FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Magazinul de cartier, de la proximitate la gourmet [GALERIE FOTO]

Magazinul de cartier, de la proximitate la gourmet [GALERIE FOTO]

Pinos Gourmet Market
Pinos Gourmet Market
Pinos Gourmet Market
Pinos Gourmet Market
Pinos Gourmet Market
Pinos Gourmet Market
Pinos Gourmet Market
Pinos Gourmet Market
Pinos Gourmet Market

Nevoia de diferențiere este un factor care cântărește din ce în ce mai mult în retailul tradițional, iar Ion Țapurin, omul din spatele conceptului Pinos Gourmet Market, a înțeles acest lucru. Rezultatul? Un concept nou de proximitate în care cuvintele de ordine sunt modernism, sortimentație gourmet și servicii pentru clienți. 

În timp ce la nivel european vedem tot mai des concepte care, dincolo de proximitate, încearcă să aducă plus valoare prin sortimentație, experiență de cumpărare și dotări în magazin, pe piața locală proiectele de genul acesta se pot număra pe degete, iar Pinos Gourmet Market este unul dintre ele. Inaugurat în vara anului trecut, în urma unei investiții de 120.000 de euro, proiectul este un exemplu de „how to do” pentru piața de retail din Constanța. De unde a pornit totul? „Ideea mi-a venit anul trecut, în momentul în care am decis să renunț la multinațională. Pentru că fratele meu deține o rețea de șase magazine în Italia, în care vinde produse românești, m-am gândit că aș putea să dezvolt și businessul din România pe care îl demarase în 2001 și a cărui activitate de bază era distribuția de produse alimentare și cosmetice. Și, plecând de la ideea că am putea face sinergie pe transportul mărfurilor pe ruta România-Italia și invers, am ajuns să iau în calcul dezvoltarea unei rețele de magazine”, povestește Ion Țapurin.

Cum a fost gândit noul concept. Având o experiență de peste 17 ani într-o companie multinațională, managerul nu a lăsat nimic la întâmplare când a fost vorba de crearea conceptului. „Unilever este o școală de business bună și faptul că, de-a lungul timpului, am ocupat diferite funcții în zona de vânzări și supply chain m-a ajutat să înțeleg mai bine ce ar trebui să fac pentru a dezvolta un business sustenabil. Astfel, am ales să ne diferențiem de ceea ce înseamnă retail tradițional. Am încercat să aducem fresh-ul din hypermarket într-un magazin de proximitate, dar am venit și cu două elemente de noutate: un coffee corner și o zonă de gastro”, explică antreprenorul.

Magazinul se află în zona rezidențială din Constanța, pe bulevardul Mamaia, la doar câteva sute de metri de plajă, ceea ce a cântărit mult în procesul de elaborare a conceptului de retail. „Pentru că este o zonă de tranzit spre plajă, m-am gândit că ar fi oportun să creez coffee cornerul, de unde oamenii să-și poată lua cafea, fresh-uri, dar și produse proaspete de patiserie. Iar pentru zona de gastro, sursa de inspirație a fost Moscova, unde retailerii au dezvoltat foarte multe concepte care mizează pe gastro. Mi s-a părut că este o idee pe care o pot aplica și la care clienții ar trebui să reacționeze foarte bine”, susține antreprenorul.

De altfel, managerul a acordat o atenție sporită și designului, încercând să creeze un spațiu modern, fără să piardă din vedere funcționalitatea, mai ales că, la orgini, spațiul în care se află magazinul găzduia anterior cinci unități comerciale diferite. „A fost o adevărată provocare să gândim layoutul magazinului pentru că spațiul este destul de fragmentat”, explică Ion Țapurin. Astfel, chiar la intrarea în magazin se află coffee cornerul, care beneficiază și de o casă de marcat separată, iar în partea opusă se află raionul de fructe și legume, urmat de cel gastro și de zona de produse de carmangerie. Spațiul a fost pus în valoare prin materialele folosite – lemn, metal și sticlă – iar luminile cu aspect industrial vin în completarea ideii de modernism.

Sortimentația, între risc și oportunitate. În ceea ce privește gama de produse, în acest moment magazinul pune la dispoziția clienților circa 4.000 de SKU-uri, ponderea produselor alimentare fiind de aproximativ 90%. „Inițial nu am vrut să includ în sortimentație produse nealimentare, dar a existat cerere din partea clienților, așa că am fost nevoit să mai închiriez un alt spațiu, în care am grupat tot ce înseamnă produse non-food. Privind retrospectiv, a fost o decizie bună și intenționez să extind sortimentația în această zonă, însă categoriile nealimentare nu vor depăși ca pondere 15-20% din numărul total de produse, deoarece nu vreau să mă îndepărtez de conceptul inițial”, mai spune proprietarul Pinos Gourmet Market.

Cât despre produsele alimentare, focusul a fost pe cele proaspete: fructe și legume, carne și preparate din carne, lactate. În plus, pe lângă acestea, la raft există o gamă variată de cafea și fructe uscate vrac, produse pregătite chiar în bucătăria magazinului, dar și diferite sortimente de prăjituri. „Inițial pe zona de gastro am început cu preparate internaționale, însă apetitul consumatorilor nu a fost atât de mare. Acum avem mai mult preparate tradiționale românești, dar vrem să dezvoltăm în continuare și rețete mai sepciale deoarece clienții au nevoie să le educi gusturile. Este o zonă în care trebuie să identificăm exact ce vor clienții și să exploatăm asta, dar și să explorăm zone noi”, precizează antreprenorul.

De asemenea, în încercarea de a transforma unitatea într-un magazin gourmet de cartier, retailerul a mizat și pe specialități. „La început am avut o gamă foarte variată de specialități – de la brânzeturi maturate la tot felul la specialități internaționale din carne, dar și produse din pește, măsline etc. Avem și acum astfel de produse în sortimentație, însă ponderea lor s-a redus pentru că am înregistrat pierderi destul de mari. Cu toate acestea, din punctul meu de vedere, segmentul de nișă este viitorul. Eu vreau să identific segmentul de nișă pentru fiecare categorie și să-l dezvolt”, mai spune Ion Țapurin.

Primul program de fidelizare. Și pentru că nu vorbim despre un concept de retail clasic, nici la capitolul strategii de fidelizare proprietarul Pinos Gourmet Market nu a vrut să mizeze pe metodele clasice. „Pentru noi este foarte importantă relația cu clientul, de aceea am încercat să avem o abordare personală și să le oferim cadouri personalizate. Aceasta este direcția în care vrem să mergem. Fiul meu lucrează în Amsterdam pentru o companie care dezvoltă programe de loializare și acum lucrăm la crearea unui astfel de program pentru magazinul nostru. Ne dorim altceva decât există în piață în acest moment în materie de fidelizare. Vom avea cardurile clasice pentru că trebuie să monitorizăm activitatea clienților, dar vom oferi cadouri personalizate”, explică acesta.

În paralel cu planurile de dezvoltare a programului de loializare, antreprenorul mizează și pe promoțiile in-store, în special pe acțiunile de sampling de produse. „Organizăm în magazin sesiuni de degustare, mai ales pentru alimentele pe care le producem noi. De exemplu, de sărbători am pregătit tobă, cârnați, șuncă, iar faptul că le-am oferit clienților posibilitatea de a le testa în magazin a impulsionat foarte mult vânzările”.

Ambiții de viitor. Dacă vă întrebați cum a performat magazinul, la un an de la inaugurare Pinos Gourmet Market a ajuns la un trafic de aproximativ 1.000 de clienți zilnic, iar valoarea medie a bonului de cumpărături este de circa 19-20 de lei. În topul categoriilor cu cea mai bună performanță regăsim produsele gastro, dulciurile, produsele de la raioanele măcelărie și carmangerie și coffée cornerul.

„Elementele cu care noi ne diferențiem în retailul din Constanța sunt și cele care ne aduc cele mai mari vânzări valorice. Și acesta este primul semn că suntem pe drumul cel bun”, afirmă Țapurin.
Pentru următorii ani, antreprenorul are un plan bine pus la punct, care vizează în principal două direcții: extinderea rețelei și importurile directe de specialități din Italia, Grecia și Spania. Pentru primul proiect, ținta este clară: dezvoltarea unei rețele de 10 magazine până în 2019. „Deja lucrăm la cea de-a doua unitate comercială, pe care o vom inaugura până la finalul anului, iar în 2017 am în plan încă două unități. Ideea este că vreau să accelerez ritmul de expansiune pentru a putea să începem importurile de specialități. În acest moment nu ar fi rentabil, așa că targetul este să deschidem, începând din 2017, câte 2-3 magazine pe an”, precizează el.

Odată cu extinderea rețelei, Țapurin este sigur că va reuși să fie mult mai competitiv în prețuri, mai ales că în zona acoperită de Pinos Gourmet Market în Constanța competiția nu este deloc de neglijat. Chiar vizavi de magazin se află o unitate Shop&Go, iar în apropiere operează și două magazine Profi. „Monitorizez zilnic performanța celor de la Shop&Go, cât și prețurile. Targetul nostru este să avem un număr dublu de clienți față de ei. Cât despre prețuri, îmi doresc să ne aliniem la prețurile practicate în magazinele Mega Image, nu Shop&Go. Dacă ar trebui însă să compar prețurile actuale, la branduri noi suntem ușor peste prețurile practicate de ei pentru că nu avem putere de negociere. Dar noi am încercat să fim cam la același nivel, chiar dacă acest lucru înseamnă un câștig mai mic pentru noi. De cealaltă parte, noi avem un atu la prețul la carne, pentru că avem carmangeria în magazin. De asemenea, la mâncarea gata preparată suntem foarte competitivi în priață pentru că ne stabilim singuri prețul”.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content