Moritz Ice sau mecanica unei gelaterii
Nu este niciun secret faptul că românii nu sunt cei mai mari consumatori de înghețată, dar acest lucru nu l-a oprit pe austriacul Moritz Fried să decidă că țara noastră este următoarea pe lista lui de expansiune și să vadă oportunități acolo unde alții vedeau obstacole. Rezultatul? Jumătate de milion de euro și șase luni mai târziu de la deschiderea primei gelaterii, businessul va ajunge pe breakeven.
O nouă dimensiune pentru expresia „personal touch”. Este ora 5 după-amiaza într-o zi de vineri, iar Moritz Fried – antreprenorul austriac din spatele businessului cu înghețată Moritz Eis – stă pe teresa magazinului din București și își salută clienții: doi italieni și un grup gălăgios de opt școlari. În magazin, angajații zâmbesc și fac glume pe seama mirării clienților la citirea unora dintre aromele de înghețată... lămâie cu cimbru, orez cu scorțișoară, piersică cu ghimbir sau pară caramelizată cu gorgonzola și nuci.
Este exact atmosfera la care visa Moritz Fried pentru businessul său în urmă cu trei ani, când a deschis prima gelaterie în Belgrad (Serbia), un concept pe care l-a dus cu succes, între timp, pe alte trei piețe – Muntenegru, Chile și România – și în topul celor mai bune gelaterii din lume în 2014, potrivit publicației Dissapore.
În „viața anterioară” – cum îi place lui Moritz să spună despre trecutul său –, antreprenorul de origine austriacă a lucrat în sistemul bancar, pentru instituții precum JP Morgan sau Lehman Brothers, în două dintre marile metropole europene – Paris și Londra. „Am realizat repede că nu cred în ceea ce fac, că nu cred în sistem, în marile corporații, în agricultura și produsele de masă”, explică Moritz.
În România și celelalte țări din zona Balcanilor a ajuns inițial tot cu jobul, în 2007, când lucra pentru un fond de investiții, dar ceea ce l-a determinat să dezvolte businessul aici a fost un mix de argumente precum lipsa competiției, climat bun față de țările vestice, un nivel mai mic al investiției, dar și... femeile frumoase. „Îmi place ritmul vieții din aceste țări (Serbia și România – n.r.), întotdeauna este ceva nou, neașteptat. Nu tuturor le place acest aspect, însă mie da. Îmi place și că există în continuare multe tradiții – de la mâncare, la cultură, la familie –, în timp ce în Europa de Vest totul este uniformizat”, mai spune austriacul care mărturisește și că „a fost mai puțin riscant să deschid un magazin în Balcani. Cu bugetul de care aveam nevoie să deschid un magazin în Londra, spre exemplu, aici am inaugurat 5-6 locații”.
Fiecare intrare într-o nouă țară reprezintă o investiție de jumătate de milion de euro, sumă în care intră de obicei o facilitate de producție și 3-4 gelaterii. „În acest moment Serbia este țara care are rezultatele cele mai bune, dar este și normal pentru că de aici am pornit, însă, în 2016, Chile va deveni motorul businessului. Mă aștept la o cifră de afaceri de un milion de euro în această țară și în România anul viitor”, mai spune antreprenorul.
Un concept construit pe simplitate, natural, stare de bine. Aceste caracteristici se reflectă nu doar la nivel de produs – în procesul de fabricație al înghețatei se folosesc doar ingrediente naturale –, ci și la nivel de design de magazin unde Moritz a preferat să păstreze lucrurile în sfera minimalistă. De altfel, singurele pete colorate în spațiul de un alb imaculat sunt ambalajele produselor și fotografiile care prezintă brandul – antreprenorul și produsele – în diverse ipostaze sau colțuri ale lumii.
„Nu doar produsele sunt speciale și naturale, ci tot conceptul, deoarece nu am vrut să copiez. Dacă voiam acest lucru probabil că mi-aș fi căutat o franciză, însă am vrut să îmi creez propria identitate, propriile valori în ceea ce privește interacțiunea cu furnizorii, cu angajații, cu clienții, cu comunitatea, să decidem noi în ce proiecte ne implicăm sau nu. Bineînțeles că, în primă fază, am mers în Italia – piața considerată etalon pentru industria gelateriilor – ca să văd ce fac alții, dar mi-a fost clar destul de rapid că nici acesta nu e drumul meu și că trebuie să mă așez și să îmi fac propriul business”, mai povestește austriacul.
Pe partea de produție, „creierul” din spatele operațiunilor este sârbul Miloš Maravić, care a creat peste 160 de arome de-a lungul celor trei ani și pe care Moritz l-a luat cu el în fiecare piață nou creată pentru a pune pe picioare lucrurile. Ce se vinde cel mai bine în România? „Evident că aromele clasice precum vanilia, ciocolata sau zmeura sunt în topul preferințelor, însă noi ne încăpățânăm să fim inovativi și să îi îndemnăm pe clienții noștri să deguste și alte arome. Vrem, de asemenea, să fim locali în propunerea noastră și să recreăm gusturi specific românești – cum ar fi, spre exemplu, cel de mămăligă – sau anumite fructe care cresc în zone mai sălbatice”, precizează Moritz.
De altfel, degustarea este și principala modalitate de promovare și de creștere a vânzărilor gelateriei. „Nu știu dacă ați observat, dar noi nu ne facem prea multă reclamă. Preferăm să dăm oamenilor să guste înghețată și să se convingă singuri, nu prin slogane. Trăim oricum vremuri în care suntem asaltați de reclame din toate părțile, nu vreau să fac și eu același lucru, este stresant. Facem foarte multe acțiuni de office tasting (sesiuni de degustări în clădiri de birouri – n.r.). Astăzi, de exemplu, am fost la Carrefour unde am servit cu înghețată peste 500 de oameni și le-am oferit și câte un voucher pentru a-i atrage în magazin”, mai spune antreprenorul.
Strategia aceasta de promovare, deși pare costisitoare la prima vedere, a funcționat până în prezent pentru lanțul de gelaterii Moritz Eis, având în vedere rata ridicată de conversie (circa 90% dintre cei care intră în magazin să deguste înghețată ajung să și cumpere). Într-o zi bună, magazinul din strada Frederic Chopin din cartierul bucureștean Floreasca are circa 300 de clienți, în timp ce principala locație din Belgrad a rețelei are un trafic zilnic de circa 1.200 de clienți.
„Sunt conștient de faptul că în România nu există obișnuința de a consuma înghețata ca desert, însă eu văd acest lucru mai degrabă ca pe o oportunitate”, completează Moritz. El mai spune că se așteaptă ca businessul local să ajungă la breakeven în șase luni de la inaugurare. În acest moment, lanțul de gelaterii al austriacului numără trei unități, două în Capitală și una în Cluj-Napoca, însă acesta vizează inaugurarea unui magazin și la Timișoara.
Un business de 5 milioane de euro în următorii trei ani. Acesta este targetul lui Moritz Fried, care mai spune că nici nu se gândește să transforme conceptul într-o franciză. „Cred că primesc în fiecare săptămână cel puțin un e-mail – din Singapore, din China, din Dubai sau New York – în care cineva mă întreabă de franciza Moritz Eis. Stilul și atitudinea noastră sunt foarte dificil de replicat într-un concept de franciză pentru că eu nu am un interes pur financiar. Interesul meu este să cresc brandul și uneori când crești brandul cheltuiești bani făcând lucruri pe care un francizat nu le-ar face niciodată.
În plus, atunci când ai francizați intervine stresul de a-i controla, pentru că trebuie să vezi dacă păstrează același standard de calitate, dacă folosesc ciocolata care trebuie, dacă nu folosesc prafuri și siropuri în loc de fructe proaspete. Nu vreau să îmi pierd energia cu lucrurile acestea. Da, poate creștem într-un ritm mai lent în formula aceasta, însă sigur este mai sănătos”, explică antreprenorul. Există însă două piețe – Ungaria și Chile – unde Moritz Fried a ales să lucreze cu un partener local pentru dezvoltarea businessului, însă participația acestora la capitalul companiei nu depășește niciodată 25%.
În cazul Chile, spre exemplu, partenerul austriacului este omul de afaceri Douglas Tompkins, fondatorului brandului de articole sportive The North Face și un renumit activist de mediu.
O direcție de creștere a businessului în România va veni dinspre activitatea de catering, iar din iarnă va funcționa și un atelier de înghețată în locația din Frederic Chopin, unde este localizată și secția de producție. Cât despre noi piețe, lanțul Moritz Eis va deschide anul viitor prima unitate din Ungaria și va continua expansiunea în America de Sud – Chile și Columbia.
Adaugă comentariu nou