FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Ionescu, Barilla: „Important e să-ți dorești să faci lucruri care să-ți depășească experiența”

Ionescu, Barilla: „Important e să-ți dorești să faci lucruri care să-ți depășească experiența”

Adrian Ionescu, Head of Commercial & Marketing la Barilla în Europa Centrală și de Est

30 de ani. Atât avea Adrian Ionescu când a preluat poziția de Head of Commercial & Marketing la Barilla în Europa Centrală și de Est. Și chiar dacă la acel moment vârsta nu era cel mai mare atu al său, a demonstrat că reușita stă în elemente precum dorința de a învăța, simțul datoriei, dar și în puterea echipei pe care o coordonezi. Mai mult, managerul este de părere că „businessul este o relație între oameni, construită pe bază de încredere și de cunoaștere a intereselor fiecăruia” – o filosofie aparent simplă, dar care îl ajută să-și atingă obiectivele de zi cu zi. 

Marketingul, prima dragoste. Bucureștean get-beget și cu doi părinți economiști, Adrian a trăit practic cu economia în casă, așa că atunci când a fost vorba de alegerea facultății a avut o singură opțiune: ASE-ul. Deși, mai corect spus ar fi două opțiuni, pentru că a ales să studieze în paralel marketing și finanțe-bănci. „Singura mea scăpare de economia rigidă și inflexibilă era marketingul, mai ales că pentru mine orice business înseamnă oameni și astfel puteam să fiu mai aproape de oameni. Să-i înțeleg, să gândesc proiecte pentru ei sau pentru nevoile lor. Cât despre finanțe, întodeauna am fost atras de cifre și de partea de vânzări, așa că alegerea a venit oarecum firesc”, povestește managerul Barilla.

Chiar dacă spune că a fost o greșeală să facă două facultăți în paralel pentru că și-a consumat timpul învățând, Adrian și-a făcut timp să și lucreze. „În facultate am deschis împreună cu o colegă o companie prin care aduceam artiști din afară, pe care îi promovam în România și pentru care organizam concerte. A fost prima mea tangență cu marketingul, cu oamenii și businessul. De fapt, așa am înțeles principiile de funcționare ale unei activități economice care trebuie să devină profitabilă și să mulțumească pe toată lumea”, mai spune tânărul.

Primele lecții în FMCG. Și cu asta s-a ocupat până când i s-a propus să meargă la un interviu la Henkel. „Multă lume mă întreabă de ce am ales să ies dintr-un business care, la momentul acela, era foarte bănos. Îmi doream o bază solidă pe care să o pot folosi mai târziu, voiam să mă definesc ca profesionist, iar jobul de la Henkel, deși nu avea nimic antreprenorial, mi-a construit o bază solidă în carieră”, explică Adrian.

De altfel, pentru că vorbim despre una dintre multinaționalele de top, oportunitățile de cunoaștere și dezvoltare au fost la tot pasul. „Ca toți colegii mei vizam o multinațională care are departament de marketing și care are o structură corporate de a învăța marketing. Iar Henkel mi-a oferit această posibilitate pentru că am găsit colegi profesioniști și dedicați, dar am avut și ocazia de a coordona șapte categorii de cosmetice, ceea ce m-a ajutat pentru că fiecare tip de produs are obiceiuri de consum diferite și trebuie să acumulezi informații ca să înțelegi ce așteptări au consumatorii, cine și unde consumă mai mult. E o piață foarte competitivă, cu jucători puternici și efectiv te bați să ai vizibilitate, să ai performanță, să lansezi produsele potrivite pentru că portofoliul e mare și trebuie să știi să selectezi produsele de succes pentru piața în care te afli. Și lucrurile acestea creează o complexitate plăcută pentru că înveți foarte mult”, mai spune managerul.

Cu toate acestea, după patru ani la Henkel a căutat o companie cu profil antreprenorial. Și propunerea a venit de data aceasta din partea retailerului de piese auto Augsburg. Provocarea? Construirea unui departament de marketing și repoziționarea companiei. „A fost o experiență foarte interesantă, foarte antreprenorială în care a trebuit efectiv să-mi ridic mânecile de la cămașă și să mă apuc de treabă. Și după ce am reușit să întorc cârma vaporului Augsburg în direcția care se dorea, am ales să merg către o industrie în care să fiu mai aproape de oameni”, adaugă Adrian.

Experiența Barilla. Iar propunerea Barilla a venit exact la fix. „M-au chemat la un interviu și m-am văzut cu Luca Zanetti, la acel moment Director Regional al Barilla și Actual Director de Marketing la Ferrari și cu Directorul de de Marketing al Barilla Italia. Problema a fost când am bătut palma și Luca Zanetti, cel care mă angajase, a anunțat că își dă demisia. Practic șeful meu pleca și așa am rămas în Parma, fără să am o perspectivă clară asupra viitorului. Dar lucrurile s-au așezat până la urmă”, își amintește tânărul.

La momentul preluării funcției de Head of Commercial & Marketing Manager al Barilla în Europa Centrală și de Est, Adrian avea doar 30 de ani. Cu toate acestea, vârsta nu a fost un impediment pentru a demonstra că știe ce are de făcut. „Am avut șansa să mă întâlnesc cu oameni deschiși la minte, care mi-au oferit încredere. Și cred că au fost încurajați să facă acest lucru de entuziasmul meu și de modul în care am pus problemele la momentul respectiv. Da, s-a scris atunci că am intrat în clubul select al tinerilor manageri care conduc departamente la nivel regional. Cred că important e să îți dorești să schimbi și să faci, să-ți dorești să înveți lucruri care să-ți depășească experiența. Și cred că atunci când ești tânăr trebuie să faci lucrurile cu pași mici, să greșești cu bun simț și să îți asumi greșelile. Pe de altă parte, este important ca unui om aflat în plină ascensiune să i se permită să facă și greșeli”, este de părere managerul.

Și rezultatele vorbesc de la sine. În cinci ani, Adrian și echipa sa au reușit să dubleze businessul pe zona de care sunt responsabili, în acest moment afacerile Barilla ridicându-se la 10-15 milioane de euro. „Noi suntem birou de reprezentare și nu avem activitate comercială, businessul fiind deținut în general de distribuitorii noștri”, explică Ionescu.

Din culisele succesului. Un rol important în atingerea obiectivelor îl are și faptul că lui Adrian îi place ceea ce face și a regăsit acea componentă antreprenorială care să îi ofere libertate. „La Barilla ai cadrul care să te ajute și să te susțină, dar nu ai procesul acela strict care să te ghideze și să te conducă spre un anumit drum. Astfel că principala ta datorie este să descoperi oportunități și să le valorifici. Și de aici începe un demers foarte antreprenorial pentru că ai niște obiective, dar ai libertatea de a stabili cum să faci lucrurile respective”, susține managerul.

Desigur, în cei șase ani de când face parte din echipa Barilla, nu au lipsit nici provocările. Iar prima dintre ele a fost ocuparea unei poziții regionale pentru o categorie nouă și coordonarea a șapte piețe cu comportamente de consum diferite. „Am încercat însă să privesc lucrurile dintr-o altă perspectivă, și anume, aceea de a avea oportunitatea de a învăța. Pentru că o poziție regională vine la pachet cu o abordare mai amplă și poți să vezi mai bine impactul activității tale. Însă, unul dintre proiectele dificile a fost schimbarea distribuitorilor din Cehia și Slovacia cu menținerea obiectivelor anuale ale companiei. Asta înseamnă că au fost doar șase luni în care am avut efectiv activitate cu distribuitorul nou, însă am reușit să ne atingem obiectivele”, povestește Adrian.

Cât despre rețeta succesului, Adrian este de părere că pentru a reuși ai nevoie de patru lucruri: „să ai simțul datoriei, să faci totul din pasiune, să muncești și nu în ultimul rând să ai noroc de colegi care să te poată ajuta și cu care să formezi o echipă.”
Și cum primele trei țin strict de sine, de-a lungul timpului Adrian a încercat să se asigure și de prezența celui de-al patrulea aspect, astfel că în relația cu echipa sa mizează întodeauna pe sinceritate și inspirație. „Cred foarte mult în puterea exemplului și atunci încerc să-i inspir. Nu mi-au plăcut niciodată ierarhiile. În plus, sunt un tip asumat, care știe foarte bine ce are de făcut și același lucru vreau să-l simtă și oamenii cu care lucrez. Ceea ce contează cu adevărat este să fii autentic, să-ți respecți promisiunile și cuvântul față de oamenii cu care lucrezi și să reușești să-i inspiri”, mai spune Adrian.

Obiective pe termen lung. Deși în ultima perioadă timpul liber este mai degrabă ceva ce își dorește pentru că mai mult de 50% din activitatea sa presupune deplasări și vizite de piață, Adrian încearcă să-și facă timp pentru prieteni, familie, dar și pentru pasiunile sale.
Cât despre viitor, Adrian spune că peste cinci ani se vede lucrând dintr-un birou pe... plajă. Și nu, nu vă gândiți că și-a propus să plece de la Barilla. „Noi avem libertatea de a face acest lucru, doar că nu profit de această facilitate. În acest moment orice angajat poate lucra două zile pe săptămână de unde vrea. Și cum proiectul a avut succes, vor să mai mărească numărul de zile. Ideea este că vreau sa-mi mențin mobilitatea, să nu fiu constrâns să lucrez între patru pereți”, mai spune Adrian.

În plus, pe termen lung, ia în calcul să se întoarcă în antreprenoriat. „Așa cum spuneam sunt o fire antreprenorială și încerc să-mi aduc contribuția în tot felul de proiecte. Ba chiar îmi notez ideile de business. La un moment dat o să iau și această decizie. De fapt, cred că antreprenoriatul este o opțiune viabilă pentru oricine, iar cei care nu vor asta, o fac dintr-un anumit fel de confort”, conchide Adrian Ionescu.
 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content