FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Peter Mueller sau parcursul unui CEO, între consecvență și schimbare și 2 mandate în România

Peter Mueller sau parcursul unui CEO, între consecvență și schimbare și 2 mandate în România

Interviu cu Peter Mueller, CEO Heidi Chocolat

Peter Mueller este unul dintre puținii CEO expați care au ales să revină în România. A plecat din țară chiar înainte de declinul dramatic al consumului și s-a întors opt ani mai târziu pe o piață aflată în creștere, dar mult mai consolidată. Aflat acum la conducerea celui mai mare producător local de ciocolată premium, are planuri mari pentru creșterea notorietății și a vânzărilor brandului Heidi pe zeci de piețe de export, precum și pentru a direcționa mai mult această categorie de produse în România către segmentul premium. 

La finalul lui 2016, anunțul numirii lui Peter Mueller la conducerea companiei Heidi Chocolat nu a trecut neobservat în piața bunurilor de larg consum. Și asta pentru că managerul este la al doilea mandat al său de CEO în România, după cel din perioada 2005-2008 petrecută la Kraft Foods (actualul Mondelēz). Acum se află la a șasea schimbare din cariera sa din ultimii opt ani, care îl readuce pe piața ciocolatei.

Executivul pune toate aceste schimbări și pe seama unor factori conjuncturali. „Funcția de Senior Director Strategy & External Business Development la Mondelēz International, pe care am preluat-o după finalizarea mandatului de CEO la Kraft Foods România, a fost foarte atractivă în contextul de la acel moment, cu cele două achiziții majore realizate de Mondelēz în perioada respectivă – Cadbury și businessul de biscuiți al Danone. După patru ani mi-am dorit să mă întorc în operațional, prin urmare în 2012 am acceptat propunerea grupului de a prelua conducerea companiei Mondelēz din Cehia și Slovacia”, afirmă managerul. La scurt timp, în 2013, i s-au dat mai multe responsabilități, fiind promovat în funcția de Area Director pe Europa Centrală.

Apoi, în 2015, businessul de cafea al Mondelēz a fuzionat cu Douwe Egberts și astfel a fost creat cel mai mare jucător mondial din categoria de cafea: Jacobs Douwe Egberts (JDE). În acel moment, Peter Mueller a preluat rolul de președinte al diviziei Professional Business Worldwide, devenind membru al comitetului executiv al companiei. „Crearea unei noi companii a fost o oportunitate extraordinară, astfel că m-am mutat din Praga în Amsterdam, la sediul JDE, preluând conducerea businessului de cafea în canalele de vânzare non-retail”, mai spune managerul. Această divizie de vânzări b2b reunea peste 2000 de oameni în 40 de piețe. Astfel, jumătate din timp trebuia să-l petreacă în deplasări în afara Olandei.

După experiența în JDE, încheiată în 2016, Peter Mueller a ales un nou început: și-a creat propria companie de consultanță strategică în marketing și vânzări, numită Smartegy. La scurt timp însă a venit propunerea grupului Julius Meinl de a prelua funcția de CEO al companiei Heidi Chocolat, pe care a acceptat-o fără rezerve din mai multe motive, punând deoparte proiectul său antreprenorial: „În primul rând, Heidi este un brand iconic în România, cu o diferențiere puternică în piață și renumit pentru arta de a prepara ciocolata. În plus, compania a rămas unul dintre puținii producători locali de profil, ba mai mult, în ultimii ani businessul a crescut foarte frumos, iar în viitor se întrevăd oportunități noi de dezvoltare, atât în România, cât și la nivel internațional. Avem planuri mari pe care urmează să le validăm în curând”, susține acesta. Recent, Heidi Chocolat Group a achiziționat un producător german de ciocolată premium specializat pe praline, o mișcare cu posibile implicații pozitive pentru businessul din România: lansări de branduri și tipuri noi de produse, ba chiar a unor inovații, proiecte noi de R&D în fabrică etc.

România, rămasă pe frecvență

Între 2008 și 2016, Peter Mueller a mai avut contact cu piața românească, prin natura joburilor deținute la Mondelēz în perioada respectivă. Astfel, a putut vedea impactul destul de puternic al crizei economice internaționale asupra pieței locale, dar și redresarea din ultimii ani. „Sunt câteva zone în care se poate vedea cu ochiul liber că lucrurile au evoluat față de momentul 2008: de exemplu, retailul modern s-a dezvoltat foarte mult după standardele vest-europene, infrastructura în anumite locuri din București a fost îmbunătățită. Pe de altă parte, problemele de infrastructură din țară nu s-au rezolvat”, afirmă acesta.

Peter Mueller mai spune că se aștepta să vadă o consolidare a pieței de ciocolată din România. În 2012, Heidi Chocolat a fost achiziționată de către KEX Confectionery, companie controlată de familia austriacă Julius Meinl care deține și Kandia Dulce – cel mai mare producător local de profil. Astfel, familia elvețiană Läderach, care a fondat businessul Heidi în România în 1994, a ieșit din acționariat. Tranzacția a venit la aproximativ un an de la preluarea producătorului local Supreme Chocolat de către Kandia Dulce – mișcare urmată de fuziunea celor două firme. În prezent, Heidi Chocolat și Kandia Dulce operează ca două entități separate, nefiind anunțată intenția de a fuziona.

Reîntoarcerea într-o poziție de CEO, după experiența antreprenorială, nu a fost o schimbare dramatică – după cum susține managerul, afirmând că Heidi Chocolat este o companie antreprenorială. De altfel, el consideră că spiritul antreprenorial trebuie să se regăsească în orice companie care urmărește performanța. „De fapt, când vorbim despre antreprenoriat vorbim despre creativitate, pe de o parte, iar pe de altă parte despre disciplină: în afaceri, ca și în sport, pentru a face lucrurile bine și pentru a-ți lua destinul în propriile mâini, ai nevoie de un set de reguli și de un playbook (ansamblu de tactici – trad.)”, subliniază Mueller.

Din nou la cursuri

În 2010, Peter Mueller a finalizat un program de MBA în Mergers & Acquisitions, iar în prezent urmează un training online de Digital Marketing furnizat de o universitate din Londra. „Eu cred că, indiferent de vârstă și de nivelul de carieră la care ai ajuns, nu trebuie să te oprești din învățare. Astfel că, la fiecare 5-6 ani încep câte un program nou de cursuri. În plus, sunt adeptul îmbinării practicii cu teoria”, precizează acesta. El admite că timpul este cea mai mare provocare personală a sa, dar spune că încearcă întotdeauna să-și dozeze cât mai bine energiile pentru a se ocupa de toate proiectele importante. „Interacțiunea cu oamenii cu care lucrez îmi furnizează energie zi de zi. Unul dintre șefii mei, un manager francez de la JDE, obișnuia să-mi spună: «jobul de manager necesită acea capacitate de a transforma stresul angajaților în energie». Pare un lucru dificil de realizat, dar eu cred că se rezumă la două elemente simple: să-i lași pe oameni să vorbească și să-i asculți cu atenție”, mai afirmă managerul. La câteva dintre joburile sale anterioare a experimentat exercițiul de a face „check-in” la începutul fiecărei întâlniri a echipei. Practic, înainte de a intra în discuțiile legate de business, Mueller îi încuraja pe oameni să descrie în 2-3 propoziții starea lor de spirit din momentul respectiv și așteptările de la discuțiile ce vor urma. De asemenea, CEO-ul Heidi Chocolat susține că este foarte important să le expună oamenilor săi tabloul de ansamblu, țintele finale. „Apoi, trebuie să le arăți care sunt pașii de urmat pentru a ajunge acolo și să le dai încredere în capacitățile lor de a realiza acest plan”.

Cum arată agenda unei zile de lucru

La birou, întotdeauna își începe ziua de lucru purtând conversații cu colegii săi, la o cafea. Apoi, după ce răspunde la emailuri, își petrece o mare parte a timpului în ședințe și întâlniri. De asemenea, pentru că un manager este obligat să gândească strategic, să conceptualizeze, alocarea unui timp de reflecție este foarte important. „Trăim într-o lume în care lucrurile se mișcă foarte repede. Trecem dintr-o întâlnire în alta și nu avem timp să facem switch-ul la nivel mintal, de aceea cred că este important să economisim niște timp pentru a reflecta la lucrurile importante. Eu, de exemplu, întotdeauna ajung dimineața la birou cu agenda zilei în minte și cu temele făcute pentru întâlnirile care vor urma”, afirmă Mueller. Un alt lucru important pentru el este de a nu pica în capcana dependenței de tehnologie. De exemplu, evită să-și verifice emailul la fiecare cinci minute, cum ar fi tentat să o facă.

Iar pentru că îi place să ia pulsul pieței mergând pe teren și văzând cu ochii săi cum arată produsele Heidi la raft, în agenda sa regăsim, cel puțin o dată pe lună, vizite în retailul din București și din țară. Și mai interesant este faptul că oamenii din teren nu află dinainte de aceste vizite pentru că, de cele mai multe ori, Peter Mueller își stabilește traseul în ultimul moment. Strategia este de a surprinde execuțiile in-store exact așa cum le văd și consumatorii.
Pentru Peter Mueller, descoperirea unor hobby-uri noi este, la rândul ei, o sursă importantă de energie care îl ajută inclusiv pe plan profesional. Anul trecut a început să practice yoga, pentru prima dată în viața sa, iar acum își începe fiecare dimineață cu 5-10 minute de exerciții. În aceeași perioadă a descoperit și saxofonul, un hobby care îi stimulează creativitatea și pe care îl practică cu ajutorul unui profesor de muzică.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content