FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Nicolae Palfi, Romaqua: „Orice creștere a pieței te obligă să faci investiții”

Nicolae Palfi, Romaqua: „Orice creștere a pieței te obligă să faci investiții”

interviu cu Nicolae Palfi - Romaqua

Să continui să investești este singura modalitate de a-ți menține cota pe o piață în creștere, mai ales când compania este pe primul loc în clasament. Pe lângă investițiile în apă minerală și bere, grupul Romaqua își planifică următorul pas pentru diversificarea portofoliului. Aceasta după ce a intrat recent și în categoria vinului, printr-un parteneriat cu un mic producător român. Nicolae Palfi, Vice-președintele Romaqua Group S.A. Borsec, ne împărtășește viziunea sa de business, într-una din rarele sale apariții în presă.

Se tot subțiază rândul companiilor mari cu acționariat românesc pentru că se vând grupurilor din afara țării. Cum rezistă Romaqua cu structura actuală de acționariat printre atâtea multinaționale?

Nicolae Palfi: Eu mă trezesc în fiecare zi, chiar și în weekend, între 4:30 și 5 dimineața, așa funcționează ceasul meu biologic de când mă știu. Până se trezește restul familiei, eu fac analize, citesc, mă informez, caut pe internet diverse studii de caz, situații comparative, fac bugete, tot felul de scenarii, inclusiv de criză. Sunt o fire activă, simt nevoia întotdeauna să fac ceva cu timpul meu. În aceste condiții, cum aș putea eu să vând partea mea din business? Cum aș putea apoi să-mi ocup timpul?
Nici eu și nici Președintele Romaqua (Octavian Crețu – n.r.) nu suntem niște oameni care preferă să stea într-un glob de cristal sau pe vreo insulă pustie și să primim rapoartele de la angajați pe e-mail. Suntem zi de zi în mijlocul angajaților noștri, muncim, glumim, ne supărăm împreună. Participăm în procesul decizional, care urmărim să fie cât mai rapid pentru că evităm să ținem pe loc reacția grupului la schimbările din piață. Anul trecut a fost primul an în care ne-am luat dividende din firmă. În 17 ani am preferat să investim integral profiturile ca să susținem dezvoltarea businessului.

În ce etapă ați spune că se află businessul Romaqua în acest moment? Într-un interviu din 2011, vorbeați despre dublarea capacității de producție a fabricii de bere. Mai este loc acum de investiții de o asemenea amploare?

Nicolae Palfi: Și astăzi vă pot spune același lucru, grupul este la fel de tânăr ca acum cinci ani și chiar 15 ani. Am ajuns la volume totale îmbuteliate de 600 de milioane de litri pe an și dezvoltăm în continuare producția. Chiar acum ne aflăm într-o nouă fază de investiții, demarată în 2016, care implică în total 17 milioane de euro, la care se adaugă 3 mil. euro din resurse proprii. La fabrica Borsec instalăm o nouă mașină care ne permite înlocuirea etichetelor din hârtie cu cele din plastic și mai avem în construcție o hală de 4.000 de metri pătrați, unde vom instala o nouă linie de îmbuteliere cu o capacitate foarte mare, de 50.000 de litri/oră. Și în fabrica de bere de la Sebeș mai ridicăm o hală de 4.000 mp unde vom instala o linie de PET-uri de 40.000 de litri/oră. Tot acolo mai construim un depozit de 6.000 mp, locația din Sebeș devenind în ultimii ani platforma noastră logistică centrală.
La ora actuală, grupul nostru are peste 2.400 de angajați, din care 300 de oameni de vânzări care bat țara în lung și-n lat, o flotă auto de circa 600 de autovehicule, iar la finalul acestui an ne vom apropia de cifra de afaceri de 700 mil. lei.

Dar piața locală poate să resoarbă aceste creșteri mari de capacități de producție?

Nicolae Palfi: Piața își revine. În cazul berii, se poate spune că s-a atins apogeul consumului acum 3-4 ani, iar de atunci gustul consumatorului se tot reașează. Eu cred că nivelul de consum atins anul trecut la bere, când a fost un ușor declin față de 2015, este nivelul de echilibru al pieței. Rămâne de văzut cum se va împărți categoria între producători, în lupta continuă după cote de piață. La băuturi răcoritoare încă mai este loc de creștere. Trendul de consum favorizează revitalizarea băuturilor cu gust de fructe. Măsurile de relansare economică din 2015 și faptul că 2016 a urmat aceeași direcție, cei doi ani fiind susținuți și de un sezon bun, toate acestea au dus la revenirea pe creștere a pieței.
La apă minerală, consumul local este mai mic de 60 de litri/cap de locuitor, la care se adaugă câteva zeci de litri/capita pentru a avea estimarea întregii piețe de apă îmbuteliată. Comparativ, în Uniunea Europeană consumul mediu de apă îmbuteliată este de 120-140 de litri/capita. Deci sunt destule oportunități de creștere. 
Eu cred că, pentru a-ți menține cotele de piață, orice creștere a pieței te obligă să faci investiții. Altfel, ești mâncat de competitori.

Trendurile din consum aduc oportunități mai mari pe segmentul sucurilor cu conținut ridicat de fructe, precum nectaturi, fresh-uri, pe care nu activați. Îl luați în calcul?

Nicolae Palfi: Acesta ar fi următorul pas pentru noi. Deocamdată nu am pornit în această direcție din cauză că în locația din Bușteni (jud. Prahova) în care producem băuturile răcoritoare Giusto îmbuteliem și apa minerală plată Aquatique pe care, în ultimii cinci ani, am înregistrat creșteri de volume de peste 150% de la un an la altul. În 2-3 ani, capacitatea fabricii din Bușteni va deveni insuficientă, și atunci vom fi nevoiți să mutăm producția Giusto în altă unitate a grupului. Vom profita de această mutare pentru a demara producția de sucuri cu conținut ridicat de fruct. În această categorie, ne dorim să avem o diferențiere de calitate și de preț - așa am gândit întotdeauna atunci când am intrat în categorii noi.

Ați menționat potențialul de creștere a consumului de apă minerală. Renumitul scandal al nitraților nu afectează acest potențial?

Nicolae Palfi: În acest moment, noi nu avem în România ape minerale care să aibă probleme din cauza conținutului de nitrați. Norma maximă recomandată de renumita Organizație Mondială a Sănătății este de 50 de nitrați/ litru, iar pentru nou-născuți se recomandă să nu depășească 10 nitrați/litru. În condițiile în care la laptele pentru copii sau la cel normal de consum scrie pe cutie că are 12 nitrați/litru, de ce aducem în discuție o apă minerală care are 3 nitrați/litru? Îngrijorarea cu privire la nitrații din apa minerală, dusă la paroxism, este o găselniță de marketing, un lucru creat artificial.

Ce alte segmente ale pieței v-au atras atenția în ultimii ani pentru lărgirea portofoliului de produse?

Nicolae Palfi: De-a lungul timpului, ne-am uitat la piața laptelui și ne-am dat seama că partea de colectare a materiei prime nu era pusă la punct. Din această cauză, mulți producători de profil, la acel moment, își promovau produsele ca fiind naturale, însă în realitate erau cei mai mari importatori de lapte praf. Și am decis să nu intrăm pe această piață pentru că nu am fi putut proceda la fel ca ei, nu am vrut să lucrăm cu „prafuri”.
Când am început să producem băuturi răcoritoare, în 2004, am urmărit să creăm niște produse pe care să le consume și copiii noștri. La bere, am avut aceleași standarde înalte. Am decis ca la filtrarea berii să nu folosim filtru kiselgur despre care se vorbește că ar fi cancerigen și periculos pentru sănătatea muncitorilor din secția de filtrare. De asemenea, nu folosim enzime pentru a accelera procesul de producție.
Am vrut să intrăm și în producția de vin și, la acel moment, am stat de vorbă cu un mare profesor oenolog din Iași care ne-a trimis și la un târg important de profil din Germania. Ne-am luat echipa tehnică de 12 oameni și am plecat în Germania. La târg, spre finalul vizitei, am descoperit niște standuri cu multe cutii Tetra Pak pe care scria Riesling, Muscat etc. Erau concentrate utilizate în producția de vinuri. Și atunci, făcând analiza pieței, ne-am gândit că dacă încă există în acest sector asemenea esențe și, mai mult, sunt expuse și la târguri de profil, noi nu aveam ce să căutăm pe această piață. Ulterior, legislația europeană s-a modificat, au început să dispară astfel de „fake-uri”.
De 2-3 ani am început să colaborăm cu un mic producător de vinuri din zona Ceptura, „Domeniile Blaga”, ale cărui produse le distribuim în piață, la nivel național, începând cu 2017. Am făcut acest pas către o nouă categorie deoarece cunoaștem foarte bine antreprenorul și suntem convinși de calitatea produselor sale.

Cum vedeți măsurile anunțate de noul Guvern pentru 2017?

Nicolae Palfi: Dacă va veni cineva la conducere care să înceapă să gândească progresist, să înțeleagă că dacă ne-am apuca să construim infrastructura în România, acest lucru ne-ar împinge în față mai ceva ca pe chinezi, atunci vom avea o dezvoltare accelerată atât pe orizontală, cât și pe verticală.
Cât despre creșterea salariului minim, consider că este o măsură bună pentru toți, businessurile vor avea de câștigat din faptul că banii care intră suplimentar în buzunarul angajaților se vor resimți în consum. Cred că trebuie să ne gândim și că, odată și odată, și românii se vor apropia de salariul mediu din vestul Europei. Ca antreprenor, trebuie să iei în calcul această tendință atunci când îți faci bugetele de business.
În România, costurile la utilități sunt mai mari decât în Europa. De aceea, cred că sunt binevenite măsurile de reducere a unor accize și taxe, gândite de Guvern, care țintesc ieftinirea benzinei și a altor utilități.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content