Acasă > Articole > Adrian Lăcătuș, PepsiCo: „Rolul unui manager este de a importa stres și de a exporta încredere”

Adrian Lăcătuș, PepsiCo: „Rolul unui manager este de a importa stres și de a exporta încredere”

Adrian Lacatus, Commercial Senior Director PepsiCo

Acesta este crezul lui Adrian Lăcătuș, managerul care a preluat la începutul acestui an poziția de Commercial Senior Director pentru PepsiCo, în regiunea Balcanilor de Est. Este primul român numit în această funcție, dar vine în spate cu un bagaj de experiențe internaționale care i-au modelat stilul de management și l-au făcut să aprecieze și mai mult dinamismul pieței locale. 

Când spui Adrian Lăcătuș, spui și primul român numit la conducerea businessului PepsiCo în România. Și chiar dacă vorbim despre un manager cu o experiență de peste 14 ani în industria bunurilor de larg consum, cariera sa nu a avut în spate un plan bine pus la punct, ci mai degrabă motivația de a merge de fiecare dată dincolo de zona de confort. Astfel, dacă ne întoarcem în timp, în urmă cu mai bine de 20 de ani, traseul ales de elevul Lăcătuș îl direcționa în cu totul altă zonă. „La momentul respectiv se înființau primele clase de informatică la liceu și, pentru că informatica era una dintre pasiunile mele, alegerea a fost firească”, își amintește executivul.

Când debutul coincide cu primele lecții de leadership

Cu toate acestea, când a venit vorba despre a trece la etapa următoare, aceea de a alege o facultate, managerul a decis să schimbe direcția din simplul motiv că nu se vedea lucrând singur în fața unui calculator, pentru următoarele decenii. Așa a ajuns la facultatea de Relații Internaționale din cadrul ASE București, experiență care a venit la pachet și cu primele lecții de leadership. „Privind în urmă, pot să spun fără doar și poate că a fost o alegere foarte bună datorită mediului concurențial, dar și pentru că am avut ocazia să activez și să conduc Asociația Studenților Economiști din România. Iar această experiență a fost un fel de școală de leadership, care a avut un cuvânt de spus în parcursul meu ulterior”, povestește Adrian Lăcătuș.

Și cum nimic nu este întâmplător, chiar dacă la finalul facultății a acceptat propunerea de a trece de cealaltă parte a catedrei, Adrian a înțeles repede că în sistemul românesc de învățământ e dificil să-ți construiești o carieră pe termen lung din care să nu ai doar satisfacții profesionale. Și, pentru că la vremea respectivă, industria bunurilor de larg consum era râvnită de majoritatea absolvenților din generația lui, nu a stat prea mult pe gânduri și s-a alăturat echipei producătorului elvețian Heidi Chocolate. Din acel moment, a spus start colecționării de experiențe în FMCG. „Am debutat într-o companie în care m-am bucurat de încrederea managementului și am ajuns într-un timp relativ scurt la conducerea departamentului financiar, plecând de pe poziția de project manager pentru implementarea sistemului ERP, fără să fi lucrat măcar o oră în contabilitate”, mai spune Adrian.

Treptat, în portofoliu s-au adăugat și alte experiențe, managerul având oportunitatea de a „gusta” și din provocările din zona de supply chain și achiziții, ceea ce la momentul respectiv a părut ca un joc la bursă. Însă dorința de a merge dincolo de zona de confort l-a determinat să accepte poziția de director financiar în cadrul Mars, ofertă care venea la pachet cu o deschidere și către alte categorii. „Pe lângă procesele diferite, comune multinaționalelor, accentul pus pe leadership a fost extrem de important, astfel că timp de 8 ani am rămas în echipă, ocupând patru roluri diferite, atât în Mars, cât și în Wrigley, recunoscut în piață ca o mașină de execuție”, punctează executivul. Pentru Adrian, cireașa de pe tort a fost însă oportunitatea de a conduce operațiunile companiei în Țările din Golf, ceea ce i-a oferit o perspectivă „inimaginabilă”, atât din punct de vedere business, cât și din punct de vedere cultural.

Un nou început dincolo de zona de confort

După 4 ani la vârful operațiunilor Wrigley în Țările din Golf și mai bine de un an la conducerea Mars Bulgaria, Adrian a decis să se întoarcă în România, pariind pe faptul că poți să aduci cel mai mult plus valoare în piața pe care o cunoști cel mai bine. „Experiența internațională este critică pentru perspectiva de care ai nevoie, dar poți ajunge să livrezi mult mai mult în cultura și în piața pe care le cunoști”, consideră Lăcătuș.
Cu acest gând în minte, la începutul lunii ianuarie s-a alăturat echipei PepsiCo în regiunea East Balkans din care face parte și România (pe lângă Bulgaria și Republica Moldova), unde Adrian spune că provocările sunt comune oricărui jucător din piață în acest moment. „Am trecut printr-o creștere accelerată, peste media pieței, și provocarea principală este să accelerăm și mai mult această performanță, într-un context care poate deveni volatil”, mai spune managerul.

Pe ce se bazează Adrian pentru a atinge obiectivele setate? În cei peste 14 ani petrecuți în industria bunurilor de larg consum, managerul a înțeles că rezultatele se obțin în primul rând în echipă. „Deși e încă devreme, intervine avantajul faptului că sunt român. Încrederea a fost de ambele părți din prima zi și am șansa de a avea o echipă care a livrat rezultate foarte bune și acest lucru se combină cu stilul meu de management. Prefer să lucrez cu cei mai buni oameni și să-i responsabilizez dându-le libertatea de a lua decizii. Cred că din poziția de manager este foarte important să oferi provocările corecte pentru că nu există dezvoltare în zona de confort și trebuie să recunoști succesul atunci când se întâmplă”, este de părere executivul PepsiCo.

”Rolul managerului este de a fi un coach”

Cât despre atributele care ar trebui să definească un lider, Adrian Lăcătuș consideră că din poziția pe care o ocupă este important să acționeze ca un „Chief Purpose Officer”. Cum explică el acest concept? „Cred că asta ar trebui să aibă un lider în fiecare zi pe agenda sa, pentru că oamenii din organizație, dincolo de obiectivele de business setate, sunt atașați de setul de valori promovat în companie. În plus, pentru că vorbim despre un mediu extrem de dinamic, rolul managerului este de a importa stres și de a exporta încredere echipei, de a fi un coach și de a sprijini performanța, nu de a i se susbtitui. Nu poți să alergi în locul fiecărui membru din echipă, dar îi poți ajuta să alerge mai repede”, susține managerul.

Privind în urmă, Adrian Lăcătuș mai spune că a avut șansa ca fiecare șef pe care l-a avut să aibă un impact major în dezvoltarea sa. „Cred că managerul pe care îl ai contează într-o măsură mai mare decât orice altceva pentru succesul în carieră. Iar în cazul meu, de la profesorul de matematică din liceu, până la Directorul General de la Mars, venit din Liban, fiecare a avut un cuvânt de spus. Întotdeauna am încercat să aflu ce pot învăța de la fiecare om cu care interacționez, așa că pentru mine e mai important să ascult decât să vorbesc”, mai spune executivul PepsiCo.

În ceea ce privește direcțiile care i-au influențat cariera, managerul vorbește despre sfatul de a lucra în afara României. „Ca și tendințe globale vedem o consolidare în FMCG, dar și povești de succes, de nișă, și o schimbare permanentă a preferințelor consumatorilor. Iar lucrul acesta este vizibil acum și în România. Dacă mă gândesc la piața din Orientul Mijlociu, nivelul schimbărilor în România ultimilor ani este unul mai accelerat decât în alte piețe, dat în mare măsură de ritmul de dezvoltare economică”, punctează Lăcătuș.

În acest context, pentru PepsiCo, România rămâne un pariu important prin prisma investițiilor realizate și programate aici, pentru anii următori. „Este inerent să avem de-a face cu situații macroeconomice mai incerte, dar aș spune că suntem obișnuiți să lucrăm cu astfel de momente. Într-un model ideal am avea o predictibilitate perfectă, dar atunci companiile nu ar mai avea nevoie de noi. Să ne bucurăm deci că avem ce face”, conchide Adrian Lăcătuș.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content