Cum s-a extins un producător de mezeluri în retailul din Capitală
Cu prima unitate comercială deschisă încă din 1991, rețeaua producătorului de preparate din carne Godac a ajuns la începutul lunii decembrie la un număr de 11 magazine. Cu o politică de expasiune care urmărește controlul costurilor și o strategie centrată pe brandul propriu, Godac mizează în afaceri pe notorietate și dezvoltare pas cu pas.
Godac, producătorul de preparate din carne din comuna Dragomirești-Deal, în apropiere de cartierul Militari din Capitală, este un business dezvoltat încă din 1991 de către oamenii de afaceri Dumitru Radu și Radu Marian, acesta din urmă fiind și directorul general al firmei. Modelul de business urmat de acesta a fost vânzarea directă a produselor prin intermediul propriei rețele de magazine.
Inaugurat în toamna anului 2012, magazinul Godac din Chitila se află la parterul unuia dintre blocurile care alcătuiesc ansamblul de locuințe Residenz, într-un spațiu comercial achiziționat de către proprietar. Cu o suprafață de vânzare de 140 de metri pătrați, unitatea beneficiază și de locuri de parcare pentru a înlesni accesul potențialilor clienți aflați în tranzit.
Având în vedere că peste 75% din vânzări sunt generate de carnea tranșată și preparatele din carne, magazinul are o dispunere care pune în evidență vitrinele cu servire asistată. Carnea și preparatele ocupă, desigur, cel mai mare spațiu de expunere. Alături sunt brânzeturile, lactatele și măslinele. Celelalte mărfuri - produsele congelate și cele ambalate (lactate, produse de băcănie, condimente, vinuri, bere, răcoritoare, pâine) - sunt aranjate pe rafturile din spatele vitrinelor cu servire asistată și la rafturile cu autoservire din fața acestora. Fluxul de clienți este direcționat într-un singur sens, cu o intrare și o ieșire în dreptul casei de marcat.
Zona în care este amplasat magazinul are un vad comercial bun, la o distanță de circa 100 de metri, la unul dintre capetele ansamblului Residenz fiind amplasate un magazin Lidl și o piață agroalimentară. Având în vedere că Lidl vinde doar mezeluri și produsele din carne ambalate, oferta magazinului Godac poate fi considerată complementară celei a discounterului german.
Magazinul este aerisit, având în vedere că pe o suprafața de vânzare de 140 de metri pătrați sunt expuse mai puțin de 500 de articole. Dintre acestea, în jur de 150 de SKU-uri sunt mezeluri, carne tranșată, carne și pește congelat. Cele mai multe au nevoie de temperatură controlată, astfel că vitrinele frigorifice ocupă cel mai mult spațiu în magazin. Investiția necesară pentru utilarea magazinului cu echipamente frigorifice s-a ridicat la aproape 100.000 de euro.
În vestul Bucureștiului și în localitățile învecinate, Godac și-a construit, în timp, un brand cu notorietate. Acesta este poate și motivul pentru care magazinul din Chitila atrage și clienți din localitățile învecinate, precum Mogoșoaia și Buftea sau din
cartierul Bucureștii Noi. Traficul de clienți este destul de ridicat pentru un magazin cu mai puțin de 500 de articole în sortimentație și variază între 850 și 1.000 de persoane pe zi.
Producția se vinde aproape în întregime în rețeaua proprie
În afară de carnea de pasăre și peștele, restul produselor din această categorie provin exclusiv din producția proprie a carmangeriei Godac. Magazinul vinde mai multe sortimente de specialități de carne, salamuri crud-uscate și fiert-afumate, crenvurști, cârnați, dar și carne tranșată și piese de carne. Pentru luna decembrie, în sortimentație au fost adăugate și produse specifice Crăciunului, precum lebăr, tobă, caltaboș, jumări sau șorici.
Cele mai multe sortimente sunt din carne de porc, dar oferta Godac cuprinde și preparate sau carne de vită și de oaie. „Tendința pe care am observat-o la cumpărătorii noștri este de creștere în importanță a preparatelor din carne de vită, care este considerată mai sănătoasă”, a declarat Adrian Ilie, directorul de marketing al Godac.
Fabrica Godac din comuna Dragomirești Vale de lângă București are o capacitate de producție de 5 tone de mezeluri și 2,5 tone de carne tranșată pe zi, fabrica fiind extinsă și modernizată în 2006, proiectul benficiind de finanțare europeană prin intermediul SAPARD. În jur de 80% din producția fabricii se vinde în rețeaua proprie de magazine, restul fiind distribuită către clienți HoReCa și mici comercianți.
Cum să construiești notorietatea brandului
Pentru un producător care vinde aproximativ 80% din volumele fabricate prin intermediul rețelei de magazine, calitatea produselor este importantă, mai ales în condițiile în care numele brandului și al rețelei sunt aceleași. Acest lucru este valabil și pentru celelalte produse care nu fac parte din categoria carne și preparate din carne. De exemplu, retailerul are contracte cu mici furnizori de brânză din județele Cluj, Sibiu și Teleorman, unii dintre aceștia livrând întreaga producție către magazinele Godac.
Pe de altă parte, la construirea brandului și satisfacția consumatorului contează și modul în care clienții sunt tratați în magazin. „Ne fidelizăm clienții prin sortimentație, prin calitatea produselor și prin servicii. Mă refer aici la relația creată între vânzători, lucrătorii comerciali și clienți. Este foarte important modul în care angajații noștri le vorbesc și îi servesc pe clienți, de aceea le facem în permanență traininguri”, spune directorul general al Godac.
În retail, Godac a prins toate etapele dezvoltării comerțului din perioada postcomunistă, producătorul fiind martor al extinderii rețelelor internaționale de magazine. „Nu pot spune că expansiunea lor nu ne-a afectat și pe noi, dar prin modul nostru de business am reușit să atragem în continuare clienți”, susține Radu Marian. Omul de afaceri afirmă că a primit solicitări de a produce sub marca proprie a unor rețele de magazine, dar a refuzat acest lucru. „Nu ne interesează să facem marcă privată pentru că vrem să vindem doar sub brandul nostru”, declară omul de afaceri.
Extinderea continuă în Capitală
Cu ultima unitate comercială deschisă, în luna decembrie, în cartierul Tei din Capitală, cu o suprafață totală de 280 de metri pătrați, Godac a ajuns la 11 magazine operaționale. Șase dintre acestea sunt localizate în București, trei în județul Ilfov și două în județul Giurgiu.
Din cele șase magazine operate în Capitală, cinci sunt situate în cartiere din Sectorul 6 (Militari, Drumul Taberei, Crângași, Giulești). Practic, intrarea Godac în retailul din cartierul Tei (din Sectorul 2), în această lună, a reprezentat un nou pas în procesul de expansiune. Directorul general al companiei nu a dorit să facă publică valoare investiției, dar a precizat că suma minimă se ridică la 500.000 de euro. Motivul valorii ridicate a investiției este faptul că producătorul deține toate spațiile comerciale în care operează. „Îmi place să fiu proprietar al afacerii, nu chiriaș, și am constatat că spațiile comerciale sunt achiziții a căror valoare nu scade în timp. În același timp, ca proprietar, poți să te adaptezi mai ușor oricărei situații”, afirmă Radu Marian.
Totodată, ținând cont că majoritatea produselor comercializate au nevoie de depozitare la frig, valoarea echipamentelor frigorifice variază între 70.000 și 125.000 de euro pentru un singur magazin, având o pondere substanțială în investiția per unitate nou deschisă.
Anul trecut, compania Carmangeria Godac a obținut o cifră de afaceri de circa opt milioane de euro, din care 6,5 milioane de euro au reprezentat vânzările magazinelor, iar pentru acest an directorul general al producătorului estimează rezultate similare.
Adaugă comentariu nou