Continuă lupta prețurilor între hypermarket și cash&carry
În 2017, lupta pe preț în marile rețele de magazine s-a dat în continuare între hypermarketuri și magazinele cash&carry, potrivit analizei Shopping Basket realizată lunar de revista Progresiv în parteneriat cu agenția Mercury 360, în perioada februarie-decembrie 2017. Cel mai mic preț a fost înregistrat de segmentul cash&carry, cu un cost mediu de 113,39 lei pe coșul de cumpărături, în timp ce valoarea medie a coșului de cumpărături în hypermarket a fost de 114,25 de lei, cu 0,86 lei mai mare. În ciuda faptului că segmentul hypermarketurilor a înregistrat doar în luna februarie un preț mediu mai bun decât în magazinele cash&carry, în luna decembrie, coșul mediu din hypermarketuri a scăzut cu 1,61 lei față de luna anterioară, în timp ce în magazinele cash&carry acesta a crescut cu 3,27 lei. În acest context, este posibil să vedem o nouă schimbare a ierarhiei formatelor de retail în funcție de cele mai mici prețuri.
Pe de altă parte, cu un preț mediu de 134,57 lei, valoarea coșului de cumpărături în magazinele online este sensibil mai mare decât în magazinele fizice. Acesta include însă și prețul transportului prin curier. Per ansamblu, prețul tuturor produselor monitorizate în analiza Shopping Basket a crescut, din februarie până în decembrie, cu 3%, în linie cu inflația anuală anunțată de Institutul Național de Statistică. La nivel de format de retail, cea mai mare creștere a fost înregistrată de supermarketuri (3,8%), iar cea mai mică de segmentul magazinelor cash&carry (0,9%). Raportat la tipurile de produs, cele mai mari creșteri de preț au fost înregistrate de săpunul Protex (+18,5%), cafeaua Jacobs (+13,2%), șamponul Head&Shoulders (+9,5%), pasta de dinţi Colgate (+7,8%), iaurtul Danone (+6,7%) și laptele Zuzu (+6,3%). La polul opus, scăderi notabile au fost consemnate la zahărul Mărgăritar (-15%), zahărul Coronița (-6,3%), ciocolata Milka (-4,3%) și detergentul de vase Fairy (-4,6%).
Cele mai multe promoții se regăsesc în online
Prima poziție a fost preluată de către segmentul online, unde, în medie, 15% din produsele achiziționate au fost la promoție. Următoarele în listă, cu o medie de 14%, sunt magazinele de tip cash&carry și apoi, cu 8%, magazinele de tip hypermarket. Interesant este faptul că locațiile de tip discount au apelat cel mai puțin la promoții, în condițiile în care doar 1% din produse s-au aflat la promoție, acestea fiind urmate de supermarketuri, cu un procent de 6%.
Produsul care a beneficiat de cele mai multe promoții de-a lungul anului este hârtia igienică Zewa, care a fost găsită la promoție în 21% din achizițiile din acest an. Zewa este urmată în clasament de promoțiile întâlnite la șamponul Head&Shoulders (19%) și cafeaua Jacobs (18%), care au fost unele dintre produsele cu cele mai mari creșteri de preț.
Ca perioadă a anului, numărul cel mai mare de promoții a fost înregistrat în lunile de primăvară (martie și aprilie), premergătoare sărbătorilor pascale din 2017. În comparație, luna noiembrie a avut cele mai puține promoții din an.
Rate ridicate de indisponibilitate a produselor în discount
Anul 2017 s-a remarcat printr-o rată ridicată de indisponibilitate la raft în segmentul magazinelor de discount. Astfel, discounterii au totalizat 45% din situațiile în care produsele monitorizate în lista Shopping Basket în 2017 au lipsit de la raft. La polul opus s-au aflat rețelele cash&carry, cu cele mai multe produse disponibile
în magazine.
În magazinele de tip discount, cuburile Maggi nu au fost găsite în niciuna din lunile în care au fost vizitate magazinele, în timp ce pasta de dinți Colgate, ciocolata Schogetten și berea Ursus la 330 ml și săpunul Protex au avut rate ridicate de indisponibilitate.
La nivelul tuturor formatelor de retail monitorizate în analiza Shopping Basket, cele mai puține situații de indisponibilitate au fost întâlnite la următoarele produse: hârtia igienică Zewa (0%), telemeaua Hochland (1%), apa minerală Borsec (2%), făina Băneasa (2%) și uleiul Untdelemn de la Bunica (2%).