Acasă > Articole > Caro Supermarket, un exponent al mișcării de rezistență din retailul independent

Caro Supermarket, un exponent al mișcării de rezistență din retailul independent

Caro Supermaket
Caro Supermaket
Caro Supermaket
Caro Supermaket
Caro Supermaket
Caro Supermaket
Caro Supermaket

Retailul se dezvoltă în ritmul orașului – au resimțit acest lucru și soții Alexandra și Marian Măgureanu care în 2013 deschideau primul supermarket de pe strada Drumul Fermei, kilometrul zero al comerțului din noul Popești-Leordeni. Acum, magazinul lor, Caro Supermarket, este flancat de Mega Image, Profi, Penny Market și câteva mini-marketuri locale, inaugurate în boom-ul imobiliar care a adus în zonă zeci de ansambluri rezidențiale. Cum reușesc cei doi tineri să-și dezvolte businessul într-o piață sufocată de rețelele internaționale de magazine? 

După ce au depășit sentimentul de teamă și au refuzat o ofertă de vânzare venită de la un competitor,  cei doi antreprenori au decis să-și întărească atuurile în lupta cu rețelele mari de magazine. Iar acesta s-a dovedit a fi până acum un pariu câștigat, deoarece succesul Caro Supermarket le-a permis să investească în deschiderea celui de-al doilea magazin, în cartierul Berceni, și să ia în calcul un nou proiect de extindere. „Diferențierea de magazinele rețelelor mari prin sortimentație, deschiderea față de clienți – de exemplu, aducem în supermarket tot ce ne cer ei – și marja comercială redusă la minimum sunt lucrurile care ne-au permis să rezistăm și chiar să ne dezvoltăm în această piață sufocată de lanțurile internaționale de retail”, sintetizează Alexandra.

La toate acestea se adaugă munca asiduă, deoarece soții Măgureanu sunt zi de zi în supermarket, inclusiv de sărbători. De altfel, cei doi au renunțat la joburile lor pentru a se dedica businessului și consideră că acesta este singurul mod în care își pot ține afacerea sub control. Înainte de a deschide propriul business în comerțul alimentar, Alexandra a lucrat mai mulți ani în audit la o firmă locală de dimensiuni mari, iar Marian a activat în imobiliare.

Oportunitatea intrării în businessul de retail

Aventura lor antreprenorială în retailul din București a pornit de la o oportunitate oferită de doi prieteni de familie care dețineau un magazin de 100 de metri pătrați în cartierul Militari. În 2012 aceștia s-au hotărât să vândă supermarketul, iar soții Măgureanu l-au preluat de la ei. După doar șase luni au decis să renunțe la locația respectivă din cauza pierderilor generate. „Îmi amintesc și acum clienta septuagenară care m-a abordat în magazin ca să-mi spună că pasta de tomate este mai ieftină cu 40 de bani la magazinul Profi de peste drum. Am mers în Profi să verific prețul și am rămas uimit să aflu că realitatea era alta, la noi produsul respectiv se vindea cu 3,15 lei față de 3,90 în magazinul competitor. Însă percepția oamenilor este greu de schimbat. Problema este că așa erau toți cumpărătorii din zonă, oameni de vârstă înaintată care acordau cea mai mare atenție prețului. Nu conta faptul că la noi pâinea avea un gramaj mai mare, pentru ei era important să cumpere pâinea la 60 de bani, pentru că acesta era cel mai mic preț din zonă”, explică Marian Măgureanu.

Pentru el, cea mai bună decizie a fost faptul că a renunțat rapid la magazin, minimizându-și astfel pierderile. În schimb, spațiul nou din Popești-Leordeni, amplasat la parterul unui bloc inaugurat în 2013, pe lângă faptul că le-a permis să deschidă un magazin mult mai mare, le-a oferit acces la un alt tip de shopper, orașul fiind locuit preponderent de familii tinere cu copii. „Startul a fost unul foarte bun. Nici nu inaugurasem oficial supermarketul că oamenii deja intrau în magazin și luau produse direct din baxurile așezate în fața rafturilor”, își amintește proprietarul Caro Supermarket. Au început cu o suprafață de vânzare de peste 100 mp pe care au dublat-o ulterior, astfel că supermarketul Caro are acum o sală de vânzare de 200 mp dintr-un total de 300 mp cât este spațiul închiriat.

Lecțiile învățate

Momentul în care s-a finalizat construcția ansamblurilor rezidențiale din zonă a fost un punct de cotitură pentru Caro Supermarket deoarece muncitorii care lucraseră pe șantiere reprezentau un procent mare din numărul zilnic de clienți. În plus, blocurile noi au fost nelocuite câteva luni, până când și-au găsit cumpărători. Multe magazine locale s-au închis în acea perioadă, însă soții Măgureanu au hotărât să aștepte redresarea businessului – o decizie de care sunt mândri acum.
Apoi au venit rând pe rând rețelele internaționale de retail, iar proprietarii Caro Supermarket s-au văzut puși din nou în fața unor decizii importante: mai întâi au luat în calcul intrarea în sistemul de parteneriere propus de Shop&Go, însă au spus pas deoarece ar fi însemnat să renunțe la circa două treimi din articolele listate în magazin. Au avut pe masă și o ofertă de preluare de la un competitor mai mare, dar s-au răzgândit peste noapte și au refuzat-o.

Cât despre modul în care se raportează la competitorii mai mari, Alexandra spune că a încetat de mult să verifice constant prețurile celorlalte magazine. „Noi ne-am format clientela noastră fidelă, oameni care apreciază că aducem pâine pe vatră proaspătă în fiecare dimineață, fructe și legume achiziționate direct de la producători locali, precum și faptul că suntem deschiși la toate sugestiile și dorințele lor. Ne axăm pe diversitatea ofertei, având 14.000 de articole listate, iar cele mai importante categorii pentru noi sunt produsele de băcănie, detergenții și apa îmbuteliată, deoarece apa din zonă nu este potabilă”, susține antreprenoarea.

„Atunci când au venit rețelele mari în vecinătatea noastră mergeam zilnic în magazinele lor ca să facem comparații de preț. Însă am ajuns la concluzia că este păgubos să analizezi în permanență prețurile magazinelor concurente. Din momentul în care ne-am relaxat și am avut încredere că politica noastră de preț este una corectă, vânzările au început să crească”, afirmă Alexandra.
În ceea ce privește aprovizionarea, după câteva experiențe neplăcute cu producători și distribuitori mari, proprietarii Caro Supermarket au investit în achiziția unui autovehicul de marfă pentru a face aprovızionarea supermarketului pe majoritatea categoriilor, fiind vizitate preponderent magazinele engros și rețeaua Selgros.

Viitorul antreprenorilor români în comerț

„Retailul autohton este sufocat de rețelele internaționale, iar teama antreprenorilor locali este mult prea mare: aceștia nu au curaj și nici răbdare să aștepte redresarea afacerii”, punctează Marian Măgureanu. În opinia sa, o soluție ar fi asocierea micilor comercianți locali. „Statul nu ne ajută deloc, ci îi servește prioritar pe retailerii mari. Nu înțelege că închiderea magazinelor locale atrage după sine și dispariția unor furnizori români”, mai subliniază el.

Gândindu-se la viitor, Marian afirmă că vede doar două opțiuni pentru Caro Supermarket: „Fie ne extindem, fie vindem afacerea. Este foarte greu să reziști pe piață cu un singur magazin”. Primul pas în extindere a fost făcut: inaugurarea unui magazin de format modern de 140 de metri pătrați pe Drumul Jilavei din cartierul Berceni. Acum, soții Măgureanu analizează o a treia locație, un spațiu mult mai mare, de 1.000 de metri pătrați. Marian își dorește să deschidă și un magazin mobil cu o sortimentație formată din alimente și băuturi non-alcoolice, pe care să-l amplaseze pe un șantier mare din oraș, iar după finalizarea lucrărilor de construcție să-l mute pe un alt șantier.

În toată această aventură în comerțul alimentar, singurul regret al celor doi tineri antreprenori este că nu le rămâne prea mult timp de petrecut cu fetița lor de șase ani. „Avem momente în care simțim că suntem depășiți de volumul de muncă. Stăm și la casa de marcat, facem și curățenie în magazine, deoarece trebuie să suplinim lipsa de personal”, mai spune Alexandra.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content