Mărcile private câștigă tot mai mult teren în categoria ouă de consum
În ciuda majorărilor de preț și a crizei din piața de ouă proaspete din 2017, categoria a fost pe plus anul trecut, înregistrând o creștere de 6% în volum și un avans valoric de 31% în marile rețele de magazine prin comparație cu 2016, arată datele companiei de cercetare Nielsen. Un aspect interesant este faptul că piața are o sezonalitate accentuată în retailul modern, cu volume duble în perioada de iarnă (ponderea vânzărilor din luna decembrie 2016 din total an a fost de 12%) față de lunile de vară. O diferență semnificativă a fost înregistrată și în luna aprilie (ponderea vânzărilor din total an fiind de 8,5%), unul dintre factorii care stau la baza acestor evoluții putând fi influența obiceiurilor de consum din perioada Sărbătorilor – meniurile tradiționale și orientarea consumatorilor către produse pregătite în casă, dar și alegerea magazinelor cu promoții în sezon.
În ceea ce privește structura categoriei de ouă proaspete, piața este încă dominată de ouăle de găină, acest segment având o cotă de circa 98% în valoare și 97% din volumul total al vânzărilor înregistrate anul trecut. De cealaltă parte, segmentul ouălor de prepeliță, deși deține o pondere de doar 3% în volum, respectiv 2% în valoare, a avut o dinamică bună anul trecut, raportând un avans volumic de 22% în marile rețele de magazine.
Deși vorbim despre o categorie care se remarcă printr-un grad mare de consum, piața ouălor proaspete este disputată, în comerțul modern, între mărcile private ale retailerilor și alți cinci jucători: Assani, Avicola București, Aviputna, Miketi Lux și Toneli. Brandurile proprii ale retailerilor dețin 53% din piață, în timp ce cota cumulată a celor cinci producători este de 25%, potrivit datelor Nielsen. Nici dacă vorbim despre branduri, situația nu se prezintă mai bine, Agricola, Assani Avicola, Avicola București, Familia Toneli, Miketi Lux – branduri din portofoliul principalilor jucători din piață – dețin o cotă valorică de 22% din vânzările categoriei. În ceea ce privește evoluția categoriei raportându-ne la branduri versus mărci private, datele Nielsen indică o creștere volumică de 11% pentru acestea din urmă, în timp ce mărcile producătorilor au rămas la același nivel din 2016.
Cât despre mișcările din 2017, demne de menționat, Agricola a făcut anul trecut o mutare interesantă în categorie, odată cu lansare sortimentelor „Ouă ochioase” și „Ouă inimoase”, proiect a cărui investiție s-a ridicat la peste 2 milioane de euro.