Acasă > Articole > A 10-a schimbare la față a magazinului MCA

A 10-a schimbare la față a magazinului MCA

MCA Comercial, Râmnicu Sărat
MCA Comercial, Râmnicu Sărat
MCA Comercial, Râmnicu Sărat
MCA Comercial, Râmnicu Sărat
MCA Comercial, Râmnicu Sărat
MCA Comercial, Râmnicu Sărat
MCA Comercial, Râmnicu Sărat
MCA Comercial, Râmnicu Sărat
MCA Comercial, Râmnicu Sărat

Așa cum s-a întâmplat și cu businessul MCA Comercial, magazinul-fanion al companiei din Râmnicu Sărat a trecut prin numeroase stadii de dezvoltare. Cea mai amplă transformare - a 10-a de la deschiderea magazinului și până în prezent - va începe însă în cursul acestui an. Ea implica o creștere semnificativă a suprafeței de vânzare, precum și o regândire a sortimentației și a strategiei de mercantizare.

Deschis în 1998, supermarketul MCA de pe Strada Primăverii din Râmincu Sărat (judeţul Buzău), a avut în permanență program non-stop. De-a lungul timpului, suprafața magazinului a fost într-o continuă creștere, multiplele modificări și extinderi determinând ca traseul prin magazin să fie în prezent destul de sinuos.

Principalul motiv pentru care spațiul de vânzare al magazinului este unul atipic a fost adaptarea continuă a acestuia la oportunitățile de extindere. Dacă inițial avea doar 30 de metri pătrați, după nouă procese de reamenajare, magazinul a ajuns în prezent la 270 de metri pătrați. Anul acesta magazinul se pregătește de a zecea etapă de extindere, care va suplimenta suprafața de vânzare cu 160 de metri pătrați, adăugând și o parte din spațiul de depozitare existent în spatele magazinului.

Magazinele se completează unele pe altele

MCA Comercial deține nouă unități comerciale, inclusiv un magazin cash&carry la Râmnicu Sărat și un depozit en-gros la Focșani. Cum Râmnicu Sărat este un oraș cu 38.000 de locuitori, cele șase magazine operate de MCA în municipiu sunt gândite să se completeze unele pe celelalte, ținând cont de distanța relativ mică dintre ele.

Astfel, magazinul de pe strada Primăverii a fost gândit în special pentru clienții cu o putere de cumpărare medie spre ridicată, în timp ce magazinul cash&carry, aflat în apropiere, se adresează atât clienților revânzători, cât și persoanelor cu o putere de cumpărare mai scăzută.

Compania a mai deschis, în 2012, un supermarket în cartierul Costieni din Râmnicu Sărat, cu o suprafață de 200 de metri pătrați. Acesta a apărut ca răspuns la deschiderea hypermarketului Kaufland, pentru fi mai aproape de acei locuitori care preferau să își facă cumpărăturile din hypermarket în locul magazinului de pe strada Primăverii, datorită proximității acestuia. Deși este la o distanță de aproximativ 800 de metri de Kaufland, supermarketul din Costieni are vânzări în creștere, în condițiile în care sortimentația a fost adaptată în funcție de preferințele cumpărătorilor din zonă.

”Dezavantajul nostru, ca rețea, este că operăm cu formate diferite de retail, motiv pentru care trebuie să gândim, pentru fiecare magazin în parte, sortimentația și strategia comercială”, afirmă Alexandru Enescu, directorul rețelei MCA.

Compania vrea să continue dezvoltarea rețelei de magazine. Astfel, sunt în plan extinderea magazinului pe care îl deține în satul Oreavu, lângă Râmnicu Sărat, și deschiderea unui nou supermarket în oraș. ”Suntem în negocieri pentru achiziția unui spațiu comercial mare, unde vrem să deschidem un supermarket și un restaurant cu linie de autoservire. Vrem, în același timp, să comercializăm o parte din preparatele pe care le vom produce aici și în supermarketul de pe strada Primăverii, care va avea, după extindere, și un raion gastro”, a precizat Maria Cruceru, Managerul General al MCA Comercial.

Tombole pentru fidelizarea clienților

Un element important al strategiei de marketing a retailerului este promoția ”Oferta săptămânii” care cuprinde patru produse cu cerere mare pe piață, la care se acordă un discount substanțial. Comunicarea ofertei se face atât pe pagina de Facebook, cât și pe site-ul companiei, prin SMS, dar și prin etichetare specială și recomandări ale lucrătorilor comerciali.

O altă acțiune importantă a companiei o reprezintă tombolele de Crăciun și de Paște, cu premii constând în electronice și electrocasnice (televizor, laptop, frigider, mașină de spălat etc). Bugetul premiilor era realizat inițial în colaborare cu producătorii, dar acum retailerul investește singur în aceste programe de marketing. Mecanismul campaniei prevede ca persoanele care au făcut cumpărături de minim 30 de lei și doresc să participe la tombolă să completeze un talon cu numărul de telefon. ”Ne-a venit ideea să le cerem acordul să folosim numărul de telefon pentru a le comunica campaniile din timpul anului, inclusiv să anunțăm apariția cataloagelor MCA. Comunicând în permanență cu clienții avem chiar și feedback de la aceștia”, a mai explicat Maria Cruceru.

În afara promoției ”Oferta săptămânii”, rețeaua tipărește cinci reviste pe an, cu promoții care sunt valabile aproape o lună. Totodată, compania a încheiat o serie de parteneriate cu producători din regiunea sa. Printre aceștia se numără producătorul de carne si  mezeluri Aurora din Odobești (jud. Vrancea), cei de carne de pasăre Avicola Focșani și Avicola Buzău,  producătorul de lactate și brânzeturi Meridian Agro Ind din Râmnicu Sărat sau producătorul de cârnați de Pleșcoi din localitatea Berca (jud. Buzău). Pe partea de legume si fructe, retailerul colaborează cu fermierii din Matca (jud. Galați) și din localități de lângă Râmnicu Sărat. De altfel, magazinele MCA sunt aprovizionate zilnic cu produse proaspete de la furnizorii din zonă prin intermediul mașinilor diviziei de distribuție proprie care, pe retur,  aprovizionează rețeaua de retail.

Tot un parteneriat cu un producător local de pâine a stat la originea programului ”Pâinea noastră cea de toate zilele”, cu franzele de 300 de grame la 0,5 lei, care a funcționat timp de șase luni în 2015. ”Chiar dacă este un parteneriat care nu aduce profit direct, atât eu cât și producătorul respectiv am avut ca beneficiu fidelizarea clienților și creșterea traficului în magazine”, a mai spus Maria Cruceru.

Angajații, în centrul strategiei de dezvoltare

Operând într-un oraș mic, MCA Comercial a încercat în permanență să ducă o politică de motivare a angajaților. ”Avem angajați care au început ca lucrători comerciali, acum sunt șefi de magazin  și se pregătesc să iasă la pensie, după o activitate de 18 ani în MCA. Angajații sunt motivați pentru că și noi suntem conștienți că munca fiecăruia contribuie la creșterea calitativă a afacerii”, afirmă directorul rețelei MCA. Chiar și în aceste condiții, retailerul se confruntă cu dificultăți în recrutarea personalului, în contextul în care sunt situații în care lucrătorii comerciali pleacă la munca în străinătate, pentru anumite perioade de timp.

În același timp, trainingurile și cursurile de perfecționare ale managementului și angajaților MCA sunt în centrul strategiei de dezvoltare a companiei. ”Încă din anul 2012 am conștientizat nevoia trecerii companiei MCA Comercial de la managamentul empiric de antreprenoriat la unul axat pe procese și metode, pe care l-am implementat în ultimul an în organizație împreună cu firma de consultanță CBC România. Așa mi-am dat seama, de exemplu, care posturi sunt supraîncărcate de atribuții, am înțeles că mai trebuie lucrat pe partea de delegare a sarcinilor, dar și faptul că angajații trebuie la rândul lor să înțeleagă viziunea mea de business, conceptele și indicatorii pe care eu i-am implementat în firmă, în așa fel încât să poată lucra cu acestea”, explică Maria Cruceru.

Astfel, MCA Comercial a organizat traininguri interne pentru angajați, iar echipa de management a mers la cursuri și în team-buildinguri. Acestea au dat rezultate, angajații comunicând mult mai bine cu managementul în ultima vreme, potrivit Mariei Cruceru.

”Anul trecut am reușit să implementăm în firmă remunerarea activității fiecărui angajat în funcție de indicatorii de performanță, pentru că am vrut să corelăm veniturile salariale de obiectivele alocate și îndeplinite. Astfel, veniturile lucrătorilor comerciali pot fi influențate, în sens pozitiv, de cifra de afaceri a magazinului sau de valoarea produselor care nu mai pot fi vândute, în cazul în care termenul de valabilitate a fost depășit sau articolele au fost deteriorate. Aceștia sunt astfel mai motivați să facă FIFO (first in, first out – primul produs intrat în gestiunea magazinului să fie și cel mai în față pus la raft – n.r.) și să gestioneze cât mai bine stocurile de marfă din spațiul de vânzare și de depozitare”, a adăugat Alexandru Enescu.

Importurile, o nouă linie de business

Firma MCA Comercial a fost înființată în anul 2000 de către Aurelian Cruceru împreună cu soția sa, Maria Cruceru, după ce antreprenorul a împărțit afacerile pe care le deținea împreună cu un fost partener. Astfel, soții Cruceru au preluat pe noua firmă magazinul de pe Strada Primăverii și cel din Oreavu, lângă Râmnicu Sărat. În cei 15 ani businessul s-a dezvoltat pe mai multe direcții, astfel că a fost necesară structurarea sa în două divizii: una de retail și cealaltă de distribuție către comerțul tradițional și rețelele locale.

Divizia de distribuție acoperă județele Vrancea și Buzău. În cazul MCA Comercial predomină distribuția de produse care necesită temperatură controlată, în special lactate și brânzeturi de la producătorii Müller, Lacto Solomonescu, Gordon, Dorna, Erbalact, dar și produse congelate (carne, legume, patiserie). Compania distribuie și alimente de bază și conserve, printre parteneri numărându-se companiile Scandia Food, Riso Scotti, Good Mills, Dobrogea, Prutul, MP Băneasa. De asemenea, o parte din cifra de afaceri este realizată din contractele de furnizare de produse pentru consum colectiv în unități publice, precum spitale sau grădinițe. ”Și aceste unități publice au început să meargă spre catering, de aceea vrem să avem în ofertă și produse gata preparate”, a mai spus Maria Cruceru.

Cel mai recent segment de business dezvoltat de MCA îl reprezintă importurile. Compania a început să aducă, începând de anul trecut, măsline și ulei de măsline din Grecia. Produsele importate, peste 100 de sortimente, sunt distribuite pe o zonă mai extinsă decât cea unde MCA face în mod tradițional distribuție. Pe viitor MCA Comercial intenționează să extindă portofoliul de produse importate. Afaceruile MCA Comerical au crescut cu 10% pe an.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content