Acasă > Articole > Afacerea gourmet din Moldova cu gust italienesc [GALERIE FOTO]

Afacerea gourmet din Moldova cu gust italienesc [GALERIE FOTO]

Sapori

Fascinați de „adevăratul” ulei de măsline descoperit la micii producători din Italia, soții Durac deschideau în urmă cu patru ani un magazin online, un concept de oleotecă. Ulterior, mica afacere de familie și-a educat publicul și, susținută de contextul favorabil al nișei de gourmet, și-a găsit drumul și în offline, cu un magazin specializat ce pune produsele italienești premium la loc de cinste. 

Sunt doar șase luni de la lansarea magazinului cu specific italienesc Gourmetteria Sapori pe piața din Iași. Însă perioada este mai puțin relevantă în evoluția businessului dacă avem în vedere faptul că Eliza și Ștefan Durac au intrat în antreprenoriat cu cinci ani în urmă, deschiderea magazinului fiind o evoluție firească.

„Am fost mereu pasionat de ulei și prin comparație cu produsele pe care le găseam în supermarketurile locale, mi-am dat seama că ce am gustat în Italia era ceva cu totul diferit. În 2014 am deschis magazinul online, feelolio.ro, și în 2017, pe 6 decembrie, am deschis magazinul fizic. Deschiderea a intervenit pentru că am simțit nevoia să aducem mai multe produse. Am mers la tot mai multe târguri specializate gourmet unde am găsit dulciuri, paste, orez de foarte bună calitate și atunci ne-am gândit ce-ar fi să aducem mai întâi pentru online, iar apoi, intrând în zona de brânzeturi și salamuri, ne trebuia neapărat o experiență fizică”, povestește Ștefan Durac, cel care a luat inițial contact cu piața din Italia prin prisma unei afaceri cu mobilă pe care o conduce.

Când intri în Gourmetteria Sapori te atrage, înainte de a vedea și de a degusta produsele, designul locației. Situat într-un spațiu de 39 de metri pătrați în interiorul centrului comercial Carrefour Felicia, conceptul nu are cum să treacă neobservat, între magazinele clasice de îmbrăcăminte. Astfel, cei doi antreprenori au încercat să împletească armonios elemente tradiționale cu detalii moderne, din dorința de a transmite calitatea produselor și prin aspect. De altfel, și cifrele stau să confirme afirmațiile, cea mai mare parte din investiția în magazin, de 40.000 de euro, fiind direcționată spre amenajare.

„Bugetul a fost alocat pentru amenajare, echipamente, vitrine frigorifice și stoc de marfă. Am lucrat cu un designer italian, iar investiția ne-am propus să o recuperăm într-un an de zile. Aici am avut parte și de cea mai mare provocare de până acum, în sensul că a trebuit să alegem echipamentele și nu prea ne pricepeam, poate n-am beneficiat nici de cea mai bună consultanță din partea furnizorului și atunci s-au adunat ceva tensiuni”, subliniază antreprenorul.

Furnizori artizanali, dar mulți

Pentru selectarea sortimentației, antreprenorii au luat la pas Italia și au vizitat numeroase salumerii și magazine cu specialități italienești. „Ne-am inspirat foarte mult de acolo și în amenajare și în modul de a aranja produsele în vitrină și la raft. Gama de produse era cumva foarte mult extinsă pe magazinul online, a fost nevoie să venim doar cu salamuri și cu brânzeturi”, afirmă Ștefan Durac. Acum, pe rafturile magazinului se află circa 500 de sortimente, cele mai multe fiind conserve (în ulei, în saramură), dulciuri și foarte multe sortimente de măsline. La capitolul produse fresh, în vitrinele din Gourmetteria Sapori sunt 40 de feluri de brânzeturi și 50 de preparate din carne. Printre aceste se numără: gorgonzola dolce, mozzarella de bivoliță, mozzarella filone, stracchino, burro, pecorino con pistacchio, salame rossa, felino, sopressina, salsiccia picante sau cacciatore etc.

„Avem două platforme logistice la Bari și la Milano și atunci reușim să acoperim foarte bine toată Italia, de la Nord la Sud. Aprovizionarea o facem undeva la 2 săptămâni, cu transportul nostru. Avem foarte mulți furnizori din Sicilia, Liguria. Relația cu furnizorii este excelentă, fiind producători artizanali, ce produc cantități mici, aproape că se leagă prietenii”, susține proprietarul Gourmetteria Sapori. Magazinul specializat nu deține monopolul pe piața din Iași, încă două astfel de magazine fiind prezente în alte centre comerciale din oraș. Iar la întrebarea dacă, totuși, la capitolul sortimentație există produse exclusive, răspunsul este simplu - da. „Ce avem noi exclusiv sunt uleiurile premium, partea de brânzeturi specializate, exceptând grana padano și parmigiano reggiano care se găsesc peste tot, avem gama de brânzeturi din nordul Italiei, de sub Alpi, unde fiecare regiune se laudă cu brânza ei și chiar sunt sortimente diferite”, detaliază Ștefan Durac.

În adaptarea sortimentației antreprenorii țin cont și de nevoile clienților, cea mai recentă cerere venind, de exemplu, pentru paste cu arome.

Concept pregătit pentru extindere

Clienții care vizitează Gourmetteria Sapori sunt persoane cu vârsta între 25-55 de ani, care au venituri peste medie. „Să nu uităm că suntem în Iași, un centru universitar care, de fapt, este o pepinieră pentru industria IT, care este foarte dezvoltată în Iași.

Așadar, în general vorbim de așa-zisul corporatist, dar nu neapărat. Centrul comercial în care ne aflăm este, după Palas, al doilea ca trafic și vizăm și o zonă rezidențială foarte bună”, detaliază cei doi antreprenori. Ștefan Durac observă că în ultimul timp s-a dezvoltat și segmentul de catering (platouri gata făcute cu brânzeturi și salumerie italiană), iar clienții vor altceva, vor un produs premium chiar și pentru acasă.

Ce fac proprietarii afacerii pentru a-și ține cumpărătorii aproape? „În primul rând, fiecare client care intră aici degustă. Toate produsele sunt oferite la degustare și clienții parcă se deschid dintr-odată și sunt foarte receptivi și atunci revin. Și cred că un aspect care îi determină să revină este experiența plăcută din magazin”, punctează antreprenorul. Zilnic, magazinul primește circa 30 de clienți, care achiziționează, în medie, produse de 70-75 de lei. De la deschidere și până în prezent, valoarea bonului mediu nu a înregistrat o creștere spectaculoasă, pornind, în luna decembrie, de la circa 55 de lei. „Ne propunem să obținem undeva la 17.000 de euro lunar, deci cifra de afaceri va fi în jur de 200.000 de euro, în primul an de funcționare”, completează Ștefan Durac.

Produsele vedetă din magazinul specializat sunt, pe partea de salumerie: mortadella, prosciutto cotto și prosciutto crudo, iar pe partea de brânzeturi, ușor surprinzător, în preferințele consumatorilor se află specialități precum mozzarella sau buratta și nu grana padano și parmegiano reggiano, care au căpătat deja notorietate pe piața locală.

Care este nivelul prețurilor?

„La brânzeturi și la salamuri vorbim de un preț pe suta de grame undeva între 7 lei și 13-14 lei, la uleiuri suntem undeva la 50 de lei 500 de ml, în timp ce pentru conserve prețul se învârte în jurul sumei de 30 de lei”.

Și pentru că sunt mulțumiți de evoluția magazinului,  antreprenorii ieșeni nu au în plan să se oprească aici și se gândesc deja la următoarele locații.

„Nu vrem să ne oprim aici. Primele rezultate ne-au demonstrat că există potențial, astfel că luăm în calcul o nouă locație, pe care ne-ar plăcea să o inaugurăm în luna decembrie, în Iași ca să respectăm tradiția. Iar a treia locație va fi în București”, conchide Ștefan Durac.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content