Acasă > Articole > Barta Ati, rețeta clasică de creștere a unui business în retail

Barta Ati, rețeta clasică de creștere a unui business în retail

Magazin Barta Ati

Supraviețuirea este unul dintre atributele care definesc, în ultima perioadă, tot mai multe rețele locale de magazine. Există însă și excepții de la regulă, iar retailerul Barta Ati din Satu Mare este doar un exemplu. Pe lângă remodelări și optimizarea sortimentației, pe lista de priorități sunt prezente și investițiile în expansiune, iar preluările nu sunt excluse nici ele. 

Dacă până acum câțiva ani lanțurile internaționale se orientau cu precădere către Capitală și centrele urbane mari, în ultima perioadă lucrurile s-au schimbat. În Satu Mare, un oraș cu aproximativ 100.000 de locuitori, operează nu mai puțin de 19 unități IKA, dintre care patru sunt hypermarketuri. Iar lucrul acesta nu a rămas fără ecou pentru antreprenorii locali. „Resimțim tot mai puternic invazia retailerilor internaționali. Dacă vorbim despre orașul Satu Mare, singurele rețele independente care au rezistat suntem noi, alături de cei de la Unicarm și Santec. În rest, mai sunt doar niște chioșcuri și asta ar trebui să ridice niște semne de întrebare”, explică Ludovic Barta, administratorul rețelei Barta Ati.

Cine este Barta Ati?

Pentru cei care nu știu prea multe despre Barta Ati, ar trebui spus că este unul dintre retailerii cu notorietate pe piața din Satu Mare, operând în acest moment 16 unități comerciale. „Businessul nostru de bază era distribuția. Aventura în retail a început în urmă cu aproape 20 de ani, cu o tarabă în piața mare din Satu Mare”, își amintește Ludovic Barta.

De-a lungul timpului, taraba din piață s-a transformat într-un chioșc și apoi într-un minimarket cu servire la tejghea. Cu toate acestea, magazinele au devenit importante în businessul Barta Ati în ultimii 10 ani. Spre exemplu, doar în 2017 au fost inaugurate patru magazine noi, iar anul acesta retailerul a bifat deja o primă deschidere.

Cât despre conceptul de magazin, Ludovic Barta spune că lucurile au venit cumva natural și au învățat pe parcurs cu ce se mânâncă de fapt retailul. „Nu știam unde vrem să fim peste cinci ani. Dacă a existat însă o constantă a businessului nostru, aceea a fost atenția către partea financiară. Întotdeauna am căutat siguranța financiară și tatăl meu, care a înființat practic compania, este genul de antreprenor care a preferat să se dezvolte pas cu pas”, a punctat Ludovic Barta.

Când sortimentația dă tonul

Din cele 16 magazine Barta Ati, 13 operează ca magazine de proximitate, astfel că sortimentația a fost gândită ca principal element de diferențiere. Iar acest lucru este vizibil atât prin comparație cu alte magazine din oraș, dar și la nivel de rețea. „Am încercat să le acordăm mai multă libertate șefelor de magazin pentru că ele știu cel mai bine ce se întâmplă în magazine, dar și ce nevoi au clienții. În acest fel, am reușit să avem o sortimentație adaptată profilului de client. Spre exemplu, una dintre unități este în imediata proximitate a unui parc și am pus foarte mult accentul pe produsele care vizează familiile cu copii și copiii, cum ar fi o gamă mai extinsă de fructe, snackuri, dar și cretă colorată și mingi”, a adăugat proprietarul Barta Ati.

Pentru a rezista competiției, dincolo de adaptarea sortimentației la profilul clienților, erau necesare niște elemente clare de diferențiere, iar în cazul Barta Ati acestea au venit din parteneriatele cu producătorii locali, care îi permit retailerului să pună la raft produse care nu se găsesc în alte magazine. „Locuitorii din Satu Mare sunt mari consumatori de paste și lactate și aici a fost unul dintre pariurile noastre. Astfel, pe lângă furnizorii naționali, lucrăm pe lactate cu Roxar Prod Com, Primalact sau Gordon Prod, iar pe paste făinoase cu Paste Tutti, Novita Impex, Firma Hutton”, a precizat Ludovic Barta.
În plus, tot la capitolul sortimentației, retailerul are avantajul de a face parte din franciza CBA Nord-Vest, ceea ce a venit la pachet cu branduri proprii dezvoltate de CBA, cât și de importuri paralele atât în categoriile de alimente, cât și în cele non-alimentare.

Și dacă vă întrebați dacă strategia dă roade, răspunsul este cât se poate de simplu. „Da. Sortimentația a fost arma pe care am avut-o la dispoziție în fața germanilor de la Lidl când au deschis un magazin la mai puțin de 100 de metri de o unitate Barta Ati. Nu ai cum să supraviețuiești având la vânzare aceleași produse. Cumva gama de produse ne-a ajutat să ne recâștigăm clienții pentru că pe rafturile noastre găsesc produsele pe care le au IKA, dar și multe alte produse care nu sunt listate acolo”, a explicat și Dorgai Szabolcs, Directorul rețelei Barta Ati.

Remodelările, o oportunitate de creștere

Prezența rețelelor internaționale a deschis apetitul consumatorilor față de ceea ce denumim „retail modern” astfel că investițiile în remodelări au devenit o necesitate. „Este clar că shopperul caută magazine curate, care arată bine și în care îi face plăcere să își facă cumpărăturile. Așa că am încercat și noi să ținem pasul”, a adăugat directorul rețelei.

Unul dintre magazinele care a trecut recent printr-un proces de modernizare se află la intersecția cartierelor Micro 14, Micro 15 și Micro 16 și este situat în proximitatea unei locații Lidl. Până la inagurarea discounterului, la finalul lui 2017, magazinul Barta Ati era în top doi ca vânzări la nivel de rețea, însă acum a pierdut o poziție în clasament. Poziționarea însă îi asigură zilnic 1.000 de clienți, fiind cel mai bun magazin ca și număr de bonuri emise. „Era nevoie să aducem un suflu nou așa că am investit în rafturi și vitrine noi, am regândit dispunerea categoriilor, totul pentru a oferi clienților o experiență de cumpărare mai plăcută”, a spus Dorgai Szabolcs.

Și acesta nu este singurul magazin în care retailerul a încercat să vină cu o față nouă. „Așa cum spuneam, viitorul nu pare a fi tocmai sigur așa că suntem nevoiți să facem lucrurile treptat. De la lumina în magazin, la vitrinele frigorifice, până la rafturi. Cumva e un proces continuu de modernizare, pe care îl vom duce mai departe și anul acesta, dar și dincolo de 2019”, a explicat Ludovic Barta.

Ce aduce viitorul?

Pentru proprietarii Barti Ati, lucrurile sunt clare. Pe termen scurt, Ludovic Barta Ati vorbește despre optimizarea sortimentației și acordarea unei atenții mai mari produselor ultra-fresh. „Probabil ați văzut deja că în magazine nu punem accentul pe legume și fructe și am vrea să schimbăm acest lucru. În plus, deși sunt în continuare atenți la preț, consumatorii sunt dispuși să aloce un buget mai mare către produsele de calitate superioară, astfel că vom merge mai mult și în zona aceasta”, a precizat proprietarul rețelei.

Cât despre celelalte proiecte aflate pe listă, antreprenorul vorbește despre consolidarea poziției în piață, atât prin remodelări, cât și prin extinderea rețelei. „Am început anul cu o investiție de 150.000 de euro în magazinul din Negrești, a doua unitate pe care o operăm în afara orașului Satu Mare. Este o zonă pe care o testăm și am observat că ruralul este o nișă de exploatat. De exemplu, celalalt magazin din afara orașului performează mai bine decât cel mai slab magazin din Satu Mare. Însă în rural veniturile sunt mai mici și implicit puterea de cumpărare este mai mică. Cu toate acestea, ne uităm spre magazinele din centrele comunelor pentru că ar putea reprezenta o investiție bună”, mai punctează Ludovic Barta.

Planurile de dezvoltare nu se limitează însă la zonele rurale. Retailerul vizează extinderea în Satu Mare însă nu prin construirea de spații noi, ci mai degrabă prin preluări. Cu toate acestea, retailerul urmărește cu prioritate rentabilitatea fiecărei unități. În ceea ce privește așteptările în materie de vânzări, antreprenorul și-a setat un plus de 7-10% față de 2018, ceea ce ar ridica cifra de afaceri a companiei la peste 120 de milioane de lei.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content