Acasă > Articole > La Moldovan sau cum ar trebui sa arate o carmangerie in secolul XXI

La Moldovan sau cum ar trebui sa arate o carmangerie in secolul XXI

Pozitionata in centrul orasului Cluj-Napoca, Moldovan este prima carmangerie rebranduita din reteaua de 26 de magazine detinute de producatorul de carne Cosm-Fan. Un proiect indraznet si o investitie de 135.000 de euro, prin care proprietarii au adus conceptul de magazin de carne in secolul XXI, un facelift care le da posibilitatea sa concureze fara probleme la capitolul experienta de cumparare  chiar si cu magazinele de profil din tarile vest europene.

O IDEE SI DOUA DECENII. Cosm-Fan este un business de familie in spatele caruia se afla familia Moldovan, tata si fiu. Pasiunea pentru prelucrarea traditionala a carnii i-a determinat pe cei doi sa deschida in urma cu 20 de ani, in propria gospodarie din Sannicoara, o unitate de abatorizare, transare si prelucrare a carnii. Un an mai tarziu, in 1995, a aparut si primul magazin Cosm-Fan. “Erau ani de pionerat ai capitalismului modern romanesc, timp in care dispareau vechile structuri si altele noi incercau sa se nasca”, rememoreaza Cosmin Moldovan - unul dintre fondatorii afacerii. Compania a fost ulterior recladita din temelii in anii 2007-2008 cu ajutorul unor fonduri SAPARD, care au mers cu precadere catre modernizarea si tehnologizarea spatiului de productie.

In prezent, compania detine o retea de 26 de magazine amplasate in Cluj-Napoca si judetul Cluj, iar afacerea este pe profit, potrivit datelor de la Ministerul de Finante. „Faptul ca avem o unitate de productie in spate este cheia reusitei noastre. Peste 90% din productie se comercializeaza prin reteaua proprie, iar pentru ca unitatile sunt raspandite intr-un areal relativ mic, costurile de aprovizionare sunt tinute sunt control. Un alt avantaj este si faptul ca banii din vanzari intra la final de zi direct in contul nostru si nu avem probleme de blocare a fluxului de capital circulant”, spune Cosmin Moldovan. In 2012, Cosm-Fan a inregistrat un profit net de 0,68 milioane de lei si o cifra de afaceri de 33,66 mil. lei.

AMBITIILE FAMILIEI MOLDOVAN. Concurenta pe piata carnii si a preparatelor din carne este foarte mare in Cluj-Napoca: pe langa retailerii internationali care au un raion de carne bine organizat, sunt prezenti aici cu magazine aproape toti marii producatori de profil. Nevoia de diferentiere i-a determinat pe proprietarii afacerii Moldovan sa investeasca intr-un nou concept de magazin, unitatea pilot Moldovan-Carmangeria Sannicoara deschizandu-si usile pentru clienti la inceputul lunii martie a acestui an. „Am ales sa implementam acest proiect intr-o locatie cu totul noua. Amplasarea acestuia s-a facut dupa o cercetare atenta a pietei, in urma careia am optat pentru o zona centrala, unde exista o populatie cu venituri ridicate si sedii de banci si institutii publice, deci trafic stradal. Pentru concept am lucrat impreuna cu o companie specializata in servicii de branding, dar foarte importanta a fost si experienta managerului de vanzari, Amelia Moldovan”, mai spune antreprenorul.

La capitolul design, magazinul suprinde printr-un spatiu luminos, care imbina cu succes texturi diferite – lemn, metal si sticla – si elemente de bistro. De altfel, zona de servire este un alt diferentiator puternic. „Clientii pot alege sa le pregatim noi produsele in magazin dupa ce si le-au ales din galantare si le pot consuma pe loc sau lua la pachet. De asemenea, un alt serviciu pe care il oferim este cel de consultanta – cum se prepara un anumit produs, ce condimente se folosesc etc. Ne dorim ca acest magazin sa fie, pe langa un canal de vanzare, si un instrument puternic de instruire alimentara a consumatorilor, clujenii nefiind mancatori de carne de vita”, mai precizeaza Cosmin Moldovan. Ideea de transparenta totala este sustinuta si prin faptul ca zona de pregatire a carnii proaspete este la vedere, despartita de magazin doar printr-un geam de sticla.

Sortimentatia este construita in jurul portofoliului propriu de produse care ajunge pana la 130 de SKU-uri. Vorbim de categorii precum salamuri, carnati, afumaturi, parizer, crenvursti, sunca, specialitati, tocaturi, marinate sau carnuri proaspat transate. Exista si o serie de produse care se gasesc exclusiv in magazinul Moldovan, precum bovina argentiniana sau sortimente de carne transata special, ca T-bone sau antricot. „Produsele de carne utilizeaza exclusiv carne romaneasca, care intra in procesul de transare in maxim 24 de ore de la taiere, iar aprovizionarea magazinelor se face de 2-3 ori pe zi”, precizeaza managerul. Pe langa produsele proprii, au mai fost listate si alte categorii, precum salam crud uscat, prosciuto crudo, vinuri si bauturi fine sau condimente. Un top rapid al celor mai vandute 5 produse arata astfel: sunca Moldovan, specialitati afumate, carnati Sannicoara, antricot de vita si crenvursti, iar valoarea medie a bonului de casa se situeaza in jur de 25 de lei. „Desi s-a deschis doar de cateva luni, 8% din vanzarile retelei noastre se realizeaza prin acest magazin”, completeaza Cosmin Moldovan.

MIZA PE TEHNOLOGII NOI.
Un aspect important in constructia noului concept este implementarea unei solutii complete de gestiune - hardware, software si consultanta. „Era visul nostru sa avem dotari de ultima generatie si am optat pentru solutia de gestiune Retail IQ de la RBC, care acopera intregul lant de activitati, pornind de la procesul efectiv de vanzare la casa si incheind cu rapoarte complexe de gestiune. Prin intermediul acestei solutii putem emite carduri de fidelitate, sa facem promotii sau sa avem o imagine exacta a stocurilor in timp real. Si echipamentele din magazin - cantarele multimedia, ferastraiele sau tocatoarele de carne - sunt de cea mai inalta performanta. Lucram asadar in momentul de fata cu branduri de notorietate in industria de retail precum Bizerba, Motorola sau Wincor Nixdorf”, afirma Cosmin Moldovan. In momentul de fata solutia Retail IQ este implementata deja in 7 dintre cele 26 de magazine ale retelei, iar parteneriatul va fi extins pe viitor. Colaborarea dintre RBC si Cosm-Fan a inceput in urma cu 7 ani, cand producatorul a implementat mai multe solutii in operatiunile de productie.

CU OCHII LA EUROPA. Familia Moldovan lucreaza deja la implementarea noului concept intr-un al doilea magazin, care va fi localizat in cartierul Zorilor din Cluj. Planul este ca in timp de doi ani toate magazinele din retea sa fie remodelate. Alte doua directii de dezvoltare sunt comertul online si exporturile. In magazinul online al producatorului, dar si prin telefon, locuitorii din Cluj-Napoca pot comanda deja produse Moldovan. Livrarea se face in 24 de ore, iar pentru comenzile de peste 100 de lei, transportul este gratuit. Pentru cantitati sau distante mai mari se calculeaza un cost per kilometru. Plata se face online sau ramburs.

Cat despre exporturi, Cosm-Fan are deja puse steaguri pe tari precum Franta, Spania, Ungaria Italia, Belgia sau Marea Britanie. Pentru cea din urma, visurile lui Cosmin Moldovan sunt mari: sa deschida un lant de magazine in capitala britanica, dar totul este, deocamdata, in faza de idee.

Si totusi, dincolo de investitii, de planurile de dezvoltare clare pe termen lung, Moldovan spune ca cel mai mult isi doreste ca afacerea sa ramana una de familie, fidela productiei traditionale. „Nu vrem sa scapam din mana businessul, sa cedam tentatiei de a produce industrial si sa devenim o corporatie”, conchide acesta.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content