Acasă > Articole > Anul revenirii pe profit pentru Olympus România

Anul revenirii pe profit pentru Olympus România

Athanasios Giannousis, Director Comercial Olympus România

Prezenți oficial în industria lactatelor din România începând cu 2011, grecii de la Olympus au investit până în acest moment peste 130 de milioane de euro în businessul local. Această decizie a venit la pachet cu o extindere accelerată a portofoliului, prin care compania și-a asigurat poziția a treia în clasamentul producătorilor de profil, dar și cu o diminuare a profitabilității. Cu toate acestea, Athanasios Giannousis - Directorul Comercial al Olympus România - afirmă că 2018 poate readuce compania pe profit și estimează depășirea pragului de afaceri de 100 de milioane de euro. 

Am trecut deja de prima jumătate a anului și majoritatea jucătorilor vorbesc despre creșteri pe linie ale afacerilor. Cum arată situația în cazul Olympus România?
Athanasios Giannousis:
Consumatorii români s-au arătat  mereu deschiși la oferta produselor din portofoliul Olympus, motiv pentru care, încă de la intrarea pe piața locală, am înregistrat de la an la an creșteri în vânzări.  Ne aflăm pe o pantă ascendentă și în prezent suntem pe locul 3 în topul jucătorilor pe lactate. Am închis primul semestru conform așteptărilor noastre, iar până la finalul anului estimăm o creștere de două cifre.

Ce factori au contribuit la această evoluție? Care au fost categoriile care au susținut creșterea în primul semestru?
Athanasios Giannousis:
Au contat în primul rând calitatea produselor noastre și gama diversificată de produse. Suntem prezenți în toate categoriile – telemea, iaurt grecesc, sucuri, lactate bio, lactate pe bază de lapte de capră. Cele mai puternice categorii, care au reprezentat motoarele de creștere a afacerilor, sunt iaurtul grecesc (am fost primii care am introdus categoria iaurtului grecesc pe piața locală, în 2011), telemeaua vrac (unde suntem numărul 1 ca vânzări) și sucurile (noi am deschis categoria de sucuri proaspete, naturale).

Ce tendințe în consum ați putut observa anul acesta și care este disponibilitatea de a cheltui a românilor pe segmentele în care activați?
Athanasios Giannousis
: Se menține tendința de abordare a unui stil de viață sănătos. Petrecând mult timp în magazine am observat două aspecte importante: consumatorul este interesat în ultima vreme de locul unde este realizat produsul, țara de origine, și, în al doilea rând, citește eticheta și se uită dacă produsul conține conservanți. În cazul nostru, toate produsele lactate care sunt realizate pentru piața din România sunt din lapte 100% local și nu conțin conservanți. Consumatorii sunt mai atenți și mai precauți la calitatea produselor pe care le cumpără, respectiv la noutățile care apar în piață. Pentru că activăm într-o industrie dinamică, versatilă și competitivă, pentru a rămâne în top trebuie tot timpul să diversifici, atât la nivel de conținut, cât și la nivel de ambalaje. Cheia este inovația.
Ce am mai observat este că, în general, consumatorii români petrec mai mult timp în magazine. Timpul alocat cumpărăturilor ține și de tipul consumatorului: cei care au o familie petrec mai mult de 45 de minute per vizită, iar dacă vorbim de un singur individ, care caută ceva punctual, acesta petrece minim 20 de minute.

Vorbeați despre inovație. Cât de des lansați noi produse pe piață și cât de important este acest aspect în dinamica businessului?
Athanasios Giannousis:
De când a venit în România, Olympus a investit constant în calitate și în linii de producție. Anul trecut am investit în gama Bio, am lansat produse care se adresează copiilor cu vârsta cuprinsă între 1-3 ani, am extins categoria pe bază de lapte de capră prin lansarea iaurtului și a untului, am lansat laptele fără lactoză, iar anul acesta am lansat o nouă rețetă tradițională a iaurtului grecesc prin brandul Stragghisto, care are cel mai ridicat nivel de proteine față de produsele din aceeași categorie de piață. Vrem să creștem categoria și numărul de clienți. Pe categoria de iaurt grecesc, Olympus are în prezent o cotă de piață de peste 80%.
În ceea ce privește categoria de produse Bio, se observă o creștere a interesului consumatorilor. Noi vom continua să investim în această zonă, astfel încât până la finalul anului vom mai avea lansări în acest segment.

Ultimii doi ani au fost marcați de investiții importante. În 2017 ați investit 15 milioane de euro, anul acesta a venit cu investiții de 20 de milioane de euro. Care este motivația din spatele acestor sume importante?
Athanasios Giannousis:
Nu ne-am oprit niciodată din a investi în linii de producție și inovații la nivel de produs. De la intrarea în piață am investit pe plan local peste 130 de milioane de euro. Scopul este să fim în totalitatea automatizați, să avem un flux constant de produse de calitate. În afară de investițiile pe partea de logistică și procesare, anul trecut am construit o centrală pe biogaz, prin care putem recupera o parte din energie. Astfel, funcționăm ținând cont de mediul înconjurător.
În total, avem 400 de angajați, iar în producție lucrează în jur de 200 de angajați. Acum lucrăm în fabrica de la Hălchiu (jud. Brașov – n.r.) la o capacitate de 60-65%.

Datorită acestor investiții, este clar că România este privită ca un punct strategic pentru businessul Olympus. Unde se află țara noastră într-un top al celor mai importante piețe pentru grupul elen?
Athanasios Giannousis:
România este o piață cu o amplasare geografică optimă, ceea ce ne ajută să fim un jucător regional. Astfel, putem exporta din Brașov în multe țări din Europa, printre cele mai importante piețe de desfacere regăsindu-se Germania, Austria, Italia, Suedia, Marea Britanie - piețe deosebit de competitive.

Ce pondere dețin în acest moment exporturile în total business și cum arată strategia pe această zonă?
Athanasios Giannousis:
Aproape 45% din totalul vânzărilor este reprezentat de exporturi. Scopul nostru este să deservim piața locală, în același timp și exporturile reprezintă pentru noi o provocare. Vrem să creștem piața domestică, dar și la export. În total, din România, exportăm în 10-12 țări.

Cu ce provocări v-ați confruntat anul acesta și ce nori negri pot apărea în piața lactatelor în următoarele luni?
Athanasios Giannousis:
Provocări există tot timpul. De la a ne adapta la nevoile și cerințele consumatorilor până la asigurarea unui raport optim calitate – preț, încercăm să fim competitivi. În ultima vreme s-a putut observa faptul că a crescut puterea de cumpărare a consumatorului român și, odată cu acest indicator, crește și cererea de produse lactate. De asemenea, oferta la raft este una bogată, nu e de ajuns să câștigi clientul, ci este important să-l și fidelizezi. Iar asta reușești prin promoții la raft, prin sampling intens pentru a face cunoscute noutățile noastre și, în general, tot ce înseamnă comunicare 360 de grade.

În acest context, cum încercați să creșteți vânzările în magazine? Cu ce proiecte in-store veniți în acest an?
Athanasios Giannousis:
Pariul nostru este ca acești consumatori să ne guste produsul. Facem promoții la raft și sesiuni de sampling. Contează în această ecuație și digitalul, TV, radio, este important să fim vizibili în toate punctele în care sunt consumatorii.

Cum arată strategia de dezvoltare până la finalul acestui an? Ce alte investiții pregătiți?
Athanasios Giannousis:
Până la sfârșitul anului vom mai lansa o serie de produse noi și vom intra pe segmente de piață în care nu suntem încă prezenți. În afară de iaurt grecesc, telemea și sucuri, care sunt și cei mai importanți piloni, suntem prezenți și în alte categorii, iar diversificarea este, alături de calitate, o prioritate pentru noi. Categoriile care generează cele mai mari vânzări sunt iaurtul grecesc, telemeaua, sucurile, produsele din lapte de capră și laptele.

Cum vedeți evoluția viitoare a pieței de lactate din România, având în vedere că în ultimii ani au avut loc mai multe tranzacții de amploare?
Athanasios Giannousis:
Există potențial de creștere a businessului pentru toți jucătorii din piață. Toate aceste tranzacții reprezintă un semn de sănătate a pieței, în opinia noastră.

Există focus și pentru Olympus pentru a crește businessul local prin achiziții?
Athanasios Giannousis:
Avem în vedere creșterea organică a businessului, dar și achiziții, dacă va fi cazul. Momentan nu ne uităm la preluări, însă dacă va apărea ceva interesant la orizont, nu vom zice nu.

În tot acest context aglomerat de piață, cum arată indicatorii precum profitabilitatea?
Athanasios Giannousis:
În ultimii ani am investit foarte mult în producție, în extindere de portofoliu, în inovație, iar acest lucru s-a reflectat în tot ce înseamnă profitabilitate. În 2018, după ce finalizăm aceste investiții și extinderea portofoliului, ne vom îndrepta către un rezultat pozitiv. Vrem, de asemenea, să depășim cifra de afaceri de 100 de milioane de euro în acest an.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content