FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > „România reprezintă o piață în creștere, cu mult potențial”

„România reprezintă o piață în creștere, cu mult potențial”

Jean Baptiste Dernoncourt, CEO Carrefour România

După ce anul trecut România a reprezentat pentru grupul francez Carrefour unul din motoarele de creștere a businessului regional – bifând al doilea cel mai mare avans al cifrei de afaceri la nivel de companie – 2018 vine cu un mix interesant de provocări și oportunități. Jean Baptiste Dernoncourt, CEO-ul Carrefour România, detaliază ce impact va avea asupra operațiunilor locale planul de transformare „Carrefour 2022” și de unde vor veni cele mai multe oportunități de creștere.

Cum arată radiografia businessului Carrefour România pentru anul trecut? Care au fost motoarele de creștere?

Jean Baptiste Dernoncourt: Peisajul retailului românesc nu a suferit modificări notabile în privința tendințelor dacă ne uităm la ultimii ani. Sentimentul împărtășit de majoritatea retailerilor este că activăm pe o piață în creștere, cu o populație numeroasă, unde există loc pentru expansiune. Toată lumea deschide magazine, fie într-un ritm mai lent, fie urmând o strategie de extindere mai agresivă. Anul trecut, Carrefour a depășit aceste tendințe, mergând un pas în față prin integrarea Billa. Ne-am pus amprenta și mai accentuat comparativ cu ce am făcut în anii precedenți. Deci, radiografia retailului autohton cuprinde expansiune, creșterea puterii de cumpărare, un apetit mai mare pentru consum.

Luând în considerare toate elementele pe care le-ați menționat, cum s-au reflectat acestea  în evoluția cifrei de afaceri a Carrefour în România?

Jean Baptiste Dernoncourt: Dacă ne uităm la rezultatele financiare anunțate, Carrefour România a afișat a doua cea mai mare creștere din grup la nivelul anului trecut. Suntem una dintre țările cu cel mai accelerat ritm de creștere. 2017 a fost un an bun și în privința evoluției cotei de piață. Suntem mulțumiți de performanța de anul trecut și credem că vom menține ritmul și pentru 2018.

Un moment important în evoluția din 2017 a fost integrarea magazinelor Billa în grupul Carrefour. Cum s-a reflectat în vânzări și în numărul de clienți acest pas?

Jean Baptiste Dernoncourt: 85 de magazine Billa au fost transformate, unele au devenit Carrefour Market, altele Carrefour Express, altele Supeco. Am lucrat foarte mult pe partea de integrare a sistemelor, a tuturor acelor aspecte care țin de bucătăria din spate. A fost un an provocator pentru Billa în condițiile în care nu schimbi doar „sufletul” unui magazin, ci și tot ce aparține de back office. Până acum feedback-ul consumatorilor este unul pozitiv, percepția este una bună, prețurile sunt mai mici față de oferta anterioară, layout-ul magazinelor este unul mai prietenos. 

Referindu-ne la 2018, cum arată în detaliu strategia de dezvoltare și care vor fi principalii piloni care vor susține creșterea?

Jean Baptiste Dernoncourt: Misiunea Carrefour nu se va schimba, nu s-a modificat în ultimii 17 ani și nu o va face nici în perioada următoare. Este corelată cu strategia grupului și planul de transformare al Carrefour și anume să fie liderul schimbării în alimentație. Ce înseamnă asta? Ne vom concentra pe calitatea produselor din punctul de vedere al gustului și al conținutului. Este un proiect ambițios atât la nivel global, cât și pentru România. Carrefour își propune astfel să facă accesibilă mâncarea pe care o consumăm.
În primul rând ne vom orienta spre zona de omnichannel. În prezent, suntem poate compania cu orientarea cea mai pronunțată spre multiformat din România întrucât operăm hypermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate și un tip de magazine cash&carry sub sigla Supeco, fiecare acoperind diferite nevoi ale consumatorilor. În plus, avem magazinul online și deținem acțiuni în platforma Bringo. Astfel, vrem să mixăm aceste formate în cel mai bun mod cu putință. Nu ne vom concentra pe un singur format, ci vom avea lansări pe toate tipurile de magazine pe care le operăm.

În acest sens, intenționați să dezvoltați noi concepte pentru piața din România?

Jean Baptiste Dernoncourt: Nu sunt în ecuație noi formate, deoarece nu cred că acest aspect este atât de important. La finalul zilei, consumatorii rezonează la numele de Carrefour, indiferent că vorbim de Market sau Express.

De ce a fost totuși aleasă România a patra piață unde grupul va dezvolta conceptul Gourmet? Care sunt așteptările pe care le aveți de la acest format?

Jean Baptiste Dernoncourt: Nu există o astfel de lansare. A fost o eroare de comunicare internă. Deschidem magazine și pe baza locației adaptăm sortimentația pentru publicul din jurul acelui magazin. Deci nu vorbim despre a fi mai gourmet, mai de lux. Este vorba de profilul fiecărui magazin, de ce fel de consumatori sunt în jurul său. Deci magazinul Carrefour din Brașov este un magazin care se va adapta amplasamentului.

Pentru că suntem în zona conceptelor de magazine, ce v-a determinat să lansați în piață Express Orange? Ce planuri există pentru acest concept?

Jean Baptiste Dernoncourt: La un anumit punct am renunțat să mai dezvoltăm conceptul inițial pe care îl aveam pe zona de proximitate. Nu eram mulțumiți în totalitate de experiența pe care o aveau clienții în aceste magazine. Am refăcut conceptul, l-am testat în mai multe zone din țară și acum suntem mulțumiți. Nu contează că e Orange sau Green, ci relația cu brandul. Veți vedea mai multe magazine de acest tip în acest an. 

Vorbeați de extindere, iar planul de transformare al Carrefour, anunțat în luna ianuarie, aduce în discuție și posibile parteneriate care să susțină dezvoltarea rețelei. Cum se traduce acest lucru pentru piața din România?

Jean Baptiste Dernoncourt: Nu am discutat încă acest aspect. Însă din punctul de vedere al extinderii, strategia va fi în linie cu ultimii cinci ani. Ne-am dezvoltat la nivel național pentru că vrem să fim accesibili oricui. Există în continuare spațiu pentru expansiune oriunde în România. Bugetul de investiții va merge către această zonă, dar vom aloca resurse și în zona de IT, digital, atât pentru business, cât și pentru angajații noștri.

Cum arată strategia pe care o aveți în plan pentru reducerea costurilor și eficientizarea operațiunilor la nivel local, acesta fiind unul din punctele de maximă importanță evidențiate în planul de transformare Carrefour 2022?

Jean Baptiste Dernoncourt: Avem pe de o parte planul grupului la nivel global și planul local, iar România este o piață aflată pe creștere. Sub acest aspect, strategia poate fi diferită. Ținta noastră este să avem un business pe cât de sustenabil posibil.

Cum explicați atunci decizia de închidere a hypermarketului Carrefour Vitan? Vom vedea decizii similare în acest an?

Jean Baptiste Dernoncourt: Vitan nu a fost conectat la planurile de creștere ale companiei. Vorbim de un magazin care funcționa într-o zonă care nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor noastre, astfel încât, în urma discuțiilor purtate cu proprietarul centrului comercial, am hotărât să nu mai continuăm.

Dacă ne referim la online, cât de important a devenit acest canal în businessul local?

Jean Baptiste Dernoncourt: Online-ul a devenit din ce în ce mai important în strategia noastră. Am fost primul retailer care a intrat pe acest canal, în prezent ne concentrăm pe îmbunătățirea calității serviciilor oferite. Am observat o creștere a apetitului pentru astfel de cumpărături, iar modalitatea de plată aleasă este din ce în ce mai mult în favoarea cardului bancar și a aplicațiilor. Se observă de asemenea orientarea spre articole de o calitate superioară, la fel cum se întâmplă în magazinele fizice.

Un alt pilon al strategiei de transformare se referea la regândirea sortimentației. Cum se va reflecta acest lucru pe plan local?

Jean Baptiste Dernoncourt: Ne concentrăm deja pe asigurarea calității produselor și a unui preț rezonabil. Avem în magazine o așa-zisă filieră a calității pentru morcovi, cartofi, somon. Știm ce conține acel produs, de unde vine. Mai mult, ne concentrăm pe zona produselor proaspete. În acest sens am lansat anul trecut Cooperativa Vărăști, proiect cu ajutorul căruia vrem să avem în magazine produse fresh, de calitate. Lucrăm cu peste 1.000 de producători locali și urmărim să creștem acest număr. Cu cât suntem mai locali, cu atât este mai bine, atât din punctul de vedere al gustului produselor, cât și al costurilor logistice.
De asemenea, produsele bio reprezintă, în opinia mea, un subiect deosebit de important. Dar bio la un preț accesibil.

Cu ce scenarii de business lucrați pentru acest an și care este raportul oportunități versus provocări pentru piața din România?

Jean Baptiste Dernoncourt: Sunt un optimist de fel. România reprezintă o piață în creștere, cu mult potențial. Există desigur și pietre de încercare, însă fac parte din călătorie. Există provocarea de a alinia creșterea salarială cu productivitatea, la care se adaugă dificultățile în a recruta personal în orașe în care șomajul este aproape zero. Cred însă că această presiune are beneficii în sensul în care ne determină să acționăm diferit în relația cu angajații. Mai sunt lucruri de îmbunătățit în zona infrastructurii, a educației și sănătății.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content