FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Profructta, un business la cursa de 100 de metri garduri

Profructta, un business la cursa de 100 de metri garduri

Marius Macarescu, owner Profructta

Tot mai des auzim de start-upuri antreprenoriale în industria alimentară, însă în ultima perioadă s-a văzut clar că marea provocare nu este lansarea acestora în piață, ci supraviețuirea lor. Și la acest capitol, Marius Măcărescu, dezvoltatorul businessului Profructta, are un plan bine stabilit pentru a trece proba timpului. 

Pe locuri, fiți gata... start. Povestea Profructta a început în anul 2010, momentul în care le-a venit soților Măcărescu ideea de a dezvolta un business cu sucuri naturale din fructe. „Momentul nostru de inspirație a fost o vacanță în Franța, unde am avut ocazia să încercăm sucuri și dulcețuri naturale. Recunosc, am fost impresionați pentru că la acel moment în piața din România această categorie era încă în perioada de pionierat”, își amintește Marius Măcărescu.

Desigur, de la idee și până la decizia de a demara proiectul a existat o perioadă de analiză și, dincolo de provocarea personală de a dezvolta un astfel de business în localitatea natală, Câmpulung Muscel, a cântărit mult faptul că aceasta este o zonă recunoscută pentru livezile de pomi fructiferi.  „Din punct de vedere logistic, ne-am dat seama că suntem acoperiți de bazinul Muscelului, dar suntem foarte aproape de Voinești (Dâmbovița) și Curtea de Argeș, zone cu tradiție în pomicultură. În plus, aveam și avantajul de a fi într-o zonă muntoasă în care poți avea acces ușor la fructe de pădure din flora spontană”.

Primele obstacole. Odată cu decizia de a se apuca de treabă au apărut și primele obstacole, cea mai mare problemă fiind găsirea unui consultant pe acest domeniu. „Personal, a fost foarte greu pentru că efectiv nu știam de unde să ne apucăm. Timp de trei ani am mers la toate târgurile de profil din afară ca să înțelegem exact ce presupune businessul, dar și să găsim furnizorii de echipamente”.

Proiectul a fost dezvoltat cap-coadă în România și, din momentul în care au demarat lucrările la fabrică – în anul 2012 – și până la lansarea în piață a produsului, a durat circa doi ani, investiția ridicându-se la aproximativ 600.000 de euro. O investiție importantă, despre care antreprenorul spune că ar fi fost mult mai mare dacă nu s-ar fi implicat 100%. „Dacă cineva vrea să se apuce de un astfel de proiect din banii lui, trebuie să-și cumpere niște cizme de cauciuc, o pălărie, și să se înarmeze cu foarte multă răbdare. Altfel, nu are cum să finalizeze proiectul, pentru că tot timpul apare ceva neprevăzut. Aici știi doar cu ce sumă ai început. În plus, munca cu oamenii implică probleme și de aici pot apărea întârzieri”, explică antreprenorul. Odată finalizate lucrările la fabrică, a început perioada de teste pentru sucuri. Și cum vorbim despre o zonă în care predomină livezile de meri, vă dați seama care a fost primul sortiment Profructta. „Am vrut să livrăm în piață un produs așa cum iese el din presare. Noi nu intervenim cu nimic asupra produsului, doar presăm fructele și pasteurizăm sucul. Este vorba despre un șoc termic de câteva secunde care îi dă o putere mai mare de conservare pentru că se distrug bacteriile. În plus, este foarte important și ce tip de fruct folosești. Am încercat să dezvoltăm parteneriate pe termen mediu cu furnizorii noștri de fructe, astfel că utilizăm doar fructe culese din livezi cunoscute, pe care le presăm într-un interval de maximum două-trei săptămâni”.

Pentru ambalaje, antreprenorul a urmat trendurile din domeniu și a ales sticla. „Există o diferență majoră între un produs ambalat în cutie de carton și sticlă. Și atunci am optat pentru ambalajul în care produsul își păstrează cel mai bine gustul și proprietățile. De asemenea, pentru că poate exista riscul de fermentare, am optat pentru un dop special care permite eliminarea gazelor prin filet (și care permite doar să iasă aerul), iar în cazul în care acesta nu face față, dopul are o fantă care se deschide dacă este presiune foarte mare.”

Așteptări și rezultate. Deși exista un plan foarte bine pus la punct și un produs care, din punctul de vedere al celor doi antreprenori, nu avea cum să dea greș, provocările nu s-au lăsat așteptate, acestea venind atât din zona de producție, cât și din cea a vânzărilor.

„Am întâmpinat numeroase dificultăți cu meseriașii, cu respectarea termenelor de către furnizorii de echipamente. De asemenea, este esențial să ai în vedere problemele cu personalul, pentru că în cazul unei demisii, fie găsești un om care să-l substituie, fie îi ții tu locul. Așa am ajuns să am calificare de șofer profesionist, macaragiu, responsabil de mediu, stivuitorist, responsabil ISO. Toate acestea costă bani și le-am făcut pentru că businessul trebuie să funcționeze chiar dacă îmi pleacă un om.”

De asemenea, tot la acest capitol antreprenorul a vorbit și despre parteneriatul cu furnizorii de materie primă. „Nu poți accepta cantități mici. Ai nevoie de niște cultivatori care să îți înțeleagă nevoile și să îți poată asigura produsele de care ai nevoie, pentru că noi ne dorim un parteneriat pe termen mediu și lung. În plus, o condiție importantă pentru ca noi să cumpărăm fructele este ca ei să aibă documente pentru produse și atestate de producători, însă putem spune că aici oamenii au fost destul de receptivi și au înțeles nevoile noastre”.

Cât despre vânzări, marea problemă cu care s-au confruntat după lansarea produsului a fost reticența marilor lanțuri de magazine. „Prima producție a fost doar din mere și a fost atent controlată din punct de vedere al cantității. Vorbim de aproximativ 20-30 de tone de fructe, iar toată producția s-a vândut în rețeaua Cora, cel mai deschis retailer internațional, din punctul nostru de vedere. În prezent, suntem în discuții cu mai multe rețele de hypermarketuri și supermarketuri, astfel încât să putem acoperi cererile clienților de a putea cumpăra produsele la nivel național. Cât despre canalul HoReCa, să spunem că a fost o surpriză plăcută pentru mine, pentru că oamenii au fost foarte receptivi, drept dovadă suntem prezenți în mai multe restaurante, cofetării și patiserii și chiar în hoteluri.”

Strategii pe termen lung. În acest moment, în piață sunt disponibile șapte sortimente de fructe și mixuri de fructe Profructta și un sortiment de suc de legume. „Am alcătuit gama de produse pornind de la fructele și legumele disponibile în zona noastră. Există pe distanțe relativ mici mere, pere, cireșe, vișine și fructe de pădure, astfel că ne-am jucat practic cu aceste fructe în diferite combinații. De asemenea, am ales să nu combinăm fructele cu legumele. Și pentru acestea din urmă am ales să facem un singur produs, care să includă morcov, țelină, sfeclă roșie și ridiche neagră”, explică Marius Măcărescu.

Chiar dacă în 2015 vânzările au avansat de la lună la lună, Marius Măcărescu vizează mai mult de la businessul Profructta, iar pentru anul în curs, antreprenorul țintește o cifră de afaceri de 100.000 - 120.000 de euro, rezultatul fiind susținut în principal de extinderea gamei de produse, dar și de activitățile de relații publice.

În ceea ce privește planurile de viitor, le-am putea rezuma într-un singur cuvânt: ambițioase. Chiar în ziua în care am mers la fabrica Profructta, antreprenorul aștepta vizita unui reprezentant al furnizorului echipamentului de uscare a fructelor – acesta fiind următorul pas pentru businessul Profructta. „Practic, acesta este un pas firesc în dezvoltarea afacerii. Vom lansa atât fructe uscate – mere, prune, pere, mixuri – cât și fructe de pădure. Produsele se vor regăsi atât în borcane, cât și în pungi zip, lansarea fiind programată pentru toamna acestui an. În plus, intenționez să închid partea de investiții cu un echipament pentru dulceață. Nu intenționăm să dezvoltăm foarte mult acest segment pentru că aici este o competiție acerbă în piață și e mult mai greu să educi consumatorul”, explică Marius Măcărescu.

De altfel, extinderea portofoliului face parte din strategia producătorului de a se asigura că businessul Profructta va supraviețui în timp. Concret, antreprenorul intenționează să se dezvolte în online și să livreze produsele la domiciliu, în primă fază în Capitală. De asemenea, un alt proiect pe care proprietarul Profructta îl are în plan pentru anul acesta este inaugurarea unui magazin Profructta mobil în București.

„Susținerea și dezvoltarea acestui business este o ambiție personală pentru că noi am decis să ne întoarcem în Câmpulung, oraș unde toate fabricile mari s-au închis. Așa că îmi doresc să demonstrez că și aici poate fi dezvoltat un business pe termen lung”, conchide antreprenorul.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content