Acasă > Articole > 2018, un an cu profituri modeste pentru cei mai importanți retaileri locali

2018, un an cu profituri modeste pentru cei mai importanți retaileri locali

Magazin Annabella

 

Deși cota de piață a comerțului tradițional a scăzut pentru prima dată sub pragul de 40%, cifrele raportate de jucătorii independenți indică faptul că, în linii mari, 2018 a fost un an bun. Și chiar dacă vorbim despre creșteri pe linie la nivelul vânzărilor, faptul că cinci din cei mai puternici 15 retaileri independenți au raportat scăderi ale profitului ridică niște semne de întrebare legate de ce va aduce viitorul. 

De la un an la altul cota de piață a retailului independent se reduce, iar anul trecut nu a făcut excepție, comerțul local scăzând pentru prima dată sub pragul de 40%, potrivit datelor GfK. Un lucru deloc surprinzător dacă ne gândim la ritmul de extindere al rețelelor internaționale versus cel al LKA, dar și la preluările sau ieșirile din piață. Cu toate acestea, dacă ne uităm la performanțele raportate, lucrurile nu stau chiar atât de rău, anul 2018 aducând în conturile primilor 15 jucători din retailul autohton un plus de 213 milioane de lei comparativ cu anul precedent. Astfel, aceștia au raportat vânzări cumulate de 2,32 de miliarde de lei, în timp ce primii cinci jucători au atras aproape jumătate din valoarea totală (1,13 miliarde de lei).


CITEȘTE ȘI:

Cum s-a reconfigurat topul retailerilor internaționali în 2018?;

Paco Supermarkets, investiție de 250.000 de euro în al 13-lea magazin;


Cum arată clasamentul?

Comparativ cu anii precedenți, situația nu diferă considerabil: nu avem niciun nou intrat în top 15, iar schimbările de poziție sunt doar câteva. Liderul detașat al clasamentului rămâne Unicarm, care a raportat pentru anul trecut o cifră de afaceri de 398,70 milioane de lei pentru rețeaua de magazine, în ușoară creștere față de anul precedent (+2%). Locul al doilea este ocupat pentru al treilea an consecutiv de retailerul Annabella, iar ultima poziție pe podium este ocupată de rețeaua Zanfir. Rețeaua vâlceană deținută de antreprenorii Dorina și Dan Mutu a înregistrat în 2018 un avans al vânzărilor de 15%, apropiindu-se considerabil de pragul de 300 de milioane de lei. Cât despre retailerul  Zanfir, aceasta este ultima dată când îl vom regăsi în clasament, rețeaua fiind preluată în luna martie de Mega Image. În ceea ce privește rezultatele raportate, compania și-a îmbunătățit indicatorii financiari, având o rată de creștere de două cifre atât prin prisma cifrei de afaceri (+16%), cât și a profitului (+16%). Astfel, retailerul a încheiat anul 2018 cu venituri de 218,67 milioane de lei și un profit de 3,46 milioane de lei. Merită însă menționat faptul că majorarea profitului vine după un 2017 când Zanfir înregistrase o scădere de 25% a profitului net.
Înainte de a ne opri atenția asupra schimbărilor efective din clasament, demn de menționat este și performanța rețelei Elan-Trio, care reușește pentru al doilea an consecutiv să-și îmbunătățească considerabil performanța financiară, ducând businessul în zona pozitivă. Astfel, compania a raportat afaceri de 203,68 de milioane de lei, în creștere cu 10% față de anul precedent.

La capitolul reconfigurarea clasamentului, retailerii care au reușit să urce în top sunt Sergiana și Dacia, comercianții care au avut de altfel și cea mai bună dinamică a afacerilor anul trecut. Cu o creștere de 22% a cifrei de afaceri față de 2017 și venituri de 106,8 milioane de lei, magazinele Sergiana au urcat două poziții, devansând rețelele Bertis din Sfântul Gheorghe și Ovisim din Botoșani. Cât despre magazinele Dacia, retailerul a ajuns pe locul al 13-lea în topul celor mai mari jucători autohtoni, luând fața rețelei Darina.

Dincolo de rezultatele de ansamblu, trebuie să-i acordăm Cezarului ce este al Cezarului și să trecem în revistă și retailerii care stau cel mai bine la capitolul vânzări per magazin. Astfel, Zanfir și Elan-Trio ocupă primele poziții în top, cu 18,22 milioane de lei/ unitate comercială, respectiv 15,67 de milioane de lei. Și Bertis stă bine la acest capitol, ocupând ultima poziție pe podium, cu 10,73 de milioane de lei per magazin.

Ce se întâmplă însă cu profitul?

Primul aspect care merită menționat este faptul că cei mai importanți 15 retaileri autohtoni au reușit pentru al doilea an să rămână în zona profitabilă, rezultatul net cumulat ridicându-se la 103,67 de milioane de lei. Cea mai bună performanță a fost raportată de rețeaua Elan-Trio care și-a majorat profitul cu 389%. Poziția a doua este ocupată în top de Diana, cu o creștere a profitului pe rețeaua de magazine de 47%, în timp ce pe locul al treilea se situează Darina, cu un avans de 28%.

Și chiar dacă toți retailerii au făcut profit anul trecut, nu putem trece cu vederea faptul că în top sunt și retaileri care nu au reușit să-și îmbunătățească acest indicator. Cea mai mare scădere a profitului a fost raportată de Paco Prod Serv, operatorul magazinelor Paco Supermarkets (-35%), raportând pentru 2018 un rezultat net de 0,93 de milioane de lei. Scăderi importante au fost afișate și de retailerii Bertis și Annabella, cu o scădere a profitului net de 19%, respectiv 6%.

Și dacă ne uităm la profitabilitate, 10 din cei 15 retaileri analizați se poziționează în zona 1-5%, companiile cu cea mai bună marjă netă de profit fiind Darina (18%) și Palas (12%).

O analiză mai detaliată despre evoluția businessurilor principalilor jucători din retailul independent puteți citi în ediția de august a revistei Progresiv. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content