Acasă > Articole > 150 de retaileri și furnizori, prezenți la Progresiv Interactiv Brașov

150 de retaileri și furnizori, prezenți la Progresiv Interactiv Brașov

Progresiv Interactiv Brasov 2018

Aproximativ 150 de proprietari și manageri de magazine independente, dar și reprezentanți ai furnizorilor de bunuri de larg consum și servicii, și-au dat întâlnire la cea de-a 12-a ediția a Conferinței Progresiv Interactiv, desfășurate la Brașov pe 20 septembrie 2018, la Hotel Kronwell.

Evenimentul a reunit comercianți din zona Trasilvaniei, una dintre regiunile în care extinderea jucătorilor internaționali impune un ritm tot mai alert al schimbării modelelor de business în retailul local. Astfel, participanții la conferință au aflat care sunt cele mai noi tendințe din consum, cum își pot maximiza vânzările în categorii-cheie precum berea, băuturile răcoritoare, snackurile sărate și vopseaua de păr, cum pot deveni mai atractivi pentru cumpărătorii tineri din generația Millennials, pe ce atuuri mai pot miza în continuare în mediul tot mai competitiv din retail și cum pot exploata mai bine oportunitățile extinderii în rural.

Din listă nu au lipsit subiectele legislative de actualitate din industrie, precum reciclarea deșeurilor nocive, înlocuirea caselor de marcat cu variantele electronice și controalele OPC în magazine.
Nu în ultimul rând, conferința Progresiv Interactiv a creat cadrul optim pentru interacțiunea dintre retailerii independenți și partenerii evenimentului: Bergenbier, HL Display, La Doi Pași, Papillon Laboratoires Cosmetiques, Societatea Națională de Reciclare a Bateriilor, Mogyi, Alka, Coseli, Aqua Carpatica, Rostar, P&G, Perutnina, Pepsi, Lays, Fuchs și Entersoft.

Vizualizați galeria foto a evenimentului pe pagina de Facebook Progresiv

Iată câteva dintre ideile cu care au plecat acasă participanții la eveniment:

 

Romina Ardelean, Consultant GfK România
“Cinci dileme ale industriei și răspunsurile cumpărătorilor”

Sesiunile de prezentări ale conferinței au început cu o veste bună: primul semestru din 2018 a adus creșteri în ambele segmente de retail: modern și tradițional. Iar formatul care performează cel mai bine este magazinul modern de proximitate, noua generație de magazine tradiționale, după cum ne arată datele companiei de cercetare de piață GfK România. Ecuația de creștere a pieței FMCG este următoarea: din procentul de creștere valorică de 8,4%, aproape jumătate este reprezentat de inflație, în timp ce 4% vine din volum.
O noutate importantă este faptul că, după aproape patru ani, reapare fenomenul de downtrading. “Oamenii nu mai cheltuiesc mai mult pe produse și nu se mai îndreaptă spre produse cu un preț mai mare, ci cheltuiesc pe aceleași paliere de preț. Acesta este un mod prin care ei se protejează, simt că se întâmplă ceva în piață și își controlează cumva cheltuielile. Chiar și așa, există multiple oportunități pentru jucătorii din piață”, a punctat Romina Ardelean.
Consultantul GfK a clarificat apoi, pe rând, cinci dileme ale industriei de retail pe baza răspunsurilor consumatorilor. Astfel, teoria potrivit căreia comerțul independent va dispărea nu a fost validată, Romina vorbind mai degrabă de necesitatea reinventării acestui canal de vânzare.

Un alt aspect este cel referitor la ideea de a avea “de toate” la raft, sfatul consultantului GfK pentru retaileri fiind includerea în sortimentație a unor categorii de nișă –de exemplu,  băuturi energizante și isotonice, produse pe bază de soia – care înregistrează creșteri susținute. Mai mult, comercianții ar trebui să gândească în termeni de misiuni de cumpărare. “Totul pleacă de la cumpărător și de la ceea ce își dorește acesta. Gândiți-vă care sunt misiunile pentru care cumpărătorii vin la voi în magazin. Trebuie să fiți în zona produselor care aduc valoare adăugată, nu mai gândiți strict tranzacțional, ci prin prisma relației cu cumpărătorul în magazin”, a mai punctat Romina.
De asemenea, ea a subliniat faptul că, în prezent, consumatorii se uită mai mult la raportul calitate-preț, în timp ce promoțiile pierd teren, comparativ cu prima jumătate a anului trecut.

Cătălina Aldea, Consultant & Managing Partner Aldea Consulting
“Cum atragem noua generație de cumpărători în magazin?”

Cătălina Aldea și-a început prezentarea cu un mesaj optimist pentru comercianții independenți: “Indiferent ce trenduri vedeți în retailul modern, magazinul de proximitate va fi întotdeauna preferat de consumatori, și în special de cei tineri. Iar acest lucru înseamnă că retailul tradițional trebuie să-și regândească businessul, astfel încât să devină mai atractiv pentru acest segment de clienți, să atragă cumpărători noi și, mai ales, să-i loializeze”. În acest demers, orice comerciant trebuie să pornească de la înțelegerea nevoilor și preferințelor consumatorilor tineri, prezentate pe larg de Cătălina Aldea.
Consultantul le-a dat retailerilor și câteva idei ce pot fi puse în practică foarte ușor: modernizarea spațiului de vânzare și crearea unor plasări secundare care răspund anumitor ocazii de consum, introducerea unor servicii noi precum livrarea la domiciliu sau plata facturilor de utilități etc.
Nu în ultimul rând, interacțiunea cu tinerii este foarte importantă, fiind vorba de o generație care comunică foarte mult. “Aici, angajații din magazin au un rol cheie, ei trebuie să fie trainuiți ca asistenți de vânzare, astfel încât să le recomande clienților acele produse potrivite pentru ei și să cunoască detaliile tuturor promoțiilor din magazin”, a atras atenția Cătălina Aldea. Toate acestea vor duce la crearea unei experiențe de shopping memorabile pentru client.

Cristian Popa, Senior Consultant Retail Services Executive, Nielsen România
“Evoluția pieței FMCG și tendințe în mediul rural”

În condițiile în care ruralul contribuie cu 23% la totalul vânzărilor din retail, Cristian Popa a subliniat potențialul acestei zone neexploatate suficient de mult de către comercianți. Mai mult, acest segment a accelerat în primul semestru din 2018 și afișează un ritm de creștere dublu față de mediul urban. Astfel, categoriile non-alimentare au avansat cu 16,7% în valoare, băuturile non-alcoolice cu 17,1%, băuturile alcoolice cu 15,4%, în timp ce categoriile alimentare au crescut cu 13,9%.
Potrivit datelor Nielsen, segmentul alimentar atrage 66% din cheltuielile lunare ale consumatorilor din rural, luând în considerare un buget mediu lunar de 707 lei. Analizând în detaliu, băuturile non-alcoolice, berea, mezelurile și carnea proaspătă sunt cele mai importante categorii de produse vândute în acest segment, iar snackurile sărate, băuturile spirtoase și berea se bucură de o poziție privilegiată în coșul de cumpărături din rural, comparativ cu urbanul.
Mai mult, primele 20 de branduri din rural reprezintă 28% din totalul vânzărilor FMCG din această piață, mai arată studiile Nielsen.
Interesantă este și dinamica formatelor de magazine în zona rurală, supermarketurile fiind în expansiune accelerată. Însă doar câțiva retaileri mari au făcut pasul spre această zonă. Astfel, mai puțin de 10% din lanțurile internaționale de magazine se regăsesc în prezent în mediul rural.
“Atunci când vă gândiți la cumpărătorul din rural, trebuie să aveți în vedere faptul că merge la cumpărături de trei ori pe săptămână, în medie, o dată pentru cumpărăturile principale și de două ori pentru cumpărături adiționale. Principalele tipuri de magazine frecventate sunt magazinele locale alimentare, supermarketurile și hypermarketurile. Important de reținut este și faptul că acest cumpărător este consecvent în alegerile pe care le face, în condițiile în care 76% dintre persoanele intervievate de noi au achiziționat brandul familiar la ultima vizită, iar 58% nu ar schimba un brand de care sunt mulțumiți”, a punctat Cristian Popa, citând un studiu de consumator realizat de Nielsen România în mediul rural în 2017.

Radu Ciurba, Trade Marketing Manager Off Premise Beverages, PepsiCo România
“Creșterea vânzărilor prin adoptarea soluțiilor premium de expunere a produselor în magazine”

Vorbind despre cum funcționează creierul uman atunci când luăm deciziile de cumpărare, managerul PepsiCo a subliniat faptul că este important pentru branduri și pentru retaileri deopotrivă să încerce să scoată cumpărătorul de pe sistemul “auto-pilot”. “Cum putem face asta? În primul rând, făcând lucruri care le atrag atenția”.
Soluția prezentată de Radu Ciurba este noul program dezvoltat de producătorul de băuturi răcoritoare și snackuri pentru canalul tradițional de vânzare, “Zona Premium”. Acesta propune retailerilor parteneri un sistem modern de expunere a produselor PepsiCo ce atrage atenția prin culoare, contrast și lumină. Până acum, au intrat în program peste 60 de magazine, cu o suprafață medie de vânzare de peste 100 de metri pătrați. Acestea au înregistrat ritmuri de creștere de două cifre pe cele două categorii vizate. “Rezultatele sunt promițătoare și cu siguranță nu ne vom opri aici”, a afirmat Radu Ciurba. Astfel, proiectul va include în viitorul apropiat și magazine cu suprafață mai mică de 100 mp, urmând să fie lansată o soluție adaptată nevoilor acestora.
Inițiativa PepsiCo pentru impulsionarea vânzărilor în comerțul independent este cu atât mai importantă cu cât vorbim de două categorii-cheie în acest segment de piață: 60% din vânzările de băuturi răcoritoare se realizează în magazinele independente, procentul fiind similar (56%) în cazul snackurilor sărate.

Geanina Ghiculescu, Head of Retail Marketing, Metro Cash & Carry România
“LaDoiPași: Rețeta de creștere a comerțului în inima comunității”

Tot la capitolul soluții pentru retailerii independenți se încadrează și prezentarea susținută de managerul Metro România, care a subliniat beneficiile intrării comercianților mici și mijlocii în franciza La Doi Pași: suport investițional și de marketing, format de magazin bazat pe misiunile de cumpărare, sortimentație bazată pe preferințele clienților, consultanți de vânzări dedicați, traininguri pentru angajați.
“Franciza La Doi Pași este un pilon al strategiei Metro în România. Avem în acest moment peste 640 de magazine afiliate, din targetul de 2.000 de magazine pe care ni l-am setat pentru aceasta franciză”, a declarat Geanina Ghiculescu. 6 din 10 magazine sunt amplasate în mediul rural.
Succesul depinde de implicarea ambelor părți: a proprietarului de magazin/e care ar trebui să fie implicat și cu dorința de a-și dezvolta afacerea, cât și a francizorului care investește în mod constant în brandul La Doi Pași și în derularea unor campanii integrate de marketing, pentru întreaga rețea.

Cristian Ionescu, Off Trade & Modern Trade Marketing Manager Bergenbier România
“Cum pot crea retailerii activări in-store de impact”

De la Cristian Ionescu am aflat care sunt cele mai importante criterii în ceea ce privește activarea in-store: comunicarea, feedback-ul și experiența consumatorului. “De la activări ne dorim să ne crească volumele fie că suntem retaileri sau furnizori. Ne dorim să avem un număr mai mare de cumpărători. Pentru moment activările in-store nu sunt perfecte. Nu e de ajuns să avem o singură informare în locație, materialele de comunicare despre o activare trebuie să se regăsească în magazin pe tot parcursul vizitei. Trebuie să avem plasări secundare pentru a ne promova cât mai bine produsele. Să avem plasări lângă categorii complementare”, a spus Cristian Ionescu.
Mai mult, personalul din magazin este deosebit de important în cazul acestor activări întrucât este esențială existența unei persoane dedicate, care să poată ajuta cumpărătorul în cazul în care există nelămuriri cu privire la o activare. În plus, un atu îl poate reprezenta orice interacțiune video sau audio în magazin, care atrage atenția cumpărătorului spre un anumit produs aflat la promoție.
“În acest context, cred că cumpărătorii ar trebui să aibă acces la informații cu privire la primele 5 promoții din magazin odată ce intră în locație. Consumatorii sunt educați și informați, cel puțin 80% din produse le au pe listă deja. Promoțiile trebuie comunicate corect și transparent pentru ca acel cumpărător să facă alegerea în cunoștință de cauză”, a mai explicat Cristian Ionescu.
În final, acesta a concluzionat că nu există o rețetă universală pentru o activare de succes, cel mai important fiind feedback-ul pe care un retailer îl oferă furnizorilor cu care colaborează cu privire la ce produse performează sau nu. Și asta în condițiile în care acele promoții desfășurate uneori chiar la nivel regional ar trebui adaptate la nevoile fiecărui magazin în parte, pe baza informațiilor despre comportamentul cumpărătorilor.

Monica Chemente, Trade Marketing Manager Papillon Laboratoires Cosmetiques
“Categoria vopsea de păr - de la Cenușăreasă la generator de trafic în retail”

Retailerii prezenți la conferință au aflat de la managerul Papillon Laboratoires Cosmetiques (companie care deține brandul Loncolor) cum pot maximiza vânzările într-o categorie generatoare de trafic în magazin: vopseaua de păr. “Aveți nevoie de sortimentația potrivită, la locul potrivit și cu promovarea potrivită”, a sintetizat Monica Chemente, care a adus și câteva exemple “așa nu” culese din magazine de mici dimensiuni.
În ciuda limitărilor de spațiu, retailerii independenți trebuie să fie foarte atenți la sortimentație și la modul în care produsele sunt dispuse la raft. Dacă nu găsesc la raft vopseaua de păr pe care o caută, consumatoarele nu vor opta pentru o altă nuanță, ci vor merge într-un magazin competitor ca să caute produsul pe care și-l doresc.
În cadrul prezentării sale, managerul Papillon Laboratoires Cosmetiques a vorbit și despre importanța promoțiilor în categorie, în comerțul independent, precum voucherele de reduceri, ofertele de tip “happy hours” promovate în proximitatea magazinului sau promoțiile încrucișate (cu categorii complementare, precum produsele pentru îngrijirea părului). Ea a atras atenția și asupra faptului că una dintre particularitățile categoriei este gradul mare de fidelizare a consumatoarelor față de brand, estimat la 50%, conform studiilor deținute de companie.

Ana-Maria Rădulescu, Project Manager Societatea Națională de Reciclare a Bateriilor
“Avantajele colectării și reciclării pentru magazinul tău”

“Subiectul reciclării este în tendințe, se vorbește foarte mult despre plasticul din oceane. Însă în România facem pași mici în această direcție”, a afirmat Ana-Maria Rădulescu. Bateriile se află în top 10 cele mai vândute produse nealimentare din comerțul independent. Puțini oameni știu însă că deșeurile de baterii uzate sunt foarte nocive, au în componența lor substanțe precum litiu, mercur și alte metale grele care, odată ajunse în sol, devin foarte periculoase pentru om. Din acest motiv, legea obligă comercianții care pun pe piață astfel de produse să ofere clienților și o soluție de reciclare a bateriilor uzate.
Ana-Maria Rădulescu le-a oferit retailerilor soluția pentru a transforma colectarea de baterii uzate într-un avantaj competitiv pentru magazinele lor: integrarea în rețeaua națională de colectare de baterii uzate dezvoltată de SNRB, care cuprinde în acest moment peste 2.000 de magazine.
„Potrivit unor rapoarte publicate de Comisia Europeană, în România aproximativ 90% din reciclare se face prin sistemul de retail, pentru că nu există suficiente centre de colectare. Însă, pe lângă îndeplinirea obligațiilor legale, există și o serie de oportunități. Printre acestea se numără diferențierea față de competitori prin poziționarea ca o companie responsabilă față de mediu, vizibilitate sporită, dotarea gratuită cu recipiente de colectare personalizate, trafic ridicat în magazine și creșterea cifrei de afaceri, atragerea unui nou tip de clienți, aceia care sunt interesanți și de mediu și de sănătate, dar și alinierea la trendul marilor lanțuri de magazine sau promovare media gratuită”, a afirmat Ana-Maria Rădulescu.
Mai mult, magazinele care intră în parteneriat cu SNRB sunt listate pe harta interactivă a punctelor de colectare, disponibilă atât online pe www.colecteazabaterii.ro, cât și ca aplicație, în Apple Store si Google Play. De asemenea, comercianții pot accesa și campanii realizate de SNRB, la fiecare 20 de baterii uzate, clienții primind pe loc patru baterii noi.

Marian Anghelescu, Președintele Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România
“Lumini și umbre în revoluția caselor de marcat”

Un subiect arzător în retail este înlocuirea caselor de marcat cu cele cu jurnal electronic, obligativitate intrată în vigoare la 1 septembrie a.c. Aceste reglementări noi generează trei tipuri de presiuni pentru retaileri: costuri suplimentare; risc de amenzi, de până la 10.000 de lei, sancțiunile ajungând până la suspendarea activității firmei; conectarea caselor de marcat la serverele ANAF.
Marian Anghelescu le-a detaliat comercianților pașii de urmat pentru dotarea cu noile case de marcat, subliniind importanța alegerii unui furnizor de încredere, și nu neapărat a celui care oferă cel mai mic preț.
Caracteristica principală a noilor aparate este capacitatea de a comunica cu serverele ANAF. Însă problema, în prezent, este faptul că structura informațională a autorității fiscale nu este pregătită pentru realizarea acestei conexiuni.  În prezent, retailerii au obligația de a transmite lunar datele de la casele de marcat către ANAF folosind aplicația online creată  în scopul colectării acestor informații din piață. “De contabilul firmei va depinde rapiditatea cu care veți raporta tranzacțiile lunare la ANAF”, a atras atenția Anghelescu. El a subliniat și faptul că retailerii au obligația de a păstra memoria fiscală a casei de marcat timp de 10 ani, altfel riscă  o amendă cuprinsă între 30.000 și 50.000 de lei.

Sorin Susanu, Comisar Șef Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Brașov
“Vine controlul! Sfaturi pentru un comportament preventiv în comerț”

Un alt punct fierbinte pe agenda industriei de retail și FMCG îl reprezintă controalele în magazine. În acest sens, Sorin Susanu, Comisar Șef în cadrul Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Brașov, a detaliat câteva nereguli identificate în magazinele alimentare din județul Brașov și sancțiunile aplicate. Astfel, în primul semestru din acest an instituția reprezentată de Sorin Susanu a întreprins 7.837 de acțiuni și a acordat sancțiuni cu o valoare totală de 5,4 milioane de lei.
O problemă importantă identificată în cazul retailerilor din județul Brașov a constituit-o în perioada menționată modul impropriu de depozitare a mărfii sau de expunere a produselor la vânzare. Sub acest aspect au fost descoperite probleme cu privire la temperatura de depozitare, care, potrivit legii, trebuie să fie în corelație cu informațiile înscrise pe ambalaj. “În acest context, am oprit de la comercializare 6.000 de baxuri de băuturi răcoritoare la un magazin din județul Brașov care erau expuse la o temperatură ridicată”, a afirmat Sorin Susanu.
Un alt aspect sesizat de autoritatea în cauză se referă la corectitudinea și transparența promoțiilor din magazine. “În cazul promoțiilor 2 la preț de 1 trebuie să aveți produsul unitar pentru a se vedea că promoția este corectă și prețul poate fi comparat. Dacă nu respectați acest lucru puteți fi sancționați”, a adăugat Susanu.
Pe de altă parte, furnizorii trebuie să fie atenți la informațiile de pe ambalaje, care trebuie să fie concrete și explicate în detaliu. Un alt punct important este modul de promovare și proveniența produselor. “În decurs de o lună de zile Lidl a primit de la noi sancțiuni de peste 150.000 de lei strict pe partea de informare, respectiv produse din România care nu erau din România, informație care induce în eroare consumatorul”, a explicat Sorin Susanu.
Potrivit acestuia, toate produsele care prezintă astfel de probleme sunt retrase de la comercializare și, mai mult decât atât, legea prevede inclusiv încetarea activității comerciantului pentru șase luni în cazul în care acesta comite aceeași abatere de mai multe ori pe parcursul a șase luni.

 

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content