Acasă > Articole > Businessul ce susține cauza cafelei proaspăt prăjite

Businessul ce susține cauza cafelei proaspăt prăjite

Marian Răduță, Cafethescu

Cafeaua se bucură de o incidență uriașă în consum, numărându-se printre băuturile care fac parte din rutina românilor. Interesant este însă faptul că, pe lângă brandurile marilor companii, se conturează o nouă nișă, cea a cafelei proaspăt prăjite, pe care doar prăjitorii artizanali o pot oferi clienților. CaféThé’scu este doar un exemplu, un business născut acum doi ani în urma unei investiții de circa 45.000 de euro și care urmează să ajungă la maturitate în acest an.

Un loc de muncă pierdut, un drum din România până în Franța, o vizită la o prăjitorie artizanală de cafea și un business plan pe drumul de întoarcere. Așa a început Marian Răduță, afacerea cu miros de cafea proaspăt prăjită de pe Calea Moșilor din București.

Antreprenorul din spatele CaféThé’scu a dezvoltat acest business cu ajutorul surorii lui, stabilită în Franța. „În decembrie 2013, fiind în Franța pentru Sărbători, sora mea m-a dus la o clientă de-a ei, care este «torrefactrice» – prăjește cafea artizanal, și am asistat la prăjirea cafelei. După două ore de arome puternice și discuții, am plecat de acolo cu ideea afacerii. De ce nu aș face și eu din pasiunea mea o sursă de venit?”, își amintește antreprenorul.

Primii pași în business au fost făcuți în direcția cercetării pieței, a concurenței, a publicului țintă și a legislației. Concluzia? Piața cafelei prăjite artizanal este încă la început pe plan local, concurența nu este foarte acerbă și, prin urmare, nivelul de oportunitate este mare.
Statisticile companiilor de cercetare arată că România se află printre primele 50 de țări din lume băutoare de cafea, la mijlocul clasamentului.

„După ce am trasat direcția în care voiam să merg, a urmat participarea la congresul «torrefacteurilor» din Franța, unde am selecționat câțiva furnizori de cafea și de ceai, am ales și am comandat prăjitorul de cafea și celelalte echipamente. Apoi, pentru a învăța mai multe despre cafea și mai ales pentru a afla secretele unei prăjiri corecte am făcut un curs de «torrefacteur expert» la Bordeaux”, susține Marian Răduță.

După ce nici locația nu a mai fost o problemă, aceasta fiind cea mai mare provocare până în prezent, în martie 2016, locuitorii din Calea Moșilor au început să simtă mirosul cafelei prăjite. „Locația am găsit-o foarte greu; zona este o arteră principală, dar faptul că nu poate să staționeze/parcheze nicio mașină ne influențează, cât de cât, negativ”. Investiția inițială în magazin a fost de 45.000 de euro, dintre care aproape jumătate fiind alocați prăjitorului, la care s-au adăugat câteva mii de euro pentru fondul de rulare, suma provenind din economiile personale și cele ale familiei.

Când intri în magazin, unde antreprenorul a optat pentru design minimalist și foarte aerisit, îți atrage atenția întâi „inima magazinului” – prăjitorul de cafea ce ocupă aproape un sfert din suprafața unității. Cafeaua este așezată și ea la loc de cinste, chiar în spatele barului de servire, și, în funcție de cât de pasionat ești, poți să rămâi la câteva discuții cu expertul din spatele barului.

Multă pasiune, câteva prăjitorii

Chiar dacă pentru numărarea prăjitoriilor de cafea din București îți ajung degetele de la mâini, „cafeaua bună crește pe zi ce trece”, observă Marian Răduță.

Ce oferă CaféThé’scu clienților? În locație se găsesc aproximativ 100 de articole, grupate în trei game de produse: cafea, ceai și accesorii pentru prepararea cafelei și a ceaiului. Gama de cafele conține în jur de 15 sortimente, toate arabica, provenind din țările producătoare de cafea, mai mult sau mai puțin cunoscute: Brazilia, Columbia, Indonezia, Nicaragua, Costa Rica, Camerun, Kenya, Etiopia, Guatemala, Salvador, Mexic, Peru etc. Furnizorul de cafea cu care lucrează compania este o societate familială situată în Franța, la Bordeaux, specializată în selectarea, importul și distribuția cafelei verzi de calitate în toată Europa. La capitolul ceai, antreprenorul a încercat să construiască o gamă cât mai completă, listând ceaiuri negre, albe, verzi, roșii, naturale sau parfumate, ce provin de la compania Christine Dattner Paris, iar de ceva timp, există și un furnizor de ceai din România. „Neavând foarte mulți furnizori, relația cu aceștia nu este greu de gestionat. Aș menționa doar că, în vreme ce pe furnizorii francezi îi plătim la 30 de zile, pe furnizorii români îi plătim în avans sau la livrare”.

Întrebat prin ce se diferențiază businessul său de alte afaceri active pe această nișă, antreprenorul consideră că „Provocarea nu vine din partea prăjitorilor de cafea, ci mai degrabă din partea marilor firme care comercializează cafea. Avantajele noastre competitive sunt date de un raport calitate/preț foarte bun, cafele cu trasabilitate totală de la producător până la cumpărător, prăjite în cantități mici pentru a garanta tot timpul prospețimea, iar în fața clienților stă un interlocutor pasionat și format în domeniul cafelei, tot timpul atent la nevoile și dorințele clientului, capabil să-l îndrume și să-l informeze”.

Un 2018 de două ori mai bun

Numărul celor care calcă zilnic pragul prăjitoriei depășește 50 de persoane și, în zilele cele mai bune, poate ajunge până la 100. În ceea ce privește încasările obținute, valoarea cumpărăturilor pornește de la prețul unui espresso – 4 lei - și poate ajunge și până la 300 lei, cu o medie de 20 – 25 lei. Astfel, veniturile zilnice generate de prăjitorie ajung între 1.200 de lei și 1.500 de lei. De asemenea, produsele sunt vândute și prin intermediul magazinului online, însă unitatea de pe Calea Moșilor asigură cea mai mare parte a vânzărilor, 80% din cifra de afaceri fiind susținută de magazinul fizic.

Cum arată clientul CaféThé’scu? „Profilul este foarte variat: tineri, mai puțin tineri, pensionari, persoane cu venituri mai mari sau mai mici. Această situație scoate în evidență faptul că vorbim de o băutură foarte populară și cum spuneam mai sus, există o tendință de a da prioritate calității, și nu cantității”, observă Marian Răduță.

În ceea ce privește veniturile anuale pe care le aduc acești clienți afacerii, în primul an de funcționare (2016), vânzările au atins aproape 100.000 de lei, iar 2017 a arătat că businessul are potențial, cifra de afaceri raportată fiind dublă față de anul anterior. „Chiar dacă în 2017 nu am atins încă cifrele previzionate în business plan, ne apropiem cu pași repezi. Pentru 2018, sperăm, din nou, la o dublare față de cifra de afaceri din 2017”.

Pentru viitor, planurile prăjitoriei de cafea includ mai multe sesiuni de degustări, noi „terroirs” din țări producătoare mai puțin cunoscute, diversificarea către alte produse complementare cafelei și ceaiului și cucerirea unui nou tip de clienți, din zona HoReCa.

La aproape doi ani de la deschiderea magazinului, Marian Răduță spune că reușite au fost mai multe, dar cea mai importantă: „Clienții mulțumiți și plini de satisfacție, care-mi spun că am «o cafea bună»!”

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content