Acasă > Articole > Anul de 200 de milioane de euro pentru Cris-Tim

Anul de 200 de milioane de euro pentru Cris-Tim

Radu Timiș, Președinte Cris-Tim

După un 2017 în care Cris-Tim a revoluționat industria mezelurilor prin „Eticheta curată” – un pariu costisitor și cu impact temporar asupra profitabilității – anul acesta, Radu Timiș, Președintele Cris-Tim, mizează pe eficientizare și nu pe diversificare. O traiectorie care i-ar putea aduce un nou plus la cifra de afaceri și atingerea pragului de 200 de milioane de euro.

Anul 2017 pentru Cris-Tim a fost marcat de campania „Eticheta curată”. Rezultatele înregistrate au fost în linie cu așteptările?

Radu Timiș: Am fost curajoși să investim în acest proiect pentru că a fost ca o revoluție în industrie. La nivel european, consumatorii sunt tot mai conștienți de importanța hranei în tot ceea ce înseamnă total algoritm al sănătății. Noi am identificat această nevoie și reacțiile au apărut. Creșteri importante s-au văzut pe segmentul de supermarketuri și hypermarketuri, avansul variind, în funcție de produs, de la 35% la 60%. Potrivit datelor Nielsen, categoria a înregistrat în perioada iunie-noiembrie o creștere de 7% în volum și un avans valoric de 9%. Și e clar că vorbim despre o majorare a consumului per total pentru că nu am fi reușit să susținem toată creșterea pieței.

Cum arată în acest caz bilanțul lui 2017?

Radu Timiș: Trei luni am fost pe pierdere. Ne-am asumat acest lucru când am început să lucrăm la proiectul „Eticheta Curată”, dar nu am luat în calcul creșterile salariale și majorările prețului la materia primă și la combustibil. Însă am încheiat așa cum ne-am propus. Avem o creștere de 20% față de 2016, ceea ce înseamnă că ne apropiem de pragul de 150 de milioane de euro. A doua parte a lunii noiembrie a fost atipică și toată piața a avut de suferit. Nu știm exact ce s-a întâmplat, dar la noi vânzările au fost cu 25% mai mici decât aceeași lună a anului trecut. La nivel de profitabilitate, estimăm că EBITDA va fi 11,5 milioane de euro versus 10 milioane de euro în 2016. Modificarea rețetelor (+25% carne și eliminarea e-urilor) ne-a crescut costurile. În același timp, prețul cărnii a ajuns la cele mai mari cote de când activăm în business, iar implementarea etichetei curate a presupus investiții importante în marketing. În plus, am renunțat la vechile ambalaje, decizie care ne-a costat 0,5 milioane de euro.

Cum se împart vânzările între cele trei divizii de business și unde s-au văzut cele mai mari creșteri?

Radu Timiș: Cele mai mari creșteri s-au înregistrat la mezeluri pentru că aici a venit noutatea (+10% volumic și + 20% valoric). Și cea mai bună performanță o au feliatele pentru că românii au înțeles că e mai avantajos că cumperi mai puțin. Pe acest segment vorbim despre o majorare de 30%. Divizia de ready-meals a raportat un avans de 10%, iar la lactate creșterea a fost foarte mică, 1-2%.

Pe lângă campania „Eticheta curată” au mai fost și alte investiții? Despre ce buget vorbim?

Radu Timiș: Ne setaserăm ca 2017 să fie un an al consolidării, dar am ajuns la investiții de 8,5 milioane de euro. Pe lângă „Eticheta curată”, am dezvoltat un depozit de 11 tone, iar în zona de logistică am implementat peste 70 de proiecte.

Categoria mezelurilor se află într-o continuă transformare, sub imboldul exigențelor tot mai mari ale consumatorilor. Ce schimbări ați remarcat în comportamentul de consum?

Radu Timiș: Românii se orientează tot mai mult către mezelurile crud-uscate, o categorie premium, mult mai sănătoasă, pentru că nu este procesată carnea. Am văzut o preocupare pentru produsele pe care le consumă copiii – caută produse cu foarte puțini aditivi – și am remarcat un interes în creștere pentru specialități, care cel puțin în perioada sărbătorilor își triplează vânzările. Românii își păstrează loialitatea față de produsele specifice și noi ne-am propus pentru anul acesta să venim cu produse tradiționale fiecărei zone geografice. 

Gama Gostat a venit cumva în întâmpinarea nevoii de a regăsi gustul de altădată. Cum au performat aceste produse?

Radu Timiș: Cineva mi-a spus că nostalgia nu vinde. Când am demarat acest proiect am luat în considerare vârsta mea, însă pentru mulți consumatori Gostat nu înseamnă nimic. Pot să spun că a fost un eșec, dar a fost și o lecție din care am învățat. Cert este faptul că notorietatea brandului a crescut și notorietatea nu ți-o poți crea decât investind. Noi anual investim cel puțin 3 milioane de euro în brand.

Există nenumărate provocări pentru categoria de mezeluri – mulți jucători, volatilitatea prețurilor la materia primă. Care este cea mai mare amenințare pentru businessul Cris-Tim?

Radu Timiș: Cea mai mare amenințare este o criză pentru că atunci clientul nu mai are posibilitatea să mențină un anumit standard și apare fenomenul de downtrading.

Dacă vă gândiți la oportunități, care sunt direcțiile care ar putea genera creșteri? Sunt exporturile o soluție?

Radu Timiș: În mod sigur exporturile sunt o oportunitate, mai ales dacă avem în vedere numărul tot mai mare al românilor care emigrează. E un trend periculos pentru România și eu de fiecare dată m-am bucurat când salariul minim a fost majorat, dar atât timp cât venitul minim nu va ajunge măcar la jumătatea salariului pe care îl pot câștiga în străinătate va exista tentația de a pleca. Anul trecut exporturile au ajuns la 20 de milioane de euro, în creștere cu 25% față de 2016 și ne-a ajutat mult dinamica vânzărilor în Marea Britanie. Suntem prezenți în 19 piețe și vizăm pentru viitor și SUA și Africa.

Acum doi ani îmi spuneați că „diversificare” este cuvântul care ar trebui să definească strategia producătorilor români ca să reziste în piață. Cum vedeți acum lucrurile?

Radu Timiș: E greu să fii eficient în toate categoriile. Ritmul globalizării este atât de alert încât relația preț-calitate este înnebunitoare. Și atunci e foarte greu să te bați cu producători al căror core-business este categoria în care tu ești la început. Acum cred că trebuie să fii foarte bun în ceea ce știi să faci și extrem de eficient. Costurile sunt o mare problemă și dacă ne uităm la evoluția salariilor și a prețurilor la materia primă, energie, totul crește. Dacă nu ești atent la fiecare lucru, dacă nu reușești să ai managementul performanței din toate punctele de vedere, te trezești că, deși astăzi ești o companie profitabilă, peste șase luni poți să închizi businessul.

Anul trecut s-au împlinit 25 de ani de când ați luat decizia să înființați businessul Cris-Tim. Mai este România astăzi o piață atractivă pentru investitori?

Radu Timiș: România este o piață atractivă pentru investiții, problema este că sunt prea multe schimbări. Toată lumea se plânge de această lipsă a predictibilității. Legislația fiscală ar trebui să fie stabilă cel puțin un ciclu de patru ani pentru a le oferi investitorilor șansa de a face un business plan cât mai realist. Și vorbim despre investitori strategici – fonduri de investiții, multinaționale listate la bursă – care au responsabilitatea investițiilor față de acționari și care nu pot spune la nesfârșit că s-a schimbat legislația și nu estimările lor nu sunt conforme.

Pentru că tot ați adus Bursa în discuție. Ce v-a determinat să luați în calcul listarea?

Radu Timiș: La un moment dat trebuie să faci lucruri pentru că tocmai, globalizarea nu iartă, oricât de bun antreprenor ai fi. Nu deții controlul asupra factorilor externi și atunci consolidarea este necesară pentru a face față globalizării. Globalizarea nu iartă pe nimeni. Uitați-vă la ce se întâmplă în piața de retail. Cris-Tim va rămâne însă companie de familie pentru ca intenționez să listez doar 20-30% din business.

Ce așteptări aveți cu privire la dinamica pieței și a consumului în sectorul FMCG în 2018, corelate cu indicatorii macroeconomici?

Radu Timiș: Sper ca decelerarea pieței de la finalul lui 2017 să fie doar ceva punctual. Cât despre anul acesta, evoluția va depinde de puterea de cumpărare. Dacă diferența dintre venituri și tot ceea ce înseamnă creșteri de prețuri (inflația, costurile cu energia, combustibil, evoluția robor, euro) nu va fi echilibrată, sperăm să nu vedem un declin în consum.

Cum arată anul 2018 pentru Cris-Tim?

Radu Timiș: Noi avem planuri frumoase, însă nu vreau să investim mai mult decât anul trecut, vreau să consolidăm ce am construit. Nu știm ce se va întâmpla peste 2-3 ani și îmi doresc să ne creăm noi realitatea. Sunt însă extrem de optimist că lucrurile vor merge bine, așa că suntem tradiționali și vizăm o creștere de peste 20% la nivelul cifrei de afaceri. Ținta noastră este pragul de 200 de milioane de euro.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content