FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Econatura, o investiţie cu risc maxim şi potenţial pe măsură

Econatura, o investiţie cu risc maxim şi potenţial pe măsură

Magazinul Econatura, Ramnicu Valcea

Sunt doar patru ore de când magazinul Econatura şi-a deschis oficial porţile pentru clienţi şi, deşi s-au înregistrat deja primele vânzări, este mult prea devreme să vorbim despre succesul acestui nou concept lansat în retailul local. Cert este că, dacă lucrurile merg bine, magazinul din Râmnicu Vâlcea va fi doar primul dintr-o reţea care se vrea a număra 15 magazine până la sfârşitul anului viitor. Premise de reuşită sunt: investiţia este printre cele mai mici de care am scris la această rubrică, iar operatorii care vor fi atraşi în franciză se vor bucura de suportul unuia dintre cei mai cunoscuţi importatori şi distribuitori din piaţa produselor bio, compania Econatura Life Concept care operează şi magazinul online www.econatura.ro.

Originea ideii. În proiectul de la Râmnicu Vâlcea este implicată Angela Preoteasa, un consultant al cărui nume este strâns legat de piaţa bunurilor de larg consum. De fapt, toată investiţia - financiară şi emoţională - îi aparţine ei, proprietarul Econatura contribuind cu primul stoc de marfă şi, bineînţeles, cu notorietatea brandului în rândul consumatorilor de produse ecologice. „Liviu Dirmon (proprietarul Econatura Life Concept - n.r.) nu îmi este doar partener, ci şi prieten. Știam de mai mult timp că îşi doreşte să deschidă un lanţ de magazine cu produse ecologice, însă nu avea timp efectiv să se ocupe de acest proiect. Anul trecut am discutat despre posibilitatea de a mă ocupa eu de dezvoltarea acestui business, iar în vară deja ne uitam după spaţii de închiriat”, povesteşte Angela Preoteasa.

Planul iniţial era să deschidă un magazin în mall-ul din oraşul Râmnicu Vâlcea, însă tergiversarea negocierilor şi un contract cu prea multe clauze abuzive pentru a putea fi acceptat au determinat-o pe antreprenoare să se reorienteze. „Spaţiul în care suntem acum este ultracentral, iar la Primărie există deja un proiect de transformare a întregii zone istorice - în care suntem şi noi - în zonă pietonală. Acest lucru ar trebui să ne avantajeze. În plus, proprietarul spaţiului are în plan să transforme etajul în clinica de medicină tradiţională chineză care s-ar potrivi cu stilul de viaţă sanatoasa pe care îl promovăm şi noi”, explică Angela Preoteasa. 

După găsirea spaţiului, lucrurile au intrat pe făgaşul normal, iar trei luni mai târziu magazinul a fost inaugurat. Investiţia se ridică la 10.000 de euro, o sumă mult prea mică la prima vedere ca să fie adevărată. „Investiţia este atât de mică pentru că în proporţie de 80% lucrurile au fost făcute în regie proprie - de la design, la mobilier sau training pentru angajaţi. În aceşti bani nu intră însă primul stoc de marfă, acesta fiind asigurat de către Econatura Life Concept. Dacă ar trebui să fac un raport între investiţia mea şi valoarea stocului, acesta ar fi de o treime la două treimi”, mai spune Preoteasa.

Starea de bine, de vânzare. Magazinul Econatura nu se impune prin mărimea spaţiului de vânzare, dar plusează la capitolul şarm şi diversitate sortimentală. „A existat o discuţie iniţială cu o firmă să ne facă un proiect de design, însă propunerea lor era foarte progresistă, un magazin din secoul XXV, departe de ce îmi imaginasem. Am decis să nu dăm câteva mii de euro pentru ceva cu care nu ne identificăm”, îşi aminteşte administratoarea. Ce a rezultat aduce mai degrabă cu un magazin de colţ tipic provensal, cu lambriu şi mobilier de lemn, în nuanţe calde de crem şi verde, dar şi picturi manuale cu ramuri de cătină, simbolul companiei.

Sortimentaţia este aproape în totalitate ecologică, de la produse alimentare de bază, pentru adulti si bebelusi, la superalimente sau produse care se adresează unor consumatori cu profil nutriţional special - cum sunt diabeticii sau celiacii -, dar şi produse cosmetice, produse pentru curăţenia casei, cărţi, germinatoare. „Avem listate toate produsele care se găsesc pe site-ul econatura.ro, dar şi două game în plus, ceea ce ridică numărul produselor din magazin la 700 de SKU-uri. Am optat să listez atât de multe produse pentru că vreau să testez piaţa locală, să văd ce merge şi ce nu merge.”, susţine Angela Preoteasa.

Pe termen mediu, ea ia în calcul şi listarea de produse proaspete, lucru care pentru stadiul acesta „ar fi fost un risc mult prea mare”. „În magazin va exista o tăbliţă unde pot scrie ce produse bio doresc, dar nu au găsit în magazin iar noi promitem ca în 24 de ore să le livrăm”, afirmă antreprenoarea.

În ceea ce priveşte politica de preţuri, magazinul practică un adaos comercial între 0% şi 50%. Preţurile sunt mai mari ca pe site, lucru normal având în vedere cheltuielile administrative. Faţă de alte magazine în care sunt listate produsele din portofoliul Econatura Life Concept, precum Mega Image sau Carrefour, preţurile din magazinul Econatura sunt mai mici cu circa 10%, potrivit estimărilor retailerilor.

Bariere şi soluţii. Despre piaţa produselor bio din România nu există foarte multe informaţii, însă cu ocazia ultimei analize realizate de Progresiv, jucătorii de profil înaintau un procent optimist de 1% din totalul pieţei de bunuri de larg consum, şi asta în ciuda creşterilor de 20% pe an. Evident, la un consum atât de mic, nu potenţialul este problema, ci puterea de cumpărare redusă a consumatorilor. Prin urmare, întrebarea „Cât de sustenabil este un business în această zonă într-o perioadă în care consumul întârzie să se redreseze?” este mai mult decât îndreptăţită. „Mai sunt proiecte în această nişă, însă intenţia noastră este să deschidem cu adevărat această piaţă. Dacă ar fi să mă refer la o teorie celebră de marketing, atunci acest business este clar unul într-o zonă de risc maxim: nu cunoc produsul, nu cunosc piaţa. Dar aceeaşi teorie spune că atunci când rişti poţi avea un câştig pe măsură”, afirmă Angela Preoteasa.

 Aceasta consideră că principala barieră în consum nu este preţul, ci neîncrederea oamenilor cu privire la provenienţa ecologică a produselor. „Un rol esenţial îl au consultanţii de vânzări. În primele luni punem accent pe partea de consultanţă mai mult decât pe vânzări. Pentru acest lucru am creat şi un colţ în magazin unde clienţii pot sta jos şi pot purta liniştiţi o conversaţie cu vânzătorul. Ce pot să vă spun este că interes există, am avut persoane care intrau în magazin, deşi noi încă eram în perioada de amenajare”, completează reprezentantul Econatura Concept Store.

De altfel, alegerea oraşului Râmnicu Vâlcea nu a fost întâmplătoare. „Nu ştiu dacă cunoaşteţi acest detaliu, dar despre acest oraş se spune că este Silicon Valley–ul României, locul cu cei mai mulţi hackeri pe metru pătrat. Nu vreau să discut partea etică a provenienţei veniturilor, însă este o realitate pe care o exploatez. Există aşadar venituri, dar şi educaţie care să susţină consumul de produse ecologice”, explică Angela Preoteasa.

Ultimele retuşuri la franciză. Pe termen scurt, planul este crearea unei sinergii între website şi magazin. „Vrem să oferim cumpărătorilor orice posibilitate de comandă şi livrare – comandă online, cu livrare în magazin, comandă în magazin şi livrare acasă etc. Asta este şi ideea, să acoperim toate canalele de distribuţie şi să atingem şi cumpărători care fie nu folosesc internetul, fie preferă o interacţiune cu produsul înainte de a-l achiziţiona. Oricât de mult s-ar extinde vânzarea online, aceasta nu poate să rămână exclusivă”, consideră managera.

Planul celor de la Econatura Life Concept este ca până la finalul lui 2015, magazinul din Râmnicu Vâlcea să fie replicat în alte 14 oraşe. Momentan încă se lucrează la forma finală a pachetului de franciză, dar există deja discuţii clare pentru următoarele două locaţii care vor fi Bucureşti şi Braşov. „Magazinul nu este decât prima etapă a planului nostru. Cât de curând urmează să deschidem lângă magazin un Eco Bistro, iar partenerii noşti pot achiziţiona franciza pentru cele două concepte la pachet sau separat. Investiţia în bistro nu ar trebui să depăşească 10.000 de euro. Și aici vom vinde tot produse bio şi naturale, brânzeturi, supe creme, sandivişuri cu specialităţi de pâine sau sucuri proaspete”, detaliază Angela Preoteasa.

Deşi este pregătită şi pentru un deznodământ mai puţin pozitiv, antreprenoarea speră ca într-un an şi jumătate să îşi recupereze investiţia şi să poată vorbi despre o poveste de succes.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content