FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Scoțianul care îmbuteliază succesul obținut din mere românești

Scoțianul care îmbuteliază succesul obținut din mere românești

Alan Clark, antreprenorul din spatele cidrului Clarks

Să te „trezești” în mijlocul unei livezi cu 30 de meri îți poate reînvia gânduri de business rămase ascunse în minte. Sau cel puțin așa s-a întâmplat în cazul lui Alan Clark, antreprenorul de origine scoțiană din spatele cidrului Clarks, o afacere 100% românească, cu materia primă „culeasă” doar de la noi. Drumul lui spre antreprenoriat a fost, însă, mult mai complex și plin de piedici birocratice, dar lucrurile par să meargă, în sfârșit, în direcții bune, cum ar fi rafturile marilor magazine. 

În urmă cu doi ani, Alan Clark se pregătea să facă prima livrare de cidru natural, fabricat în țara noastră. Deși își planificase să-și lanseze produsul în primăvara lui 2015, pentru a profita de sezonul cald, autorizațiile necesare au întârziat să apară. „Prima comandă am livrat-o unui prieten care organiza un târg în luna decembrie. Am păstrat factura cu numărul 001. Apoi, primii clienți au fost locațiile Berero, Happy pub, m60 și 100 de beri”, își amintește antreprenorul.

Clark își dedică acum majoritatea timpului producerii cidrului, dar trecerea de la consultanță - ceea ce făcea când a ajuns în țara noastră - la antreprenoriat, a fost un șir fericit de întâmplări. Dacă cidrul fabricat de acesta are doar doi ani de la lansare, antreprenorul este stabilit de mai bine de 16 ani la noi. A început prin a lucra în consultanță, însă prin 2011-2012 activitatea în care era angrenat nu mai era căutată în România. A avut de ales între a merge în altă țară să facă același lucru sau a rămâne aici și a se reprofila. Și a rămas.
Să producă cidru era ceva ce voia să facă cândva, când va avea timp. Și pentru că în 2012 timpul nu mai era o piedică, a început să producă câțiva zeci de litri, pentru consumul propriu, din livada sa și a soției sale românce, pe care cei doi o dețin în Lerești, județul Argeș.
„Am găsit ca investitor un prieten scoțian din facultate care a zis că se alătură afacerii și așa am început”,
povestește Clark.

O fabrică mică, la poalele munților

Așadar, încrezător în ideea sa, Clark a început să-și transforme, pas cu pas, pasiunea într-un business în adevăratul sens al cuvântului. Până în prezent, în brandul Clarks au fost investiți 700.000 de euro, cea mai mare parte a sumei fiind alocată halei de producție din Lerești și depozitului din București, cu o capacitate de 30.000 de sticle. „Totul a fost mai degrabă o coincidență decât un plan bine pus la punct. Am făcut prima hală pentru cidru în august - septembrie 2014, apoi am auzit un zvon că Heineken va intra pe piață și am zis că o să fie un lucru bun, că o să creeze piața. Știam, de asemenea, că în lume există un trend în creștere privind consumul de cidru”, spune scoțianul.

Fabrică Clarks are o capacitate totală de producție de 130.000 de litri, în primul an, de pe porțile fabricii ieșind 70.000 de litri de cidru puternic alcoolizat, cu până la 7,5% alcool. Anul acesta, antreprenorul va produce la capacitate maximă, așteptând o cifră de afaceri dublă față de 2016, de 100.000 de euro. Pe scurt, afacerea va intra pe break-even.

Joaca de-a aromele

În ceea ce privește procesul de fabricare, Alan Clark îl descrie ca fiind similar cu cel al producerii vinului. Până în prezent, antreprenorul a început producția în luna octombrie, dar are în plan să producă cidru și primăvara. „Fermentarea durează cam trei săptămâni, după lăsăm o lună de sedimentat drojdia, apoi îl tragem în cisterne, mai curat. Urmează 3-4 luni de maturizare. Abia undeva în mai este gata”, detaliază acesta.

Tocmai modul în care se fabrică produsul îl diferențiază de competiție, fiind artizanal, fără implicații industriale. „Sunt foarte puține produse disponibile în România, care sunt realizate așa. Majoritatea cidrului disponibil este făcut industrial”, completează antreprenorul.
Pentru a avea o sortimentație variată, Clark produce, în paralel, și suc de mere. „Noi luăm produsul finit, iar pentru a produce cidrul demidulce, de exemplu, este nevoie de 80% cidru și 20% suc de mere. Îndulcim produsul întotdeauna cu suc de mere, nu cu zahăr sau altceva”, punctează fondatorul Clarks. În prezent, sub brandul Clarks se regăsesc patru sortimente de bază: sec, demisec, demidulce și dulce, dar și ediții sezoniere, cu mure și vișine. „Noi am cumpărat fructele pentru edițiile limitate de până acum în sezonul lor. Și vom face sortimentele viitoare în funcție de ce fructe găsim. Eventual, și cu condimente”, spune producătorul.

Clark achiziționează materia primă doar din țara noastră, fiind o promisiune pe care le-a făcut-o clienților săi. „De obicei luăm mere din Câmpulung, dacă sunt disponibile. Anul acesta nu a fost benefic pentru producția de mere din țară, pentru că iarna a venit târziu, până în martie totul fiind înghețat. Totuși, sunt convins că o să găsim mere în România, chiar dacă vom merge mai departe puțin de Câmpulung”, este de părere Alan Clark. Cum ar descrie antreprenorul clientul de cidru Clarks? Cu mintea deschisă, care depășește 25-30 de ani, nu are așteptări când gustă produsul și este, astfel, foarte plăcut surprins. Dar, mai important decât atât, este acel client care citește atent eticheta, care vrea să știe ce consumă. Pentru acești clienți, Clarks se găsește în câteva orașe mari din țară: București, Cluj, Iași, Sibiu, Râmnicu Vâlcea și Galați, în localuri și magazine specializate, ce comercializează băuturi artizanale. „În București suntem listați în 12-14 rețele de magazine care vând produse naturale din diferite categorii. De asemenea, tot în Capitală, avem 30 de clienți în HoReCa”, detaliază producătorul.

Expansiunea într-o piață în formare

Potrivit antreprenorului, piața de cidru este încă la început, dar crede și speră la câteva schimbări, pe viitor. ”Per total piața de cidru a crescut foarte rapid în țara noastră, până la 20 de milioane de litri anual, din care, mai puțin de 1% este cidru natural. Cred că în această perioadă, de la lansarea cidrului în România și până acum, mulți s-au obișnuit cu cidrul industrial. Acum, mi se pare că mulți vor încerca un produs mai natural și cred că va crește consumul de astfel de produse în România. Ar fi bine să avem 10% piața de cidru natural în 10 ani”, declară proprietarul Clarks.

În ceea ce privește concurența directă (cidru natural - n.red.), Clarks împarte piața cu branduri precum Casa Panciu și Harvester Cider din Cluj. Pe de altă parte, printre numele internaționale, ce vin cu cidru fabricat industrial, se află: Strongbow, Old Mout, Cidru Mândru, Livada Secretă, Blind pig, Kingswood sau Dacic. Însă, un alt trend pe care-l previzionează Clark este acela că, dacă în prezent este imposibil să vândă în localuri unde există contracte exclusive cu producătorii mari, tot mai multe locații vor vrea produsele craft în bar, pentru că clienții acestora le vor vrea, pe fondul unei cereri în creștere.

Jucătorii din retail încep deja să se uite spre această categorie, spune scoțianul, discounterul Lidl fiind primul care a făcut pasul în această direcție, Clarks fiind în acest an pe rafturile Lidl din țară, în Săptămâna Românească. „Avem discuții în continuare cu mai mulți jucători din retail care sunt interesați de produsul nostru. Urmează să ne listăm în 60 de hypermarketuri Kaufland”, punctează Alan Clark.

În ceea ce privește viitorul Clarks, antreprenorul scoțian nu se gândește momentan la export, deși prietenii săi cu afaceri în Franța și Anglia abia așteaptă primele livrări. „Vom vedea dacă vom exporta pe viitor, momentan, prioritatea este să creăm o bază stabilă în România. Ideea noastră este să creștem capacitatea de producție odată cu piața. Probabil la anul vom mări capacitatea cu încă 50.000 de litri”, spune acesta.

La întrebarea dacă ar schimba ceva la produsul pe care îl are acum, Clark declară că este perfecționist și că ceea ce încearcă să facă este să adauge gusturi diferite, obținute din mere diferite. „Provocarea este să putem face asta cu ce avem aici disponibil, fără să aducem din afară alte tipuri de mere”, conchide antreprenorul.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content