FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Nici nu a intrat în vigoare Legea românească anti-risipă alimentară că autoritățile europene vin cu noi recomandări

Nici nu a intrat în vigoare Legea românească anti-risipă alimentară că autoritățile europene vin cu noi recomandări

Parlamentarii din Comisia pentru Mediu, sănătate publică şi siguranţa alimentară din cadrul Parlamentului European au făcut recent mai multe propuneri pentru combaterea risipei alimentare în Comunitatea Europeană. Legea românească, care ar trebui să intre în vigoare în mai, nu prevede aspectele propuse de autoritățile europene.

Parlamentarii europeni au solicitat Comisiei să ridice restricțiile existente privind donațiile de alimente și au subliniat faptul că este necesară găsirea unei soluții pentru eliminarea eventualelor confuzii create de termenele „a nu se consuma de preferinţă după data de" şi "expiră la data de" de pe etichetele produselor alimentare. De altfel, parlamentarii europeni iau în calcul eliminarea acestor date de pe etichete pentru anumite produse alimentare care nu prezintă riscuri pentru sănătatea publică.

Raportul Comisiei pentru Mediu a fost adoptat în unanimitate și urmează să fie supus votului în plenul Parlamentului European în sesiunea din 15-18 mai.

Ce este diferit față de legea românească?

România are deja o lege care prevede reducerea risipei alimentare, promulgată de președintele Klaus Iohannis la sfârșitul anului trecut – lege care ar trebui să intre în vigoare în luna mai. Legea românească prevede ca toți operatorii economici din sectorul agro-alimentar, atât producători cât și comercianți, să ia măsuri privind donarea alimentelor care se apropie de termenul de expirare. Față de legea românească, noile popuneri ale parlamentarilor europeni prevăd atât o eventuală eliminare a termenelor de pe etichete cât și o reducere a TVA-ului la alimentele ce urmează a fi donate.

„Propunerile Parlamentului European nu fac decât să vină în completarea legii noastre, pentru că pleacă de la aceleași principii și date despre risipa alimentară la nivel global. Legea românească nu prevede însă acele amendamente cu privire la datele trecute pe etichete, asta pentru că autoritățile sanitar-veterinare de la noi (ANSVSA – n.r.) au arătat o toleranță zero față de acest aspect, motivând faptul că este extrem de periculos pentru sănătatea publică să elimini sau să schimbi expresii despe valabilitatea unui produs alimentar. Asta în ciuda faptului că la anumite alimente, care nu prezintă neapărat un pericol pentru sănătatea publică, cum sunt, de exemplu pastele, orezul sau zahărul, se pot schimba expresiile de pe etichete astfel încât consumatorul să nu interpreteze că acel produs este expirat, doar pentru că a trecut data până la care este preferabil să fie consumat”, a explicat, pentru Progresiv, Florin Alexe, inițiatorul legii românești care a fost votată anul trecut.

În ceea ce privește propunerile europene de reducere a TVA-ului, în legea românească nu sunt prevăzute pentru că, așa cum spune Florin Alexe, „orice modificare de natură fiscală ar fi putut compromite promulgarea legii, aceste aspecte fiind extrem de sensibile în Parlamentul României. Ca atare, ar fi existat riscul ca legea să nu treacă.”

Legea 217/2016 ar trebui să intre în vigoare în luna mai, în prezent lucrându-se la elaborarea normelor metodologice ale actului normativ.

Potrivit actului normativ, diminuarea risipei alimentare este un obiectiv urmărit de toți operatorii economici din sectorul agroalimentar.

În sensul prezentei legi, prin risipă alimentară se înțelege situația în urma căreia alimentele ies din circuitul consumului uman din pricina degradării și sunt distruse, conform legislației în vigoare. Operatorii economici din sectorul agroalimentar sunt obligați să întreprindă măsuri de prevenire a risipei alimentare", prevede legea.

Aceste măsuri, conform ierarhiei de prevenire a generării deșeurilor alimentare, sunt:

  • măsuri de responsabilizare pentru diminuarea risipei alimentare pe lanțul agroalimentar, începând cu producția, procesarea, depozitarea, distribuția, comercializarea, ajungând până la consumatorul final, inclusiv în sectorul de industrie hotelieră și al serviciilor alimentare;
  • măsuri privind vânzarea cu preț redus a produselor aflate aproape de expirarea datei-limită de consum, conform legislației în vigoare;
  • măsuri privind transferul alimentelor prin donare sau sponsorizare, pentru consumul uman, dar aflate aproape de expirarea datei-limită de consum, către entități, devenite operatori din sectorul agroalimentar, ca urmare a înregistrării la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, cu obligația respectării prevederilor legale cu privire la condițiile de igienă, inclusiv cerințele privind temperatura pe perioada depozitării și transportului, precum și la etichetarea corespunzătoare.

Direcționarea alimentelor aflate aproape de expirarea datei-limită de consum, provenite din donații sau sponsorizări se face către operatorii din sectorul agroalimentar prevăzuți în lege, acestora fiindu-le interzisă comercializarea în orice mod a alimentelor către alți operatori din sectorul alimentar sau direct consumatorului final, prevede actul normativ.

Încălcarea prevederilor acestei legi constituie contravenție, dacă nu întrunește condițiile unei infracțiuni, și se sancționează cu amenzi cuprinse între 1.000 lei și 6.000 de lei.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content