă uit la segmentarea investițiilor în ultimii 10 ani, cea mai mare parte a bugetului a fost direcționată către branduri. Anul trecut, cea mai mare provocare a fost legată de satisfacerea cererii pentru produsele noastre. Deși am investit constant în fabrica de la Ghimbav (jud. Brașov), creșterea categoriei din ultimii trei ani a reușit să ne depășească cele mai optimiste estimări. Din acest motiv am accelerat ritmul investițiilor, ajungând la peste 15 milioane de euro în această perioadă.

Una dintre noutățile lui 2018 pentru Intersnack a fost intrarea în categoria de pufuleți. Ce a determinat această decizie?

Cristian Popa: Snackurile extrudate reprezintă unul dintre cele mai puternice motoare de creștere pentru întreaga piață. Totuși, o mare parte din produse (57% în valoare și 70% în volum) este reprezentantă de segmentul de pufuleți. Întrucât inovația și varietatea sunt două considerente foarte importante în businessul nostru, era absolut normal să venim cu o ofertă în acest segment. Acum importăm pufuleții, dar acest lucru nu este tocmai rentabil din punctul de vedere al transportului. Tocmai de aceea ne gândim să demarăm producția de pufuleți la Ghimbav.

Deși nu mai poate fi încadrată la capitolul noutăți, extinderea retailerilor internaționali este un subiect care rămâne în atenția tuturor jucătorilor din piață. Cum se adaptează Intersnack România?

Cristian Popa: Suntem permanent în contact cu clienții noștri și asta ne ajută să ne adaptăm schimbărilor din retail. Conform declarațiilor marilor rețele din retail, acestea vor continua să investească în noi deschideri de magazine și acest lucru se va reflecta în creșterea ponderii acestui canal în total piață. Vorbim însă despre o piață de peste 500 de milioane de euro, în care rămâne suficient loc și pentru magazinele independente, de proximitate.

Dacă ne referim la businessul Intersnack, ce rol mai joacă canalul tradițional de vânzare?

Cristian Popa: Canalul tradițional rămâne un segment atrăgător prin proximitatea față de consumatori. Încă nu văd de ce s-ar urca cineva în mașină sau într-un mijloc de transport în comun să meargă la cel mai apropiat supermarket/discounter/hypermarket să își ia o pungă de semințe. Spre exemplu, în categoriile de pufuleți și semințe retailul independent are o cotă de circa 50%, în timp ce pentru alune și tortilla, cota este de 80% în dreptul IKA. Retailul independent va continua să fie puternic prin prisma convenienței. Prin urmare, noi vom continua să cultivăm relația cu acești jucători și să ne adaptăm suportul nevoilor lor.

Care sunt așteptările dvs. legate de piața bunurilor de larg consum, și implicit, de piața snackurilor? 2019 se anunță a fi un an bun?

Cristian Popa: Contextul macroeconomic pare să deterioreze gradul de încredere al consumatorilor, ceea ce duce implicit la o scădere a consumului. Trecutul demonstrează că în anii electorali consumul este stimulat. Alegerile europarlamentare și cele prezidențiale pot contrabalansa eventuale îngrijorări cauzate de contextul macro. În ceea ce privește piața de snackuri sărate, așteptările sunt optimiste. Dacă am compara consumul per capita și penetrarea categoriilor în România față de alte țări europene, am putea spune că există încă mult loc de creștere.

Care sunt, în opinia dvs., cuvintele-cheie care vor descrie evoluția pieței FMCG în 2019?

Cristian Popa: Inovația, creșterea ofertelor promoționale, expansiunea comerțului modern în formatele convenience, dar și trendurile emergente de consum „better for you” și „on the clock snacking”.

În acest context, care sunt prioritățile de business anul acesta?

Cristian Popa: Ca lider de piață, mizăm pe câteva direcții clare de acțiune pentru anul acesta: consolidarea cotei de piață și creșterea categoriei, îmbunătățirea parteneriatului cu clienții noștri, dar și optimizarea lanțului de distribuție. Cât despre planurile pe termen lung, activăm într-o piață sub media europeană din punctul de vedere al consumului per capita, cu un retail în consolidare și un consumator deschis unor noi experiențe de gust. Suntem pregătiți să venim în întâmpinarea acestor tendințe prin investiții în modernizarea și mărirea capacității de producție a fabricii din Ghimbav, dar și prin extinderea portofoliului cu inovații care răspund ultimelor trenduri de consum.

Va fi 2019 un an bun și pentru Intersnack România?

Cristian Popa: Chiar dacă mulți parametri indică faptul că suntem aproape de criză, suntem parte din Uniunea Europeană și conectați cu celelalte piețe, ceea ce înseamnă că acestea ne trag după ele. Am învățat din criza trecută și suntem atenți cu costurile, investim responsabil în calitate și în oameni. 2019 nu va fi un an ușor și dacă ar trebui să-l rezum într-un singur cuvânt, acesta ar fi provocator. Cred în evoluția pozitivă a categoriei și vă garantez că Intersnack România se va lupta să-și câștige și în 2019 locul la masa învingătorilor.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content