FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Moment de bilanț personal și de business pentru Adrian Pascu la preluarea unei noi poziții, cea de Vicepreședinte Comercial Danone Rusia

Moment de bilanț personal și de business pentru Adrian Pascu la preluarea unei noi poziții, cea de Vicepreședinte Comercial Danone Rusia

Adrian Pascu

La nici doi ani de la reîntoarcerea în țară, în postura de Director General România, Bulgaria, Republica Moldova și Țările Adriatice, Adrian Pascu a răspuns pozitiv unei noi provocări, acceptând poziția de Vicepreședinte Comercial Danone Rusia, Divizia Lactate. Acesta va coordona activitățile comerciale ale unui business ce generează venituri anuale de 1,3 miliarde de euro și va avea în subordonare un număr de 3.000 de angajați. Este a doua experiență pentru Adrian Pascu în Danone Rusia, unde a mai deținut poziția de Director de Vânzări pentru Divizia Moscova timp de aproape doi ani, între 2013-2015.

“Este o oportunitate profesională extraordinară în primul rând pentru că vorbim despre un business de o complexitate deosebită, iar provocările întotdeauna m-au incitat. Tot procesul de recrutare a durat extrem de puțin – câteva săptămâni - și, deși nu știu tot contextul, sunt sigur că în alegerea mea a contat atât experiența anterioară pe această piață, cât și ce am reușit să realizez în acest an jumătate în cele 9 piețe pe care le-am coordonat”, spune managerul român.

La momentul reîntoarcerii în țară, în august 2015, Adrian Pascu povestea că  “experiența din Rusia a fost o oportunitate excelentă de redefinire personală și profesională, de a trece la un nivel superior ca dezvoltare și înțelegere de business. A însemnat în primul rând o ieșire din zona de confort, cu provocări la tot pasul. A presupus foarte mult exercițiu de ascultare, mai ales în primele luni. De asemenea, din punctul de vedere al businessului, a fost un grad mai mare de complexitate pentru că m-am confruntat cu categorii noi, iar pentru a reuși am fost nevoit să îmi construiesc un set nou de competențe. Mi-am întărit convingerea că fiecare țară și fiecare piață este diferită, iar succesul vine din capacitatea de a te adapta la acel context specific. Per ansamblu, a fost o experiență prin care mi-am demonstrat că pot și că se poate, mi-am întărit încrederea în mine și a fost o oportunitate de confirmare și autodepășire.”

Acum, trăgând linie, ultimii 3 ani au reprezentat pentru Adrian Pascu schimbarea a două nivele de management. De altfel, Adrian Pascu a fost și primul român care a acces într-o poziție de director general în cadrul grupului Danone.

Între timp, pentru poziția rămasă liberă, Danone a demarat deja procedurile de recrutare și, având în vedere politica de resurse umane practicată de companie, cel mai probabil managerul care va fi adus în fruntea operațiunilor din România, Bulgaria, Republica Moldova și Țările Adriatice va fi tot din grup. Până atunci, responsabilitățile lui Adrian Pascu vor fi preluate temporar de către Paolo Maria Tafuri, Director General Danone pentru regiunea Europa Centrală și de Est.

Business status la momentul martie 2017
Mandatul regional preluat de Adrian Pascu în 2015 venea la pachet cu mai multe provocări, având în vedere că divizia europeană de lactate a grupului Danone trecuse în ultimii ani prin mai multe procese de restructurare și eficientizare menite să o readucă pe creștere.

În România, spre exemplu, rezultatele financiare pe anul anterior, 2014, arătau o scădere de 5% a afacerilor, și nici contextul nu era tocmai propice, piața iaurturilor fiind pe un trend negativ. În plus, la jumătatea anului, businessul Danone pierduse și poziția de lider al pieței lactatelor. Anul 2015 însă a reprezentat un moment de cotitură, cifra de afaceri a revenit în zona pozitivă, compania marcând un avans de 6%, până la 484 de milioane de lei.

Cât despre 2016, mai trebuie să așteptăm până la anunțul oficial al rezultatelor, din luna aprilie, însă Adrian Pascu spune că “am depășit toate așteptările, cifra de afaceri pe primul semestru a crescut cu 6% față de aceeași perioadă a lui 2015 (245 de milioane de lei – n.red), iar ce pot să vă spun despre a doua jumătate a anului este că a fost în linie cu ce s-a întâmplat în primele șase luni. Un alt aspect important este că profitabilitatea a crescut într-un ritm mai mare decât cifra de afaceri. Această performanță a fost o reconfirmare că strategia noastră de valorizare a funcționat”, declară Pascu.

Sub această sintagmă de strategie de valorizare se ascunde o regândire masivă pe mai multe paliere prin care a trecut businessul local – producție, tehnologizare, rețete, sortimentație, operațional, politică promoțională sau proiecte socio-economice cu fermele. Un aport au avut-o și elemente precum scăderea TVA-ului, creșterea încrederii consumatorului și puterii de cumpărare, dar și evoluția pieței iaurturilor care a marcat o creștere în volum de 8% și de 2% în valoare (luând în considerare TVA-ul – n.red).

“Mă bucur că las un business mai productiv și sunt extrem de optimist că se va continua pe aceeași direcție. De altfel, începutul de an – lunile ianuarie și februarie – este în parametrii”, afirmă executivul.

Din perspectiva poziției, compania rămâne liderul pieței iaurturilor, cu o cotă de piață în jur de 45%, în timp ce segmentul cu cea mai mare rată de creștere – de două cifre – a fost cel de sănătate activă, urmat de cel de produse pentru copii.

Întrebat dacă pe lista targeturilor a fost și recuperarea statutului de lider al pieței lactatelor, executivul a spus că pentru el nu a avut absolut nicio importanță acest detaliu. De ce? “E simplu: cotă de piață și cifră de afaceri le poți “cumpăra” cu decizii care însă pe termen lung și mediu pot avea un efect nefericit. Pentru noi cel mai important lucru este să avem un business sustenabil. Apoi mai este un alt aspect foarte important care trebuie menționat: noi suntem foarte focusați pe zona de iaurturi și aici activăm. Faptul că la un moment dat am fost cea mai importantă companie de pe piața lactatelor sigur că era un lucru frumos, însă de fapt nu putem să ne comparăm cu jucători care sunt numărul unu pe lapte, brânzeturi sau unt. Când noi nici nu avem produsele respective este fără sens. Pe ceea ce ne interesează suntem numărul 1 de departe”, a explicat executivul.

Principalele provocări ale mandatului
La finalizarea acestui mandat de un an și jumătate, Adrian Pascu a vorbit și despre câteva momente cheie și reușite. “În România principala provocare a fost să motivez și să insuflu încredere echipei - să coagulez oamenii în jurul obiectivelor – care venea după o perioadă grea.  Apoi, am luptat foarte mult pentru a fructifica o resursă importantă pe care o aveam – fabrica noastră care este cea mai performantă din grup la nivel de Europa -, dar al cărei grad de utilizare nu era satisfăcătoare. A fost o măsură care ne-a ajutat să optimizăm costurile fixe și să investim upstream, la fermieri. Așa se face că în prezent România este un hub regional de producție și exporturile depășesc procentul de 10%”, povestește Adrian Pascu.

Reușitelor locale li se adaugă cele din piețe precum Grecia, Bulgaria sau Republica Moldova.  “Dintre cele 9 piețe de care am fost responsabil, Grecia a fost poate cea mai mare provocare pentru că am preluat-o în mijlocul unei crize fără precedent. A fost o situație cu care nu te întâlnești la tot pasul, dar cu ajutorul echipei am găsit soluții punctuale și în șase luni am reușit împreună să stabilizăm lucrurile”, spune managerul.

Bulgaria și Republica Moldova sunt alte două exemple. În cazul primeia, a fost nevoie de o resetare a modelului de business pentru readucerea în zona pozitivă, în timp ce în Republica Moldova, unde afacerile stagnau de ceva vreme, s-a reușit o rată de creștere de două cifre. “Nu pot să spun că eu sunt creatorul strategiei care ne-a ajutat să atingem aceste performanțe, ci sunt mai degrabă un continuator. Din punctul meu de vedere, un manager bun este acela care are coerență în deciziile pe care le ia zilnic și care are o viziune holistică a businessului”, mai spune Adrian Pascu.

Întrebat dacă s-a gândit ce ar mai putea să urmeze după o poziție de Vicepreședinte Comercial la Danone Rusia, Adrian Pascu a mărturisit că “mă interesează înainte de orice dezvoltarea personală și să mă duc la muncă cu plăcere și să am un impact pozitiv asupra celor din jurul meu. Iar din perspectiva aceasta, voi fi întotdeauna deschis la orice. Însă nu am trăit niciodată cu gândul la viitoare funcții.”

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content