Acasă > Articole > Băcănia rurală, adusă la timpul prezent de doi antreprenori din Hărman

Băcănia rurală, adusă la timpul prezent de doi antreprenori din Hărman

Băcănia magică

Poate avea șanse de reușită o băcănie cu produse bio în rural? Pentru Alina și Călin Briceanu, proprietarii Băcăniei Magice din Hărman, județul Brașov, răspunsul a fost da. Și chiar dacă, la prima vedere, putem vorbi despre curaj dus la cote extreme, primele șase luni de la inaugurare confirmă ipoteza celor doi antreprenori, iar pe hârtie se conturează deja următoarele direcții de dezvoltare.

Din noua generație de antreprenori care au curajul să depășească granițele și cresc odată cu businessul fac parte și Alina și Călin Briceanu, tinerii din spatele Băcăniei Magice. De unde însă ideea de a dezvolta un business specializat în mediul rural? La fel ca în cazul multor concepte specializate, totul a pornit de la o nevoie personală. După șapte ani petrecuți în Belgia, unde au învățat ce înseamnă să mănânci sănătos cu adevărat, și după nașterea primului lor copil, cei doi soți s-au întors în țară. Și-au dat seama însă repede că le lipsesc magazinele cu produse bio din Belgia și așa le-a încolțit în minte ideea că ar putea să construiască un business în jurul acestor produse. „Tocmai începusem diversificarea alimentației copilului și am început să mă documentez despre producători bio, ca să găsim surse de unde ne-am putea aproviziona pentru noi. De aici și până la a pune pe hârtie un plan de business a mai fost doar un pas”, își amintește Alina.

Secretele din spatele conceptului

Chiar dacă, inițial, în concepția Alinei businessul avea o cu totul altă formă, proiectul a fost regândit și adaptat locului. „Îmi doream foarte tare să construim o piață bio care să fie, practic, o zonă de socializare, demnă de anul 2018. Nu înțeleg de ce într-o comună precum Hărman, unde vin o mulțime de turiști, nu există nicio piață agroalimentară care să le ofere producătorilor locali șansa de a-și pune produsele la vânzare”, afirmă proprietara băcăniei. Și pentru că vorbim despre o zonă în care concepte precum bio și sănătos abia prind contur, cei doi antreprenori au ales să meargă pe varianta unui proiect pilot, o băcănie în care cuvântul de ordine este „sănătos”.

Situată în centrul istoric al comunei Hărman, în apropiere de biserica fortificată, Băcănia Magică a fost inaugurată în februarie 2018, iar conceptul a fost gândit pentru spațiul comercial ales de cei doi antreprenori. „De la piața visată am ajuns la un spațiu restrâns, pe care am încercat să-l transformăm într-un loc prietenos, cu o energie pozitivă”, precizează Alina. Și pentru că orientarea spre bio vine cumva la pachet și cu dorința de a reduce risipa, soții Briceanu au ales să folosească în amenajare mobilier reciclat și paleți, iar designul și picturile au fost realizate... în familie.

Mai mult decât un spațiu de vânzare, Alina și Călin și-au dorit ca băcănia să fie un liant între producătorii mici din zonă și potențialii cumpărători. Astfel, sortimentația a fost gândită ca atare. „Inițial, cel puțin un sfert din sortimentație era reprezentat de legume și fructe. Apoi am dezvoltat gama de produse de bază bio sau procesate natural (făină, mălai, orez, paste făinoase, cafea), dar și specialități. Mi-am dorit să aduc cât mai multe legume și fructe românești și vorbim atât despre produse cu certificare bio sau în proces de conversie, cât și despre produse naturale”, explică antreprenoarea. O sursă bună de informare pentru proprietarii Băcăniei Magice au reprezentat-o platformele „Adoptă un țăran” și PlatFerma, de unde Alina și Călin și-au ales, practic, partenerii de business.

Un pariu câștigat

Deși s-ar putea spune că e aproape imposibil să vinzi legume grădinarilor, cei doi antreprenori au reușit să atragă atenția locuitorilor din Hărman cu conceptul lor de magazin, iar asta se vede și în rezultatele businessului. La doar șase luni de la inaugurare, 30 de clienți trec zilnic pragul băcăniei, în medie, iar valoarea coșului de cumpărături ajunge până la 200 de lei. „Sunt clienți care intră în băcănie doar pentru o cafea, dar sunt și persoane care își fac cumpărăturile pentru toată săptămâna. Însă media este undeva în jur de 50 de lei”, precizează aceasta.

Cât despre produsele care au ajuns la inima cumpărătorilor, dulcețurile și zacusca au fost în topul vânzărilor în sezonul rece, urmate de produsele de bază și produsele fără zahăr și fără gluten. „Sunt din ce în ce mai mulți consumatori care vor să-și schimbe stilul de viață și care se orientează către produsele sănătoase. Am fost uimită de cât de mulți localnici își fac încă pâinea în casă. Însă am observat că topul celor mai vândute produse diferă în funcție de sezon. Acum, de exemplu, performează foarte bine înghețata”, susține Alina.

Cu toate acestea, apropierea de Brașov reprezintă un avantaj clar, mai ales că nu toți locuitorii din Hărman au reușit să depășească bariera prețului. „În momentul în care ne-am gândit la concept, mi-a fost clar că nu ne adresăm doar localnicilor, pentru că o bună parte din ei obișnuiesc să cultive în grădină legume și fructe. Ne-am axat în primul rând pe persoanele care, la fel ca noi, s-au mutat aici. Există o comunitate foate mare de oameni veniți din Galați și Cluj care s-au mutat în zonă și care fiind obișnuiți cu astfel de produse ne-au devenit clienți. În plus, primim o mulțime de comenzi de la persoane care locuiesc în Brașov și cărora le livrăm produsele acasă ”, mai spune antreprenoarea.

Un alt segment de clienți cu potențial îl reprezintă turiștii, iar cei doi antreprenori au încercat să-și maximizeze șansele de reușită. „Trebuie să recunosc că am crezut că ponderea turiștilor o să fie mai mare. Însă ne-am dat seama că vin într-un circuit și de cele mai multe ori nu au cum să opreasă. Am făcut însă niște pliante special pentru cetate ca să promovăm băcănia și se pare că inițiativa dă rezultate. Probabil că în câțiva ani lucrurile vor sta cu totul diferit dacă ne vom implica mai mulți locuitori să creștem notorietatea și să promovăm atracțiile turistice din comună”, punctează Alina Briceanu.

Proiecții pentru viitor

Pornind de la nevoile consumatorilor, prioritatea numărul 1 este dezvoltarea unei platforme de vânzare online. „Lucrăm deja la acest proiect, sperăm să fie gata cât de curând. Nu aveam în plan să dezvoltăm un magazin online, însă clienții ne-au cerut acest lucru. Tot timpul primim comenzi ca urmre a postărilor de pe Facebook și nu pot să ofer o listă de prețuri în word”, detaliază proprietara Băcăniei Magice.

Dincolo de faptul că vorbim despre un nou canal de vânzare, Alina privește online-ul ca fiind un element cheie pentru extinderea sortimentației, dar și pentru majorarea vânzărilor. „Sperăm să ne triplăm vânzările odată cu lansarea online-ului. Sunt produse care nu își au locul în băcănie, dar care au potențial. De exemplu, o gamă mai variată de cosmetice, scutece și produse bio de îngrijire pentru bebeluși. În plus, acestora li se adaugă și produsele noi pe categoriile pe care le avem deja în băcănie, dar pe care nu le putem lista din lipsă de spațiu”, mai precizează Alina Briceanu. 

Cât despre așteptări și în ce proporție s-au concretizat acestea, cei doi antreprenori sunt multumiți de cum a evoluat businessul în prima jumătate din an, mai ales că erau conștienți că pentru a susține afacerea trebuie să vină cu bani de acasă în primele luni.

„Nu a fost cazul să mai aducem bani de acasă. Până acum ne-am mărit portofoliul din ce am câștigat. Bugetul total a depășit 10.000 de euro pentru că, la început, furnizorii nu au încredere și trebuie să le plătești marfa pe loc. Însă ne-am dat seama că se poate și cu investiție mică, atât timp cât ideile sunt bune. E clar că nu am inventat noi roata, însă te poți inspira din proiectele altor antreprenori, fără să uiți însă că e nevoie să-ți pui amprenta”, conchide proprietara Băcăniei Magice. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content