FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Naturalia, un business dezvoltat pas cu pas de la natural la bio

Naturalia, un business dezvoltat pas cu pas de la natural la bio

Naturalia

La momentul 1998, când a fost inaugurat primul magazin Naturalia, categoria produselor ecologice era fără doar și poate un mare ocean albastru. 19 ani mai târziu, doar pe piața din Capitală sunt șapte jucători care au dezvoltat concepte de magazine în jurul acestor produse, fără să luăm în calcul retailerii internaționali care de la an la an își extind sortimentația, dar și zecile de magazine online existente. Cu toate acestea, Naturalia are un plan bine pus la punct pentru a-și păstra statutul de cea mai mare rețea de magazine cu produse ecologice, dar și pentru a atrage mai mulți cumpărători. 

Călătorie în trecut. Povestea Naturalia a început la cinci ani după Revoluție, cu un cabinet medical specializat în homeopatie și tratamente alternative. În spatele businessului se află doctorul Pavel Chirilă, un practicant și promotor al medicinii creștine. Și dacă vă întrebați de unde până unde s-a ajuns de la un cabinet la un business care susține alimentația sănătoasă, răspunsul e simplu: medicina și alimentația merg mână-n mână. Prin urmare, nu a durat prea mult până când în mintea sa a încolțit ideea de a dezvolta un spațiu în care pacienții să găsească produse sănătoase. Așa a luat naștere conceptul Naturalia, primul magazin fiind deschis într-un garaj din Piața Romană din centrul Capitalei, în anul 1998. „Era un magazin foarte mic, la acel moment cu produse naturale, fără conservați, care să-i sprijine pe pacienți în dietele pe care le urmau. Doi ani mai târziu a fost deschis, în zona Floreasca, un magazin în adevăratul sens al cuvântului, din acel moment începând dezvoltarea propriu-zisă a conceptului”, detaliază Mihai Stoica, Marketing Manager Naturalia.

Dacă revenim însă la momentul martie 2017, businessul Naturalia include, pe lângă clinica medicală, cinci magazine proprii și două unități în franciză, o unitate de producție de panificație și patiserie și o cofetărie raw-vegană, care este, de altfel, cel mai nou proiect.

Transformare în timp. De-a lungul timpului, odată cu extinderea în teritoriu, și conceptul de magazin a căpătat un contur mai bine definit. Dacă la început erau disponibile la raft în principal produse naturale, acum mai mult de 80% din sortimentație este alcătuită din produse ecologice. „La început nu s-a mers pe ideea de produse ecologice, pentru că în 1998 nici nu exista acest concept în România. Oricum, pe plan local, lucrurile nu stau prea bine nici acum – mă refer la faptul că sunt foarte puțini producători și furnizori certificați. În sortimentația magazinelor Naturalia, 80% dintre produse sunt de import, ceea ce înseamnă costuri suplimentare pentru noi, pentru că fiecare produs trece printr-un distribuitor sau chiar mai mulți”, explică Mihai Stoica.

Chiar dacă producția ecologică e încă în stadiu incipient în România, acest lucru nu se resimte la nivel de sortimentație. Spre exemplu, în magazinul Naturalia de pe Calea Moșilor din București – care este unitatea cu cea mai mare suprafață de vânzare (120 de mp) din rețea – sunt disponibile nu mai puțin de 5.000 de SKU-uri care acoperă principalele categorii de produse pe care le regăsim în coșul de cumpărături al unui român. Astfel, la raft sunt listate de la fructe și legume ecologice, pâine, lactate, paste și dulciuri, până la detergenți și produse cosmetice, produsele nealimentare având o pondere de circa 20% din totalul sortimentației.

„Clienții vin în principal pentru fructe și legume. Într-adevăr, nu cumpără doar fructe și legume, dar dacă acestea lipsesc de la raft, unii clienți nu achiziționează nimic din magazin. De aceea, chiar dacă pierderile pot fi mari pe aceste categorii, sunt pierderi pe care ni le asumăm și încercăm să avem o gamă cât mai variată. În acest moment sunt listate 50 de sortimente de legume și fructe ecologice și peste 200 de sortimente de fructe oleaginoase și semințe”, precizează managerul.

Punctele forte ale businessului. Din 1998, când a luat naștere conceptul Naturalia, și până în prezent au apărut în piață mai multe proiecte construite în jurul produselor bio. Însă Naturalia mizează pe câteva avantaje importante: producția proprie, importurile directe, gama sortimentală, dar și pe relația cu clienții. „Sunt cumpărători care merg și la noi, dar și la concurența noastră, dar avem clienți care ne preferă pentru că avem produsele proprii. Pe lângă panificație și patiserie ecologică, mai avem și produse pe care le ambalăm local (de ex. cacao, semințe, fructe oleaginoase), ceea ce ne ajută să avem un preț bun la raft. La fel și în cazul importurilor directe. Pentru toate aceste produse clienții mai beneficiează de o reducere de 5% prin cardul de fidelitate”, completează Stoica.

În ceea ce privește relația cu clienții, retailerul este foarte atent la acest aspect, angajații Naturalia fiind trainuiți să acorde maximum de atenție nevoilor și preferințelor cumpărătorilor, pentru a ajunge să cunoască în detaliu obiceiurile de consum ale fiecărui client fidel. Mai mult, pentru persoanele care intră pentru prima dată în magazinele noastre, în fiecare dintre acestea există un consilier pregătit să răspundă solicitărilor clienților. Toate aceste eforturi se văd în rezultatele bune raportate. Zilnic, circa 120-150 de clienți trec pragul fiecărui magazin, iar valoarea coșului de cumpărături variază de la câțiva lei până la 1.500 de lei. „Ca să fiu mai precis, cea mai mare valoare medie a bonului de cumpărături se înregistrează în magazinul de la Piața Alba Iulia – 90 de lei – iar în magazinul de pe Calea Moșilor media este undeva între 70-80 de lei”, mai adaugă Mihai Stoica. Cele mai recente raportări financiare ale companiei indică, pentru anul 2015, o cifră de afaceri de 10,5 milioane de lei, iar estimarea pentru 2016 este o creștere de cel puțin 15%.

Lupte pentru viitor. Chiar dacă în ultima perioadă categoria produselor ecologice a crescut de la an la an, odată cu ea a crescut și competiția. Cu toate acestea, nu concurența este marea problemă – spune Mihai Stoica – ci numărul încă redus al consumatorilor de produse ecologice. „Scopul nostru este să atragem cât mai mulți clienți și sunt sigur că dacă s-ar reduce diferența de preț între produsele convenționale și cele bio, majoritatea oamenilor ar alege să consume mai sănătos. Pentru că trebuie să recunoaștem că decizia de a adopta o alimentație sănătoasă ține și de buget”, susține managerul.

Și pentru a rezvolva acest impediment, strategia Naturalia pentru următoarea perioadă se rezumă la eficientizarea lanțului de aprovizionare. „Prețurile au în spate și un întreg lanț de furnizori și distribuitori. Noi am încercat de-a lungul timpului să extindem sortimentația de produse proprii, dar și să aducem mai multe produse prin importuri directe, pentru că reducerea prețurilor se poate realiza doar prin eliminarea intermediarilor din lanțul de achiziție. Așa că ne-am propus pentru perioada următoare să încheiem parteneriate fie direct cu producătorii, fie cu distribuitori mari care au poziții bune în piață și pot obține discounturi mari de la producători”, explică Mihai Stoica. În paralel cu acest proiect se lucrează și la relansarea platformei de comerț online, cât și la extinderea sortimentației pe categoriile slab reprezentate la raft.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content