Acasă > Articole > Biocratizarea retailului francez sau, mai pe scurt, Bio c'Bon

Biocratizarea retailului francez sau, mai pe scurt, Bio c'Bon

Bio c'Bon
Bio c'Bon
Bio c'Bon
Bio c'Bon
Bio c'Bon
Bio c'Bon
Bio c'Bon

„Dacă nu vine muntele la Mahomed, vine Mahomed la munte”, spune o veche zicală. Așa ar putea fi caracterizată și filosofia lanțului francez de magazine Bio c’Bon care, în scurt timp, a cucerit piața de origine și a depășit chiar granițele Europei, ajungând până în Japonia. 

Piața franceză a produselor bio este în creștere constantă, ajungând la opt miliarde de euro în 2017, prin urmare și apetitul retailerilor specializați pe această nișă sporește direct proporțional. Și totuși, jucătorii francezi istorici au fost luați prin surprindere de Bio c’Bon, lanțul de magazine cu una dintre cele mai agresive creșteri pe piața de profil. Fondat în 2008, la Paris, de către finanțistul Thierry Brissaud, acesta își propune să „democratizeze” produsele bio făcându-le accesibile unei categorii mai largi de persoane. Practic, retailerul nu se adresează doar persoanelor obișnuite cu aceste produse, ci încearcă să atragă tipologii noi de clienți plasându-și unitățile în proximitatea consumatorilor și oferind sfaturi personalizate în magazin. În plus, oferta magazinului cuprinde o gamă completă de produse și nu doar pe cele „tehnice” care sunt, în general, asociate cu bio: de la fructe și legume de sezon sau produse la vrac (cereale, fructe uscate etc.) până la brânzeturi, dulcețuri și chiar cosmetice.

O strategie îndrăzneață

Ca strategie, Bio c’Bon se instalează chiar în mijlocul orașelor, propunând produse autentice la prețuri, uneori, agresiv de mici, dacă ținem cont că una dintre ofertele de bază ale acestei rețele este un coș de patru kilograme de legume și fructe care costă doar 10 euro și care, în fiecare săptămână, are altă componență. În plus, având în medie 4.500 de SKU-uri în fiecare magazin, Bio c’ Bon oferă, în materie de produse bio, ceea ce listează în mod normal un supermarket clasic. Mai mult, lanțul de magazine are parteneriate directe cu producătorii francezi, eliminând astfel intermediarii și putând să obțină prețuri mai bune pentru consumatori.

Practic, mizând pe un concept de proximitate, cu magazine între 200-500 de metri pătrați, Bio c’Bon are toate elementele care au făcut în Franța ca bio să fie un real succes: sortimente alese pe sprânceană, partea de consiliere (inclusiv consultații gratuite oferite de naturopați), crearea unui spirit comunitar (prin servicii precum plant-sitting - pentru ca, la întoarcerea din vacanță, proprietarii să nu-și găsească plantele uscate în casă - sau zonă de schimb de presă, pentru a da o nouă viață ziarelor și revistelor).

Între 2008 și 2009, Bio c’Bon a deschis primele patru magazine, iar de aici și până la crearea unui adevărat lanț de retail nu a mai fost decât un pas: în luna mai 2011, comerciantul deja depășea pragul de 10 unități, iar doi ani mai târziu inaugura magazinul cu numărul 30. La finalul lui 2013, cifra de afaceri ajunsese la 53 de milioane de euro, ceea ce i-a permis companiei să facă încă un pas mare înainte: extinderea peste hotare.

Piețe noi de desfacere

O altă mutare interesantă a fost inaugurarea unui restaurant în orașul Boulogne, în 2016, denumit C’ du Jardin. În mod evident, toate ingredientele folosite aici provin de pe rafturile magazinelor Bio c’Bon. Conceptul presupune existența a trei zone: barul de salate cu mai mult de 48 de produse bio care pot fi consumate pe loc sau luate la pachet, un bar de sendvișuri și un neo-bistro, unde există și o bandă transportoare pentru antreuri și deserturi. În prezent sunt operaționale trei restaurante, pe harta expansiunii în HoReCa intrând ulterior și Parisul și un alt oraș mare, Dijon.

Nici online-ul nu a fost scăpat din vedere. În 2015, Bio c’Bon își listează produsele pe Amazon, prin serviciul Amazon Prime Now prin care acestea pot ajunge la clienți în cel mult două ore. Totul pentru „democratizarea” produselor bio, care ajung astfel mai aproape de consumatorii lor.

Magazinele fizice sunt în continuare nucleul businessului, chiar în acest moment fiind anunțate inaugurări noi în Franța. În spatele acestei adevărate ofensive Bio c’Bon se află compania Marne et Finance, specializată în investiții imobiliare, care susține planurile îndrăznețe ale retailerului punându-i la dispoziție diverse vehicule de plasament. Acest lucru îi permite să aibă suficiente resurse pentru a se dezvolta fără a fi nevoie de lansarea unei francize. În plus, directorul Marne et Finance este și președinte director general al retailerului, Thierry Chouraqui.

Studiu de caz: Extinderea pe două continente

În 2014, Bio c’Bon deschidea primul magazin din afara Franței, alegând Italia, iar în 2015 era inaugurată o unitate în Elveția. Punând pe harta expansiunii și Belgia și Spania, retailerul ajunge să depășească cu mult borna de o sută de magazine.

În decembrie 2016, francezii ajung tocmai pe continentul asiatic, în Japonia. În magazinul din Tokyo, pe lângă suprafața de vânzare se mai găsesc un daily corner, un colț care propune produse pentru degustare, un raion cu produse ready-meals pentru a putea fi mâncate rapid, dar sănătos, și un spațiu „eat in”, unde clienții pot rămâne să mănânce pe loc produsele cumpărate din magazin.

Deși piața de produse bio în Japonia este de aproape cinci ori mai mică decât în Franța, în ciuda celor 126 de milioane de locuitori, trendul ascendent este cel care i-a atras atenția retailerului francez. „În materie de bio, Japonia este Franța de acum zece ani”, a spus recent Thierry Chouraqui, cu ocazia deschiderii celei de-a doua unități a francezilor în Japonia, tot în Tokyo. De altfel, lanțul vizează deschiderea a zece unități pe piața niponă până la finalul anului. Mai trebuie menționat că pentru dezvoltarea în Japonia, francezii s-au aliat cu Aeon, cel mai mare distribuitor local.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content